Jump to content
Annons

Bättre defrag än XP´s egna?


DrHans

Recommended Posts

Annons

O&O Defrag kan defragmentera disken enligt 5 olika algoritmer.

  • STEALTH. This method defragments all fragmented files and tries to consolidate them in order to optimize available free space. Here, speed and resource usage are the main considerations and the method is therefore not quite as thorough as the SPACE and COMPLETE methods. The STEALTH method has been designed with large fileservers in mind. It can, however, be used to great effect on workstations and other computers.
     
     
  • SPACE. All fragmented files will be defragmented, and then placed into the free slots in which they fit. This maximizes contiguous free space. This method is very quick and efficient and it does reorganize your volume, but not as thoroughly as the COMPLETE methods.
     
     
  • COMPLETE/Access. Files are sorted according to when they were last accessed. The files that have been accessed the least will be placed at the beginning of the partition, and those that are accessed that most frequently are put near the end. Seldom-used files are defragmented and will not need to be moved in future. Frequently-used files are placed at the end of the volumes. This strategy means that future defragmentation runs are as quick as possible, as fewer files need to be checked and defragmented.
     
     
  • COMPLETE/Modified. Files are sorted according to the date on which they were last changed. The files which have not been changed recently are placed at the beginning of the partition, and the files that have been changed recently are placed at the end. This option is a good one for file or database servers which contain files that have never been changed (e.g. system files), but where others are frequently modified. (e.g. database files)
     
     
  • COMPLETE/Name. Files are sorted alphabetically from the beginning to the end of the partition. This leads to quick access to files in a directory. When Windows starts up, many system files will be read in sequence from the \WINDOWS and the \WINDOWS\system32 directories (DLLs, system drives, etc.) and the start-up time will therefore be shorter.

oodv8_pro_sm-e.png

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kanske också borde ta och defragmentera.. har aldrig gjort det på den här datorn.

är ovannämnda programmen på något sätt snabbare än XPs egna defrag? jag orkar liksom inte ha på datorn 20 timmar i sträck eller vad det nu kan ta för att sortera den stora oredan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycket att delfrågan "på vilket sätt är dom bättre?" är intressant. Vet ni om de är bättre och på vilket sätt?

De är betydligt snabbare.

I vissa fall kan man också välja på vilket sätt man vill defragmentera - så det finns fler funktioner som man inte alls har tillgång till i Windows...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
jag orkar liksom inte ha på datorn 20 timmar i sträck eller vad det nu kan ta för att sortera den stora oredan

Vad är det som är jobbigt med det? det är ju inte du som ska defragmentera utan programmet!? ja iofs om du måste bära runt på den kan jag förstå men annars är det väl bara starta defragmenteringen innan du går och lägger dig så är den väl troligtvis klar när du vaknar... eller?

jaja det är inte all sprit som smakar gott men det biter ju på en! och det är ju det som räknas, whew...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag orkar liksom inte ha på datorn 20 timmar i sträck eller vad det nu kan ta för att sortera den stora oredan

Vad är det som är jobbigt med det? det är ju inte du som ska defragmentera utan programmet!? ja iofs om du måste bära runt på den kan jag förstå men annars är det väl bara starta defragmenteringen innan du går och lägger dig så är den väl troligtvis klar när du vaknar... eller?

jaja det är inte all sprit som smakar gott men det biter ju på en! och det är ju det som räknas, whew...

Jag vet inte hur länge du sover, men jag brukar vakna efter sisodär 7-8 timmar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Jag vet inte hur länge du sover, men jag brukar vakna efter sisodär 7-8 timmar 😉

det kan gå dagar 😉

korken av, botten upp, raklång på hallgolvet, vaknar och har tre nya dagstidningar att läsa innan nästa resa!

schkålltamefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycket att delfrågan "på vilket sätt är dom bättre?" är intressant. Vet ni om de är bättre och på vilket sätt?

De är betydligt snabbare.

I vissa fall kan man också välja på vilket sätt man vill defragmentera - så det finns fler funktioner som man inte alls har tillgång till i Windows...

Ok. Så det är mest det att de är snabbare. Inte någon överlägsen strategi att lägga lägga ut filerna i som anses bäst ur musiksammanhang eller dylikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...