Jump to content
Annons

hur man får till feta trummor


jay_dee_r_i_p (oregistrerad)

Recommended Posts

jay_dee_r_i_p (oregistrerad)

Topicen säger väll allt, vill ha det oldscool ljudet i trummorna utan att sampla hela trumloopar.

f.ö. Jay dee RIP!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Jay Dee's beats är väl inte särskilt oldschool?

Men Stylus RMX har massor av fina trumljud.

Testa också samplingskivorna Vinylistics, Xstatic Goldmine & Strictly Hiphop.

Oldschool så det förslår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Danny Cort: Vart får man tag på dom?

Vet inte.

Tror att allihop har utgått.

Testa google, kanske finns beggade.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annars kan du kippa i en av de låtarna du gillar ta ut bas trumman där ifrån men då kan du bara göra en remix.

?

Så då är alla Kanye West`s låtar enbart remixar ?

Om du klipper ut enstaka slag kan ju det knappast kallas för remix eller ?

hur man får till feta trummor, som t.ex Madlib,MF DOOM & Jay Dee(hiphop

Häng här ett tag Gearslutz så kommer alla dina frågor gällande Hip-Hop att succesivt besvaras.

Gör även en sökning där på kicks , drums , beats osv..

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Du köper en bok om mixning,

Sen laddar du hem bra grundljud till exempel drumkit from hell. sen använder du i princip EQ och kompressor.

Tyvärr så kan man inte få bra ljud genom att trycka på en knapp, bra ljud kräver kunskap. kunskap kräver att du antingen arbetar stenhårt i flera år och bygger erfarenhet eller läser en bok av någon som redan har den erfarenheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas_andersson (oregistrerad)

Testa att köra in trumloopen i recycle om du har den där kan du ställa in attck tid ambiens osv det är bara att pova sig fram tills man har fått det ljudet man vill ha ett annat tips är att ta hem siir lägga på ett rum EQ rummet tills du får riktigt feta trummor tänk på att siir bara har ganska stor laytensy så du får mixtra lite för att få till realeas tiden

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen laddar du hem bra grundljud till exempel drumkit from hell. sen använder du i princip EQ och kompressor.

För det första går DFH INTE att ladda ned LAGLIGT.

För det andra är det helt fel typ av ljud , Passar Rock och pop till viss del men inte till Hio-Hop eller RnB.

Som jag sa finns det ett antal bra drumkits att hämta från Gearslutz och där finns även alla tips du behöver för att få till feta trummor.

Ps. Kolla in låten Lost arts på min sida och ge en bedömmning om domtrummorna är Feta nog...DS..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen laddar du hem bra grundljud till exempel drumkit from hell. sen använder du i princip EQ och kompressor.

För det första går DFH INTE att ladda ned LAGLIGT.

För det andra är det helt fel typ av ljud , Passar Rock och pop till viss del men inte till Hio-Hop eller RnB.

Som jag sa finns det ett antal bra drumkits att hämta från Gearslutz och där finns även alla tips du behöver för att få till feta trummor.

Ps. Kolla in låten Lost arts på min sida och ge en bedömmning om domtrummorna är Feta nog...DS..

Nej det går inte att ladda ner lagligt.

Men nog duger dom till hiphop också, det är ju bara att skruva till dom så att dom låter hiphop, om du nu inte tycker att hiphop skall ha synth trummor som 909an.

90% av den hiphop jag hört samplar vanliga trumloopar från lp skivor. drumkit from hell är ett samplat trumset. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det går inte att ladda ner lagligt.

Precis , så om du uppdaterar dig själv på forumets regler slipper du kommentarer på sådana svar du ger.

Men nog duger dom till hiphop också, det är ju bara att skruva till dom så att dom låter hiphop, om du nu inte tycker att hiphop skall ha synth trummor som 909an.

90% av den hiphop jag hört samplar vanliga trumloopar från lp skivor.

Vist är det så att man samplar trummor från CD eller LP skivor med DFH låter redan från början så illa (enligt mig) att det är värt att skaffa bättre ljud från början så slipper man sitta och EQ:a i all evighet för att få det att bli bra.

drumkit from hell är ett samplat trumset.

Nja , DFH är ett inspelat trumset som är upplagt som samples , Det är inte Samplat.

Dock låter DFH Vintage , Superior bättre än DFH 1.

I stort sett låter det okej men kaggarna är inte riktigt i stil med den Hip-Hoppen som

finns idag.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

"Vist är det så att man samplar trummor från CD eller LP skivor med DFH låter redan från början så illa (enligt mig) att det är värt att skaffa bättre ljud från början så slipper man sitta och EQ:a i all evighet för att få det att bli bra."

och även

"I stort sett låter det okej men kaggarna är inte riktigt i stil med den Hip-Hoppen som

finns idag."

Du bevisade just mitt första inlägg, om du hade bättre kunskap (jag säger inte att du inte har någon alls, detta är inte en diss, utan det jag menar är; om du hade ännu bättre än vad du redan har nu) så skulle du inte behöva sitta i evighet utan fixa det på högst en minut,

det finns många skäl som talar för att lära sig att göra på det sättet, men jag förstår att du väljer att skaffa redan mixade ljud.

"Nja , DFH är ett inspelat trumset som är upplagt som samples , Det är inte Samplat."

oj vad du märker ord, att sampla och att spela in är samma sak (du kan ordfäktas här om du vill men jag tror du förstår vad jag menar), när man använder facktermen "en sample" så syftar man oftast på en ljudfil i waveformat.

Link to comment
Dela på andra sajter

att sampla och att spela in är samma sak

Nja , inte i min värld i alla fall.

om du hade bättre kunskap  så skulle du inte behöva sitta i evighet utan fixa det på högst en minut

I och med att jag just har det väljer jag och jobba med bättre samplingar än DFH.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

jag gör själv hip hop i stil med jay dee och dj hitek. och jag kör en gammal sampler/trummaskin/sequenser EMU SP-1200 som har 12 bitars upplösning och låter jäkligt krispigt. och om du känner till jay dee så har du ju säkert hört hur hans beats svänger i tempot. liksom stakar sig fram ibland. detta fenomen lyckas man få fram då man nästan överbelastar EMU SP1200 med många ljud. tex både lösa trumljud och nån något längre sampling. Det fina med min sampler är också att du kan sampla tex en kick eller snare från en vinyl i dubbla tempot på skivan ( 45rpm) för att sedan pitcha ner ljudet i samplern. Då jobbar den på ett så finurligt sätt stt det inte gör ljudet dubbelt så långt som den borde utan hittar på lite själv för att få ett nerpitchat sound. detta resulerar i att ljuden blir skitiga.

Madlib och Dj Premier kör även dom denna sampler men ett alternativ är AKAI MPC 60 som också är en burk från mitten på 80 talet och funkar på samma sätt med 12 bitars upplösning

jag har även testat att göra beats i FL studio men kyckas inte alls få det där feta soundet som jag får i EMU:n. jag har iof hört att det ska finnas nån plugg som simulerar svänget i bpm:et och gör det även jäkligt bra också. sedan finns det ju pluggen BitCrusher som ändrar upplösningen i ljudet och kan krispa till ljudet så det get är nog det du ska försöka med om du vill få det skitiga feta Detroit soundet på dina beats.....take care

här är två länkar på bilder av EMU sp 1200 och Akai Mpc 60

http://www.keyboardmuseum.org/pic/e/emu/sp1200.jpg

http://www.vintagesynth.com/akai/mpc60.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

är lite trött på att alla på det här forumet hela tiden ska "rätta" varandra med en liten känsla av att "jag kan lite mer än dig"... men i det här fallet är det lugnt då. Men tänk gärna på det. Sprid kärlek här i stället för dåliga kommentarer.

Samplings formatet är på 40 KHz, 12-bitars linjärt precis..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...