Jump to content
Annons

Tone Port UX2


GrovSnus (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Tja!

Jag har UX1 och måste säga att det är mycket bra!

Har inte haft nåt problem med det hitills (har haft det i två månader).

Värt att köpa! 🙂

Här är en annat tråd.

/Jonson 😛

Redigerat av X-enon
Link to comment
Dela på andra sajter

me tanke på att du får ett ljudkort med 2 fantommatade ingångar, insrumentingångar och lineingångar och samtidigt får en inbyggd GuitarPort (som i sin tur har samma effekter som Pod) för endast 2000 spänn så är verkar det ju helt grymt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten varning kan vara på plats dock... om Tone Port har samma problem som PodXT med vissa chipset på moderkortet. Jag är inte helt insatt i detta men har läst om det på Line 6:s/Pod forumet - med vissa chipset kan man få ett hemskt vitt brus som oregelbundet dyker medan du spelar in. Jag hade inga problem med detta med min gamla egenbyggda dator men så bytte jag till en HP Pavillion förra sommaren och du kan ge dig F på att jag drabbades av det här problemet. Helt plötsligt när du spelar in så får du 150 dB vitt brus i stereo och det är inte alls trevligt. Slutade med att jag köpte ett ljudkort för att koppla Poden till datorn med (hade iofs tänkt köra ett ändå) men det lite jobbigt innan jag fick råd med det. Notera dock att jag är inte alls säkerpå att detta gäller för TonePort också!

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
En liten varning kan vara på plats dock... om Tone Port har samma problem som PodXT med vissa chipset på moderkortet. Jag är inte helt insatt i detta men har läst om det på Line 6:s/Pod forumet - med vissa chipset kan man få ett hemskt vitt brus som oregelbundet dyker medan du spelar in. Jag hade inga problem med detta med min gamla egenbyggda dator men så bytte jag till en HP Pavillion förra sommaren och du kan ge dig F på att jag drabbades av det här problemet. Helt plötsligt när du spelar in så får du 150 dB vitt brus i stereo och det är inte alls trevligt. Slutade med att jag köpte ett ljudkort för att koppla Poden till datorn med (hade iofs tänkt köra ett ändå) men det lite jobbigt innan jag fick råd med det. Notera dock att jag är inte alls säkerpå att detta gäller för TonePort också!

Jag köpte UX2:an för en månad sen och detta problem med brus (eller "white noise" som fenomenet kallas av Line6) fick jag och det var grymt störande. Vissa chip som ansluter USB:n med moderkortet ligger bakom detta eftersom UX2:an inte tål dessa (eller om det är tvärtom...?). Line6 har listat de chip som ger detta krångel och jag såg att just ett av dessa satt i min burk. Jag köpte ett nytt PCI kort med nya USB portar med annat chip och efter detta så är det mycket bättre. Bruset är inte helt borta. Det inträffar nån gång ibland, men det är absolut inte värre än jag kan leva med det. Även att jag har haft detta strul så är jag grymt nöjd med UX2. Den är väldigt enkel att använda och den låter fantastiskt bra och den kostar bara dryga 2000SEK.

/Fop 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lukewarm (oregistrerad)

Inhandlade ett TonePort UX2 i helgen....

Det hela började med lite strul i installationen men efter några nya försök fungerade det. Skönt! Jag återfick hopp om livet igen. Jag satte på mig mina lurar och skulle precis börja leka lite när en bruspeak skar sönder mina öron. Bruset uppkommer lite när det vill, och ganska ofta, för ofta för att TonePorten skall bli oanvändbar. Inte så kul...

Det hjälper inte att uppdatera drivrutiner varken för TonePorten eller för mina datorkomponenter. På Line6 hemsida står det att det troligtvis inte kommer fungera med något annat USB-ljudkort heller. Så det får bli ett firewire istället.

Testade att installera TonePorten på en annan dator och då fungerade det klockrent. Har suttit och provat mig fram lite där och tycker det verkar som en bra inspelningsenhet. Riktigt bra dessutom. Tyvärr måste jag byta ut den då jag måste kunna använda den på båda datorerna.

Funderar på att köpa ett Presonus Inspire 1394 istället. Någon som har en åsikt eller erfarenhet av det kortet?

Redigerat av Lukewarm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har en Toneport UX 1, alltså den med 1 mic (XLR) ingång och 1 instrument (Tele) ingång.

Jag vill kunna spela in akustisk gitarr och sång samtidigt. Men eftersom min gura inte har mick så kan jag inte koppla den till instrumentingången.

Jag undrar om nån har ett tips på hur man kan göra, kan man micka upp gitarren genom instrument ingågen eller blir det dåligt?

UX2:an har två XLR ingångar och två teleingångar, men XLR:n är fantommatad. Måste man ha en fantommatad mikrofon eller funkar det med en icke fantommatad?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Skall lägga till: jag löste mitt problem med vitt brus med hjälp av en extern USB-hubb med egen strömförsörjning (just det där sista är tydligen av vikt). Nackdelen är att latencyn tyvärr ökar en del men det har inte varit så mycket att det stört mig. Fördelen är uppbart att jag inte får något vitt brus alls. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Toneport UX 1, alltså den med 1 mic (XLR) ingång och 1 instrument (Tele) ingång.

Jag vill kunna spela in akustisk gitarr och sång samtidigt. Men eftersom min gura inte har mick så kan jag inte koppla den till instrumentingången.

Jag undrar om nån har ett tips på hur man kan göra, kan man micka upp gitarren genom instrument ingågen eller blir det dåligt?

UX2:an har två XLR ingångar och två teleingångar, men XLR:n är fantommatad. Måste man ha en fantommatad mikrofon eller funkar det med en icke fantommatad?

Du kan använda en icke fantommatad mick i den.

Annars så köper du en mixer och kopplar mickarna i den sen in i Toneportens linejeingång. Om du panorerar dem åt olika håll så kan du också få dem på olika spår när du spelar in.

(svarar på det här fast det var längesen inlägget skrevs)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft UX2an ett tag och använt den flitigt. Har upplevt detta "white noise" som det talas om bara ett fåtal gånger. För elgitarrinspelning tycker jag den är guld värd då jag tycker att den låter fantastiskt bra. För sång är den lite mindre bra. UX2an generar helt enkelt lite för mycket brus. Inte märkbart om man inte är riktigt kinkig men det är jag ibland. Sen är den ingen höjdare när man kör midipluggar, latencyn blir för hög (det gör ju inget på audioinspelning då direct monitoringen är suberb).

Men helt klart värt pengarna!

Tummen upp för UX2

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alltid när det gäller ljudkort så finns det komponenter som inte ”håller måttet” t ex VIA, SIS, Nvidia, NEC o s v. Installerade en UX1 på en Frost D-20 och förväntade mig lagom låg latency (eftersom det är USB) men blev mycket imponerad, inga problem alls! Detta beror självklart till stor del på att datorn är utrustad med rätt komponenter men jag blev fortfarande lite knäckt över en låga latencyn…(VSTi).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv detta bruset, funderar på att inhandla ett USB PCI kort för att gå runt detta. Finns där andra tips om hur man ödelägger det vita bruset?

Känns inte så kul med att köpa nytt moderkort med ett annat chipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker Tone Port UX2 är hysteriskt ful?

Ja det är bara du.

Nej, det är inte alls bara han som tycker den är ful. Det tycker jag med.

Är rätt nöjd med min UX2, men rent utseendemässigt är den inte speciellt vacker tycker jag. Sen är den ju onödigt stor - trodde inte alls den skulle vara så stor när jag såg den på bilder och så.

Och den känns plastig och billig, kanske mest för att den nästan inte väger nånting.

Men men, den fungerar som den ska iaf! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet nån vad det kan vara för fel på lexicon om det står "den här maskinvaran kanske inte kan fungera korekt" när jag kopplar in den.måste man ha nåt speciellt moderkort eller service pack 2??..den får ju inge ström??? 😲 ...vet nån nånting 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en pod xt som jag testade köra via usb. Inget brus, och det funkade fint ända tills man skulle slå av poden.. Då kraschade datorn med omstart till följd.. Varje gång...

Istället kör jag in den analogt via mitt Audiophile 2496 bljudkort... Funkar kanonbra!

Vet inte om du kan göra det med Toneport, tror du är beroende av mjukvara (Gearbox?) på datorn om du vill ha alla förstärkarsimuleringar osv..?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en pod xt som jag testade köra via usb. Inget brus, och det funkade fint ända tills man skulle slå av poden.. Då kraschade datorn med omstart till följd.. Varje gång...

Istället kör jag in den analogt via mitt Audiophile 2496 bljudkort... Funkar kanonbra!

Vet inte om du kan göra det med Toneport, tror du är beroende av mjukvara (Gearbox?) på datorn om du vill ha alla förstärkarsimuleringar osv..?

Vad har du för chipset på ditt moderkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för chipset på ditt moderkort?

NVIDIA nForce2 400.

Jag har testat allt.. Andra USB-portar, avinstallera all USB, installera om osv...

Inget hjälper. Den kraschar, och enligt fel-loggen så är det min webcam Logitech QuickCam som kraschar!?

Jag har även avinstallerat webcamen, men det hjälper inte...

Det är snart dags för en ominstallation av hela operativsystemet, får väl se då om det blir nån skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för chipset på ditt moderkort?

NVIDIA nForce2 400.

Jag har testat allt.. Andra USB-portar, avinstallera all USB, installera om osv...

Inget hjälper. Den kraschar, och enligt fel-loggen så är det min webcam Logitech QuickCam som kraschar!?

Jag har även avinstallerat webcamen, men det hjälper inte...

Det är snart dags för en ominstallation av hela operativsystemet, får väl se då om det blir nån skillnad?

Jag har nForce4 och datorn kraschar också när jag drar ut sladden, nu tar jag inte med den runtomkring och repar så jag stör mig inte så värst men det försvårar en möjlighet.

Edit:

Har själv nyss formaterat och installerat om allt, hjälpte inte.

Redigerat av Ohem
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade också grymma problem med White Noise-skriket, men ett pci-baserat USB-kort från Kjell & Company (för 179:-) fixade mitt problem. Det har funkat klockrent sedan dess. Jag har ett Abit-moderkort...Extremt störigt när prylarna inte funkar, men gött at det fanns en väg runt. En stor känga till Line6 dock som inte uppmärksammar konsumenten INNAN köp och för att det har en bruksanvisning som suger purjo till UX2:an...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade också grymma problem med White Noise-skriket, men ett pci-baserat USB-kort från Kjell & Company (för 179:-) fixade mitt problem. Det har funkat klockrent sedan dess. Jag har ett Abit-moderkort...Extremt störigt när prylarna inte funkar, men gött at det fanns en väg runt. En stor känga till Line6 dock som inte uppmärksammar konsumenten INNAN köp och för att det har en bruksanvisning som suger purjo till UX2:an...

Mystiskt, jag köpte också ett kort men hjälpte inte, hmm.

Edit:

Jag köpte denna modell http://www.kjell.com/content/templates/sho...5710000,5840000

fast inte från Kjell då.

Redigerat av Ohem
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns tyvärr inte vilket av korten det var jag köpte från kjelle... Problemet ligger troligen inte i TonePort UX2:an utan i datorns moderkort. Enligt Line6-supporten (sökte på begreppet Chipset) är det moderkort som har en sk ICH6-arkitektur och det gäller tydligen hur moderkortet och USB-portarna hanterar ljudströmmar. Det är sjukt knas att USB, som är PC-världens eget format, inte fungerar på PC... De som upplever problemen med UX2:an kommer troligen också att uppleva detta med alla andra externa kort som pluggas in i USB-porten. Jag hade tur att det fungerade för min del...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...