Jump to content
Annons

Scrollhjul i Cubase SX


TUFFTUFFTUFF

Recommended Posts

En liten fråga bara..Jag har en mus med 2 scrollhjul(ingen dyr sak, A4 tech från Claes O.) och när jag körde Cubase SX 1 så fungerade det ena scrollhjulet till att scrolla upp och ner i projektförnstret (från kanal 1 till kanal (tex)100)och det andra scrollhjulet scrollade från vänster till höger(Från början av sången till slutet av sången) men när jag uppgraderade till SX 2:an(jag kör SX 3 nu och det är samma sak där som i 2:an) så började det andra scrollhjulet oxå fungera precis som det första scrollhjulet(scrolla upp och ner). Jag vill gärna att scrollhjulena ska fungera som det gjorde i Cubase SX 1..nån som vet hur jag gör?Låter kanske lite rörigt,men,men..

Tacksam för hjälp:o)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och efter Signerts inlägg, kan man snabbt Googla fram hur denna mjukvara ser ut :rolleyes:

scrollware.gif

Antar att du har ett kryss för Reverse vertical scroll direction

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för hjälpen,men tyvärr har jag redan provat det,det som sker då är att när jag scrollar ner på mushjulet så scrollar skärmen upp istället för tvärtom,har alltså inget med vertikalt/horisontellt att göra..hm,jag hade samma mus(borde kanske svara en pik till mig själv att investera i en ny mus) när jag körde SX 1 och precis när jag uppgraderade så hände det här,jag ändrade alltså ingenting i inställningarna till musen..

Tack för hjälpen i alla fall:o)

Eat that rat(RAMONES)..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker att scrollhjulet är livsfarligt i Cubase? Först går det bra att rulla upp och ner i arrangeringsfönstret... det vill säga tills dess att muspekaren råkar hamna över en rullgardinsmeny. Då kan man av misstag byta midi-kanaler, syntljud med mera. Otäckt! 😳

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Oj,såg inte svaren förrän nu..

"Funkar musen i den vanliga windowsmiljön? JAg tror inte att det är någon inställning i Cubase, det borde vara enbart i windows och mjukvaran för din 4D-mus"

Ja,den funkar helt normalt annars och allt ändrades när jag uppgraderade till SX 2 så jag antar att det måste vara nåt med Cubase..

"Ett Hett TIPS: håll ner "shift" o scrolla, då scrollar den i sidled...

Har för mig att Ctrl+scroll var för att zooma eller ngt.."

Kanon.. tack för tipset 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker att scrollhjulet är livsfarligt i Cubase? Först går det bra att rulla upp och ner i arrangeringsfönstret... det vill säga tills dess att muspekaren råkar hamna över en rullgardinsmeny. Då kan man av misstag byta midi-kanaler, syntljud med mera. Otäckt! 😱

/Mats

näe...vi e åtminstone två på jorden. vet ngn om det är möjligt att låsa dylika funktioner så att scrollhjulet endast navigerar i projektfönstret?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...