Jump to content
Annons

Y.A.D med C.A.D


Mutz

Recommended Posts

LÅTNAMN: Y.A.D

ARTIST/GRUPP: C.O.D

GENRE: HC/Metall

LÅTLÄNGD: 3,26

KOMPOSITÖR: C.O.D

PRODUCENT: C.O.D

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 4-5meg

STATUS: Rätt färdig demo.

Inspelad efter att vi har repat 6-7 gånger, behövde ha en låt då vi tänkte vi skulle försöka få vara med på bryggerits musiktävling.

Låten är snabbt inspelad i våran replokal, vi har/hade ingen basist (var en som provspelade igår) så jag har lagt en halvtafflig bas men tänkte inte så mycket på det 😕

Annars kom som vanligt med synpunkter på rubbet låten, soundet osv.

EDIT: Stavfel

EDIT 2: Vi bestämmde oss för att heta C.O.D

Y.A.D.mp3

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Halloj!

Rätt trevlig låt, men den känns lite ofärdig. Det lugna partiet i början är lite tomt på nåt sätt. Fin gitarr annars -- lite Smashing Pumpkins över den. Andra vändan ligger det ju nån slags lågmäld kraxsång där. Den låter inte så bra. Lite melodi i den sången, typ Deftones, skulle nog låta bättre.

Trummorna skulle kunna vara tajtare.

Den hårda sången låter mer metal än hardcore. Det är säkert medvetet (och det är helt ok growl), men jag hade nog föredragit en lite "gapigare" hardcoreaktig sång.

Ska ni förresten stava det Senseles? Det stavas väl Senseless annars? Ni kanske gör en Led Zeppelin/Def Lepard/Megadeth?

Edit: Nu kom jag på det -- är inte introt/versen rätt lik Popular med Nada Surf? Jag kan ha fel, jag har inte den låten här.

Redigerat av Jarnis
Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Rätt trevlig låt, men den känns lite ofärdig. Det lugna partiet i början är lite tomt på nåt sätt. Fin gitarr annars -- lite Smashing Pumpkins över den. Andra vändan ligger det ju nån slags lågmäld kraxsång där. Den låter inte så bra. Lite melodi i den sången, typ Deftones, skulle nog låta bättre.

Trummorna skulle kunna vara tajtare.

Den hårda sången låter mer metal än hardcore. Det är säkert medvetet (och det är helt ok growl), men jag hade nog föredragit en lite "gapigare" hardcoreaktig sång.

Ska ni förresten stava det Senseles? Det stavas väl Senseless annars? Ni kanske gör en Led Zeppelin/Def Lepard/Megadeth?

Edit: Nu kom jag på det -- är inte introt/versen rätt lik Popular med Nada Surf? Jag kan ha fel, jag har inte den låten här.

Tackar för kommenarerna. Ja det är väldigt färskt allting. Få rep osv. Skit bra med konstruktiv kretik, tackar jag för. Ja det är mer metall än HC över sången killen är i vanligafall dödsmetall growl kille så han håller lite på och lär sig.

Nja var allt jag som stavar som en kratta ska stavas som du skrev Senseless.

Link to comment
Dela på andra sajter

asskön låt.. även om jag kanske inte gillar den typen av sång..

men jag försöker föreställa mig låten med en "normal" sångare..😛

Skön gitarrljud annars, som vanligt i dina låtar... Du är nog Amplitube-kungen#1 .. 🙂

Skulle nog vilja ha liiiiiiite mer tryck i virveln.

starkt jobbat sikkan...

Link to comment
Dela på andra sajter

asskön låt.. även om jag kanske inte gillar den typen av sång..

men jag försöker föreställa mig låten med en "normal" sångare..:rolleyes:

Skön gitarrljud annars, som vanligt i dina låtar... Du är nog Amplitube-kungen#1 .. 😳

Skulle nog vilja ha liiiiiiite mer tryck i virveln.

starkt jobbat sikkan...

Tackar... Kung på Amplitube ja, vet jag inte men....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första jag tänkte på är att growlsången var helt okej i refrängerna, (om det nu är det) men passar ganska dåligt i de lugna partierna. Även om det är lite kliche-artat så kanske det skulle vara på sin plats att växla mellan ren och growlsång!? De lugna partierna skulle kunna vara lite mer drivande också (även fast de är lugna) I övrigt ver det helt okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första jag tänkte på är att growlsången var helt okej i refrängerna, (om det nu är det) men passar ganska dåligt i de lugna partierna. Även om det är lite kliche-artat så kanske det skulle vara på sin plats att växla mellan ren och growlsång!? De lugna partierna skulle kunna vara lite mer drivande också (även fast de är lugna) I övrigt ver det helt okej.

Kanske inte skulle vara fel. Vi får se vad som händer med allt.

Ingen som vill kommentera ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

låten i sig är ganska bra. skulle kunna finslipa på vissa saker, men men. jag tycker att gitrarrerna och basen inte låter speciellt bra med varandra, ljudmässigt. jag skulle vilja ha mer tyngd i ljudet, låter väldigt klent. och det är inte så roligt till sån här musik. sen så var det inte det tajtaste bandet jag har hört, kan såklart bero på de få reptillfällena...

fortsätt jobba på...

Link to comment
Dela på andra sajter

låten i sig är ganska bra. skulle kunna finslipa på vissa saker, men men. jag tycker att gitrarrerna och basen inte låter speciellt bra med varandra, ljudmässigt. jag skulle vilja ha mer tyngd i ljudet, låter väldigt klent. och det är inte så roligt till sån här musik. sen så var det inte det tajtaste bandet jag har hört, kan såklart bero på de få reptillfällena...

fortsätt jobba på...

Tackar för kommentaren.

Ja lite mer fläsk i ljudet kanske inte skulle va så tokigt. Tajtare blir vi nog när vi repar lite mer och även lägger ner oss lite mer på inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa partier känns mer rätt än andra. Just de lugna partierna känns mer försiktigt spelade, tror ni skulle tjäna på att ta i lite mer på dom också. Sen personligen skulle jag föredra ett cleant ljud med mer effekter. Sången är inte riktigt 100 på dom heller, alldeles för lågt mixad och radioeffekter försämrar det också.

Jag diggar partiet vid 02.35. Övergången låter riktigt bra, jag gillar verkligen skillnaderna på riffen där. Markeringarna med trummorna är grymma också.

Var är moshpiten när man behöver den? 😳

Keep it up!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vissa partier känns mer rätt än andra. Just de lugna partierna känns mer försiktigt spelade, tror ni skulle tjäna på att ta i lite mer på dom också. Sen personligen skulle jag föredra ett cleant ljud med mer effekter. Sången är inte riktigt 100 på dom heller, alldeles för lågt mixad och radioeffekter försämrar det också.

Jag diggar partiet vid 02.35. Övergången låter riktigt bra, jag gillar verkligen skillnaderna på riffen där. Markeringarna med trummorna är grymma också.

Var är moshpiten när man behöver den?  😮

Keep it up!

Tackar.!

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt bra låt.... men sången. Det låter inte tufft, det låter inte argt, Den låter som skurkarna i Inspektör Gadget i Tv4:s Lattjolajband , en arg fyraåring eller en ilsken mops, och det var väl ändå inte tanken?

Lägg om den med vanlig sång så har ni en höjdar låt.

Vad gäller tajthet mm! Det håller.

Det är mycket häftigare med ett riktigt band än med alla hemonan- förlåt producerade demos som är gjorda i vst eller reason, som är tajta och välpolerade men helt utan kraft och uttryck.

Redigerat av Marrexxx
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt bra låt.... men sången. Det låter inte tufft, det låter inte argt, Den låter som skurkarna i Inspektör Gadget i Tv4:s Lattjolajband , en arg fyraåring eller en ilsken mops, och det var väl ändå inte tanken?

Lägg om den med vanlig sång så har ni en höjdar låt.

Vad gäller tajthet mm! Det håller.

Det är mycket häftigare med ett riktigt band än med alla hemonan- förlåt producerade demos som är gjorda i vst eller reason, som är tajta och välpolerade men helt utan kraft och uttryck.

Tackar!!

Vanlig sång blir inte aktuellt, vi gillar denna sången tycker det passar perfa. Blir lite Hardcore möter metall alltså metall/HC. Är mycket smaksak med denna typen av sång/skrik. Men roligt att du gillade låten.

Ja tajtenheten tycker vi också håller, för detta är en grymt snabb inspelning gjord i våran replokal!!! Så vi är toknöjda med tanke på så lite tid som är nedlaggt och med dom förutsättningarna vi hade.

Trummorna är tex inspelade med endast 5 mickar, guran rätt i mixern och sedan amplitube.

Sen så kan jag medela att även bryggeri juryn tyckte det håller, 128 band sökte för att vara med 32 togs ut för att tävla och där kom vi med!!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Gitarrerna är väldigt breda och färdigt producerade jämfört med trumsoundena. Mera kompressor på virveln och bastrumman.

Sätt lite mindre stjärnregn (eller vad fan det hu heter) i baken på solisten i de lugna partierna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrerna är väldigt breda och färdigt producerade jämfört med trumsoundena. Mera kompressor på virveln och bastrumman.

Sätt lite mindre stjärnregn (eller vad fan det hu heter) i baken på solisten i de lugna partierna.

Tackar, gitarrerna är linade och sen på med Amplitube. Det har man gjort många gånger förut. Är dock väldigt ovan att jobba med riktiga trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag gillar det här även om sångstilen inte är mitt ideal direkt men det låter fint som fan ändå kort sagt. Låter inte speciellt mycket replokal tycker inte jag i alla fall mera livespelning i så fall.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...