Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjena!

jo det är såhär att idag fyller jag år som sagt...

och jag har en hemmastudio utan mixerbord och externa rackeffekt, dvs att jag splear in midi och lite gitarr o bas i cubase och redigerar det i datorn, men jag vill kunna mixa det på ett mixerbord..mitt ljudkort jag använder mig av är ett steinberg mi4 audio, och cubase sl 2.0..

sedan funderar jag på vad det är för skillnad på externa rackeffekter och dom jag har i datorn??

snälla någon hjälp mig..jag är inte så avancerad, men jag ska bli..he he

tack!

Annons
Postat

Grattis på födelsedagen...! 😕

Just det paketet du sitter med MI4 Audio och cubase sl 2.0 är lite speciellt. Jag antar att du köpt det som paket? Dom flesta av dom versionerna av Cubase SL är låsta för just MI4 ljudkortet. Det finns dock uppdateringar att köpa (kostar 495kr) som gör att du kan använda vilket ljudkort du vill.

En förutsättning för att använda externa burkar är egentligen bara att du har ett flerkanaligt ljudkort... 😄

Lycka till

Postat

okej..om jag nu inte missuppfattar dig så måste jag alltså byta ljudkort för att kunna använda mig av ett mixerbord när jag ska mixa låtarna iställer för att sitta och göra det i datorn? och det där med rackeffekter spelar ingen rock n roll, jagkan lixom lika bra använda mig av plugins jag har i satorn som att köpa externa rackeffekter?

Postat

Om du vill kunna mixa mer än dom 2 kanaler som du får ut idag, så måste du byta ljudkort, och då tror jag att du får dom problem som jag påtalade tidigare...

Om du uppdaterar din SL verision och köper ett nytt ljudkort med låtsäja 8 in 8ut kan du mixa dom 8ut och in på ditt mixerbord...

Postat (redigerat)

Då kan du givetvis köra 2 datormixade ut, och 2 andra om du vill...

Dom insert jacken vågar jag inte uttala mej om, för jag vet inte...

Redigerat av Lilleman
Postat

okej..ledsen om jag ställre dumma frågor o sådär men jag har inte så bra koll på läget..hehe

men vad menar du med datormixade..jag menar att jag vill kunna mixa ex gitarr på ena kanael, bas på andra, piano på andra på mitt mixerbords kanaler...förstår du mig??

Postat

Ser ingen anledning varför du skulle använda en analog mixer/effekter i din situation. Mjukvarumixer och pluggar klår all hårdvara i budgetklass ändå. Om du vill ha rattar att ratta med föreslår jag istället att du köper en controller. De billigaste på marknaden är Behringer BCF2000 och BCR2000. Dessa använder du sen för att styra mixern och pluggarna i datorn.

Jag ser ingen anledning varför du skulle köpa rackburkar om det inte är någon specifik burk du verkligen måste ha.

Postat
Ser ingen anledning varför du skulle använda en analog mixer/effekter i din situation. Mjukvarumixer och pluggar klår all hårdvara i budgetklass ändå. Om du vill ha rattar att ratta med föreslår jag istället att du köper en controller. De billigaste på marknaden är Behringer BCF2000 och BCR2000. Dessa använder du sen för att styra mixern och pluggarna i datorn.

Jag ser ingen anledning varför du skulle köpa rackburkar om det inte är någon specifik burk du verkligen måste ha.

Instämmer helt klart!

Det enda jag skulle kunna tänka mig att lägga som en extern burk, är reverb, eftersom välljudande reverb tar så mycket datorkraft - och kanske också en kompressor, att koppla in på Insert-jacken för att skydda ingången mot överstyrning. Kompressorn är visserligen onödig i de flesta fall, eftersom man kan spela in i 24-bit eller 32-bit FP och backa i volym i stället, med bibehållen ljudkvalitet, men ändå... 🙂

Du skulle nog vinna mer på att skaffa en controller, som Rainydays nämnde - eller ett DSP-kort (exempelvis UAD-1 eller Powercore) att trycka i datorn, så att det kan ge lite nytt liv i låtarna med sina bättre eq, kompressorer etc... 😉

Postat

hej

om man vill få bättre kontroll när man mixar, på ett externt vis, så föreslår jag att du ska skaffa dig en mycket bra micpreamp, inte ett analogt mixerbord á behringer. Sedan så ett reverb är ju alltid bra men finns mjukvarureverb som duger de också. Däremot så titta på typ Mackie Control eller M-Audio Projektmix. Med dem styr du de mesta i ditt cubase via midi. Med M-Audio får du även med 8 mic preampar samt digitala ingångar och det är ju inte dåligt. Poängen med dessa är ju att du får ju lite mer känsla av en riktig studio, du får reglar och rec knappar och sådant som kan ge den cooola känslan att nu sitter man verkligen och håller på i en studio.

Den andra vägen är att utnyttja ett analogt mixerbord. Om du bara spelar in gitarr t.ex. så behöver du ju bara 4/4 och det blir över. en kanal för sång, en för gitarr och så tillbaka till ljudkorten. Nackdelen är ju att i en sådan situation så kan ju man inte spara sina inställningar och åkningar, det är inge problem med sådanah här midi controlers.

mvh Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.