Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Om någon har tid över så har jag 3 frågor jag gärna skulle vilja ha svar på:

1. Jag undrar om det är någon som vet hur man ändrar tempot under inspelning i reason?

2. Sen undrar jag även om det är någon som har några konkreta tips på hur man får en luftigare mix i programmet. Stereo imagern tex ger inte alltid särskilt stor effekt i mina projekt..

3. Hur kan man tex få studsande, panorerade basljud som finns i många trancelåtar? det är själva effekten jag är ute efter.. borde väl finnas fler alterativ än stereo echoes.

Med bästa hälsning Berra

Annons
Postat
3. Hur kan man tex få studsande, panorerade basljud som finns i många trancelåtar? det är själva effekten jag är ute efter.. borde väl finnas fler alterativ än stereo echoes.

På Varje synth eller dylikt så kan du ju styra panoreringen med en oscilator. Ljudet "studdsar" ju då från ena sidan till den andra.

Postat (redigerat)
2. Sen undrar jag även om det är någon som har några konkreta tips på hur man får en luftigare mix i programmet. Stereo imagern tex ger inte alltid särskilt stor effekt i mina projekt..

Panoreringar? Reverb? Equalizers? 😕

edit: "Less is more"? 🙂

Redigerat av Danabacken
Postat

Stereo imager fungerar bara på stereokällor. Ett lägga den efter en subtractor göra ingen skillnad eftersom att Subtractor ara har en monooutput. Om du skapar två Subtractorer, snedstämmer oscillatorerna och kopplar in den ena i vänster input på stereo imagern och den andra i höger ska du se att det gör skillnad.

För att få en luftigare mix: se till så att ljuden krockar så lite som möjligt med varandra frekvensmässigt, använd reverb och delay, men kom ihåg att lagom är bäst.

Postat

Stereo imager fungerar bara på stereokällor. Ett lägga den efter en subtractor göra ingen skillnad eftersom att Subtractor ara har en monooutput. Om du skapar två Subtractorer, snedstämmer oscillatorerna och kopplar in den ena i vänster input på stereo imagern och den andra i höger ska du se att det gör skillnad.

För att få en luftigare mix: se till så att ljuden krockar så lite som möjligt med varandra frekvensmässigt, använd reverb och delay, men kom ihåg att lagom är bäst.

schysst, det där redde ut några frågetecken.

men det handlar även om equalizers till stor del där kan jag tänka mig, som danabacken skrev.

lite dåligt att det inte går att ändra tempot..

tack för svaren

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.