Jump to content
Annons

Akustisk gitarr & Sång rum


Recommended Posts

hade tänkt börja spela in lite akustik gitarr samt sång nu inom en snar framtid, problemet är att jag har ett rum som är runt 5x10 meter och när jag spelar in låter det, inte helt oväntat som om jag står i en kyrka i princip 😠

min fråga är, hur bygger jag enklast och billigast något som fungerar bra som inspelningsrum för akustisk gitarr och sång...har funderat på att bygga en träram och sen klä den med något bra material, om det nu funkar?

flöda på med era ideer och erfarenheter bara 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Wheels (oregistrerad)

En klädkammare fungerar utmärkt för mig...

Hängande kläder dämpar bra...

Ett tips är väl att jaga ut mössen innan man belamrar med kablar.

😮

Annars kan man bygga en låda av kontorslandskap...Fungerar utmärkt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Han tänker nog på de flyttbara väggar man använder för att bygga s.k. "cubicles" av. Vita, nåt slags fibermaterial, metallram och fötter.

Det kan nog funka okej om du kan få tag i dem gratis på något sätt.

Prova klädkammaren också om du vill komma undan billigt.

En alternativ idé är att fylla två IKEA billy-bokhyllor (stommarna endast) med glas/stenull, täck med luftgenomsläppligt tyg och häfta fast med häftpistol. Ställ bokhyllorna bakom dig/vokalisten i V-form (hjul under bokhyllorna kan vara praktiskt). Gör ett tak av ett flyttfilt eller liknande. Rikta mikrofonen in mot "sångbåset.

Du kan även prova att använda en mikrofon som är mer riktad och därför tar upp mindre av rumsljudet, t ex Röde NT3 som är en hypercardoid mikrofon.

Lycka till!

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...