Jump to content
Annons

mickar och monitorer?


avidya

Recommended Posts

jag undrar om någon har något tips på en mick som är bra både för inspelning av sång samt uppmickning av gitarrkabinett. hade väl tänkt mig runt tusenlappen.

jag undrar även över en annan sak. kan man inte mixa i sina hemstereo-högtalare.

ärligare ljudbild kan man väl inte få för det är ju ur sådana musiken kommer att ljuda i färdigt tillstånd, inte i några flashiga monitorer för massa tusen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nja, du tänker lite baklängest.

du behöver bra lyssning för att du ska kunna mixa så att det även låter snyggt hos personer med bra ljudåtergivning. om alla lyssnade på din musik i en mono-radio ifrån 1983 så skulle saken vara en annan.

däremot så kan det naturligtvis vara bra att lyssna genom olika högtalare och höra om några problem uppstår.

------------------------------------------------

en sm58 kanske skulle fungera för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

nja, du tänker lite baklängest.

du behöver bra lyssning för att du ska kunna mixa så att det även låter snyggt hos personer med bra ljudåtergivning. om alla lyssnade på din musik i en mono-radio ifrån 1983 så skulle saken vara en annan.

däremot så kan det naturligtvis vara bra att lyssna genom olika högtalare och höra om några problem uppstår.

------------------------------------------------

en sm58 kanske skulle fungera för dig?

jo det klart. men då kvarstår faktum att man lika gärna kan mixa med en bra hemstereo. för de flesta lyssnar inte på musik i monitorer.

sm58? okej ska ta en titt på den. hur skiljer den sig från 57an?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det klart. men då kvarstår faktum att man lika gärna kan mixa med en bra hemstereo. för de flesta lyssnar inte på musik i monitorer.

Fast det finns ju framförallt två anledningar till varför man mixar med monitorer. Dels har man lättare att få till en mix som låter bra i många olika sorters system, från klockradion till den feta hi-fianläggningen. Det är främst därför monitorer som Yamaha NS10 varit så populära, de översätter bra till andra system.

En annan anledning till att använda monitorer är att få en bättre detaljrikedom och på så sätt kunna bearbeta ljudet bättre. Vissa saker som du inte hör i din hemanläggning kanske kommer fram i andra anläggningar, även om det är en billig bilstereo.

Men visst kan man göra bra mixar med en vanlig hemstereo, det blir bara otroligt mycket mer gissande. Ett bra komplement till en hifi-anläggning är ju ett par bra studiohörlurar för att få lite bättre detaljåtergivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det klart. men då kvarstår faktum att man lika gärna kan mixa med en bra hemstereo. för de flesta lyssnar inte på musik i monitorer.

Fast det finns ju framförallt två anledningar till varför man mixar med monitorer. Dels har man lättare att få till en mix som låter bra i många olika sorters system, från klockradion till den feta hi-fianläggningen. Det är främst därför monitorer som Yamaha NS10 varit så populära, de översätter bra till andra system.

En annan anledning till att använda monitorer är att få en bättre detaljrikedom och på så sätt kunna bearbeta ljudet bättre. Vissa saker som du inte hör i din hemanläggning kanske kommer fram i andra anläggningar, även om det är en billig bilstereo.

Men visst kan man göra bra mixar med en vanlig hemstereo, det blir bara otroligt mycket mer gissande. Ett bra komplement till en hifi-anläggning är ju ett par bra studiohörlurar för att få lite bättre detaljåtergivning.

tack för ditt uförliga svar. 🙁

studiohörlurar lät intressant. känner du till några bra såna runt tusenlappen?

Link to comment
Dela på andra sajter

AKG K240 är min favorit i den prisklassen, bekväma att jobba länge med också. 995kr på musikbörsen.

tack för tipset! jag har kollat upp en del recsensioner på dem nu och de är ju minst sagt lovordade. dom verkar vara mkt prisvärda. funderar starkt på att slå till på ett par sådana då min ekonomi/utrymme inte tillåter några monitorer för tillfället. tack för hjälpen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...