Jump to content
Annons

Behöver lite inspelningstips för gitarr!


Jackbob (oregistrerad)

Recommended Posts

Jackbob (oregistrerad)

Tjo, lite kortfattat här: Jag har en SM57:a, en 15W stärkare, en Behringer V-amp, stativ, en gitarr och ett hyfsat ljudkort 😛. Hur bör jag gå till väga för att få det perfekta gitarrljudet? Tänker mest på avstånd från stärkaren, nivåer, osv...

Jag är total nybörjare och tänkte gärna fråga lite kunnigt folk istället för att prova mig fram i all oändlighet.

Förövrigt är det väl något metalsound på gitarrerna jag vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle "lajna" in vampen, det är enklaste lösningen för att få hyffsat ljud. För att micka så behövs även en preamp eller mixbord.

Lajna innebär att du kopplar utgången från vampen och kopplar in på line-in i ljudkortet. Inte i mick-ingången om du inte kan stänga av (den kassa) inbyggda micförstärkningen för då blir det inte det ljudet du tänkt dig.

Troligen behöver du 2xtele till 3.5mm (om du vill ha stero)

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jackbob (oregistrerad)

Mm, jag funderad epå att lajna in det i ljudkortet, fast jag var inte riktigt nöjd med ljudet (det var dock bättre än när jag spelade in med SM57:an).

Om jag köper ett hyfsat mixerbord (eller en preamp), blir ljudet bättre då än om jag lajnar in det direkt i ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det finns förstärkar- och högtalaremulering i V-Ampen, så blir det aldrig riktigt som "the real deal" - utan du kan säkert räkna med att det blir bättre om du skaffar en preamp och mickar upp förstärkaren med din SM57. 🙂

Jag gillar normalt inte SM57 - men just att micka upp gitarrstärkare passar den perfekt till. 😛

Om du bara ska spela in en sak i taget, så tycker jag att ett mixerbord är helt överflödigt.

En preamp som är bra, men inte ligger hiskligt högt i pris, är Studio Projects VTB-1. Om du vill, så kan du även lägga till lite rörfärgning i preampen om du skaffar en sådan.

Hur man sedan placerar mikrofonen, är en hel vetenskap. Det enkla svaret är att säga att du måste prova själv... 😛 Det finns några olika standardsätt att köra med. Prova att placera micen vid kanten av högtalarelementet, en liten bit ut bara - och sikta in mot mitten. Prova också att placera micen rakt framifrån i mitten av konen - eller rakt framifrån halvvägs mellan mitten och kanten på högtalarelementet. Du kan experimentera i det oändliga, men till slut hittar du en placering som ger ett ljud som du blir nöjd med - och då vet du vad som stämmer för kombinationen du har, av mikrofon, förstärkare och rum - och det blir förstås mycket lättare nästa gång det är dags. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns inte men finns det ingen mick placering som typ kallar för njure eller nått?

Njure (Cardioid) - syftar på mikrofonens upptagningsområde - och är inte någon sorts placering. 🙁

Ett par andra vanliga upptagningskarakteristiker, är Rundupptagande (Omni), där micen tar upp ljud hela vägen runt om - och Åtta (Figure 8), som tar upp framifrån och bakifrån micen, men inte från sidorna.

SM57 är en cardioid-mic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog faktiskt också satsa på att lajna v-ampen. Även om det inte är den bästa förstärkarsimen i världen så går det faktiskt att få till riktigt bra ljud med den. Men det gäller ju att lära sig ratta den med. Ett vanligt nybörjarmisstag är för mycket bas och för mycket dist, så var sparsam med det. Spela gärna in utan effekter i mono och lägg på lite rum i mixen istället. För att få ett fetare ljud kan du även dubba gitarrerna alltså spela samma sak flera gånger och sen panorera ut inspelningarna i höger och vänster kanal.

Något att tänka på också är att en gitarr kan låta riktigt illa för sigsjälvt men sitta helt perfekt i mixen med andra instrument, så testa gärna att lägga dit bas och trummor om du har möjligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jackbob (oregistrerad)

Trummor och bas har jag redan inspelade. Jag märkte själv hur jag överdrev med, precis som du säger, bas och dist när jag gjorde mina första inspelningar, men jag tycker fortfarande inte att ljudet är så som jag vill ha det. Det är lite för grötigt nu.

Kan man få tag i en Studio Projects VTB1, som Claes tipsade om, billigt här i Stockholm?

På musikbörsen kostar den 1800...

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummor och bas har jag redan inspelade. Jag märkte själv hur jag överdrev med, precis som du säger, bas och dist när jag gjorde mina första inspelningar, men jag tycker fortfarande inte att ljudet är så som jag vill ha det. Det är lite för grötigt nu.

Kan man få tag i en Studio Projects VTB1, som Claes tipsade om, billigt här i Stockholm?

På musikbörsen kostar den 1800...

Kolla annars hos JAM om de kanske håller listpriset (som bara är 1350:- numera) - eller så går det ju att skicka med Posten också... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du fick dåligt ljud när du mickade din förstärkare är det nog mer sannolikt att du inte fick till mickplaceringen än att du behöver en ny preamp.

Om du inte kan få sjysst ljud, om än lite högbrusigt, med de grejerna du har (för jag antar att du har NÅGON preamp, annars hade du ju inte haft en 57:a), tror jag inte att en preamp kommer göra det mycket bättre.

Som Claes sa kan det ibland funka att peka micken rakt in i konen, men räkna då med att det blir väldigt vasst och diskantigt. Testa och se om du kan hitta en bra vinkel mellan 90 grader rakt in i konen och kanske 30 grader in från sidan, pekandes ungefär mot övergången av konen till dammpluppen i mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...