Jump to content
Annons

Test av omvandlare

Recommended Posts

AndersL (oregistrerad)
Postat

Någon som har tillgång till ljudfiler med tester mellan olika A/D D/A-omvandlare? Vet att Claes har varit inne på att göra ett sådant test. Är det aktuellt fortfarande? :rolleyes:

Annons
Postat

Tja.. Vill man ha bra grejjer och inte har så mycket stålar så duger en RME ADI-2 låångt. Har man lite mer pengar så finns det bättre iof.

Postat (redigerat)

Det är defintivt aktuellt - men ligger fortfarande lite längre fram, tyvärr...

Efter att jag nu har skaffat mig en perfekt referens-ljudkedja, med Benchmark DAC1 och ADC1, så är förutsättningarna i alla fall bättre än någonsin tidigare... 🙂

Jag tänkte börja så småningom - och träna på lite kabel-tester, så får vi se om det går att avliva några seglivade myter bland audiofiler och andra lättlurade människor - eller om det rentav är jag som måste stå med mössan i hand och erkänna att det faktiskt var jättestor skillnad... 😳😱

Någon som vågar bidra med att låna ut sina dyra kablar för den goda sakens skull...? 😉

Omvandlartesterna gissar jag kan vara ganska kritiska - och det är därför jag avvaktar lite med dem. Dessutom har jag fått för lite respons när det gäller färdiginspelade låtsnuttar av olika genre, med kravet att de inte får generera några kostnader för mig, i form av STIM-avgifter e dyl... Testsiten kostar tillräckligt mycket redan... 😉

Redigerat av Claes
AndersL (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Tja.. Vill man ha bra grejjer och inte har så mycket stålar så duger en RME ADI-2 låångt. Har man lite mer pengar så finns det  bättre iof.

Har du en sån?

Tror att den svagaste länken hos mig just nu är omvandlaren (Alesis AI3), så nästa investering blir nog en ny omvandlare, och jag har mer eller mindre bestämt mig för någon av RME´s burkar... Har hört uttalanden från flera "kvalificerade öron" som påstår att skillnaden mellan RME´s och Pro Tools omvandlare är hårfin. Slänger man sen in prisskillnaden är RME helt överlägsna...

Redigerat av AndersL
AndersL (oregistrerad)
Postat

Efter att jag nu har skaffat mig en perfekt referens-ljudkedja, med Benchmark DAC1 och ADC1, så är förutsättningarna i alla fall bättre än någonsin tidigare... 🙂

Jag tänkte börja så småningom - och träna på lite kabel-tester, så får vi se om det går att avliva några seglivade myter bland audiofiler och andra lättlurade människor - eller om det rentav är jag som måste stå med mössan i hand och erkänna att det faktiskt var jättestor skillnad... 😳😱

Någon som vågar bidra med att låna ut sina dyra kablar för den goda sakens skull...? 😉

Omvandlartesterna gissar jag kan vara ganska kritiska - och det är därför jag avvaktar lite med dem. Dessutom har jag fått för lite respons när det gäller färdiginspelade låtsnuttar av olika genre, med kravet att de inte får generera några kostnader för mig, i form av STIM-avgifter e dyl... Testsiten kostar tillräckligt mycket redan... 😉

Jag kanske kan fixa fram ett par schyssta kablar. Återkommer! 🙂

Postat

Jag tänkte börja så småningom - och träna på lite kabel-tester, så får vi se om det går att avliva några seglivade myter bland audiofiler och andra lättlurade människor - eller om det rentav är jag som måste stå med mössan i hand och erkänna att det faktiskt var jättestor skillnad... 😳  😱

Jag kanske kan fixa fram ett par schyssta kablar. Återkommer! 🙂

Kul om du kan fixa något. 🙂

Jag har själv skaffat ett par Supra, någon Zoalla silverkabel, HOSA standardkablar, billigt skräp från Clas Ohlson och några andra av blandad kvalisort i lösvikt, som jag kommer att löda ihop själv - och sätta Neutrik-kontakter på (jodå, lödningarna blir bra; jag tog lödcert i lumpen - och på mina arbetsplatser har jag haft läge att hålla uppe lödkunskaperna i alla år - så det finns ingen risk att någon kabel blir dålig på grund av dåliga lödningar... 🙂 ).

Postat
Har hört uttalanden från flera "kvalificerade öron" som påstår att skillnaden mellan RME´s och Pro Tools omvandlare är hårfin. Slänger man sen in prisskillnaden är RME helt överlägsna...

Japp.. RME ADI-2 gör jobbet och låter bra.. Och för det priset är den nog bästa alternativet. Nu använder jag den mest mot monitorlyssning för masteringsjobb.

Men enligt audiophiler och andra experter så låter faktiskt Benchmarks prylar bättre och luftigare. Så kostar dom ju lite mera också 😠. Har tyvärr inte lyssnat på dom själv men här kan säkert Claes ge ett proffessionellt utlåtande..

AndersL (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Har hört uttalanden från flera "kvalificerade öron" som påstår att skillnaden mellan RME´s och Pro Tools omvandlare är hårfin. Slänger man sen in prisskillnaden är RME helt överlägsna...

Men enligt audiophiler och andra experter så låter faktiskt Benchmarks prylar bättre och luftigare. Så kostar dom ju lite mera också 😠. Har tyvärr inte lyssnat på dom själv men här kan säkert Claes ge ett proffessionellt utlåtande..

Jo, det tror jag säkert. Har ju dregglat en del över Apogee´s burkar också. Har aldrig hört någon säga nåt annat än bra saker om dem... Men det är just förhållandet pris/kvalité hos RME som lockar mig.

Men då är det altså ytterligare en person som slår ett slag för RME... Bra! 😛

Redigerat av AndersL
Postat

Jag tänkte börja så småningom - och träna på lite kabel-tester, så får vi se om det går att avliva några seglivade myter bland audiofiler och andra lättlurade människor - eller om det rentav är jag som måste stå med mössan i hand och erkänna att det faktiskt var jättestor skillnad... :rolleyes:  😆

Omvandlartesterna gissar jag kan vara ganska kritiska - och det är därför jag avvaktar lite med dem. Dessutom har jag fått för lite respons när det gäller färdiginspelade låtsnuttar av olika genre, med kravet att de inte får generera några kostnader för mig, i form av STIM-avgifter e dyl... Testsiten kostar tillräckligt mycket redan... 😄

Jag kanske kan fixa fram ett par schyssta kablar. Återkommer! 😄

Kul om du kan fixa något. 🙂

Jag har själv skaffat ett par Supra, någon Zoalla silverkabel, HOSA standardkablar, billigt skräp från Clas Ohlson och några andra av blandad kvalisort i lösvikt, som jag kommer att löda ihop själv - och sätta Neutrik-kontakter på (jodå, lödningarna blir bra; jag tog lödcert i lumpen - och på mina arbetsplatser har jag haft läge att hålla uppe lödkunskaperna i alla år - så det finns ingen risk att någon kabel blir dålig på grund av dåliga lödningar... 😄 ).

Ett tips till Claes : För skojs skull , kan du också ta med vanlig nätkabel ?

Postat

lödcertifikat,vad är det 😉 antingen kan man löda eller så kan man inte löda------- med eller utan körkort,måste va nåt nytt påfund,vi fick lära oss i radioelektronik (som fritt valt arbete 1977-79)---

det här med omvandlare är ju alltid intressant,men frågan är om det är relevant i vissa sammanhang,jag menar:

ni som jagar värden och prestanda osv,har ni det andra runt omkring i HIGH-END superquality,lyssning,mikrofoner etc---annnars tror jag det spelar mindre balle 😄

Skall man hårddra det hela så kan man ju ge sig in på ESOTERIC sound med allt vad det innebär (kablage,superhemliga lådor bla bla bla)om man vill åt de enorma skillnader i framförallt pris men även kvalité som detta innebär,men då pratar vi ju gurunivå i miljondollarklassen på studios... :rolleyes:

Jag lovar att det räcker med de prisvärda 1010 tex eller liknande i ert och mitt fall 😄

INGEN konsument(härifrån) hör skillnaden i slutändan 😆

Postat
lödcertifikat,vad är det 😉 antingen kan man löda eller så kan man inte löda------- med eller utan körkort,måste va nåt nytt påfund,vi fick lära oss i radioelektronik (som fritt valt arbete 1977-79)---

Nja - inte helt sant. Det är stor skillnad på kvaliteten om man kan löda bra eller om man bara kan smeta ihop så att det blir kontakt. Ett lödcert är ett bevis på att man har lärt sig tillräckligt bra för att hålla militärspecar - och inte riskera signalförluster på grund av halvkassa lödningar...

Lumpen gjorde jag som Teleingen(ting)jör i Flottan i mitten av 80-talet...

det här med omvandlare är ju alltid intressant,men frågan är om det är relevant i vissa sammanhang,jag menar:

ni som jagar värden och prestanda osv,har ni det andra runt omkring i HIGH-END superquality,lyssning,mikrofoner etc---annnars tror jag det spelar mindre balle 😉

Det är just det som är problemet. Jag är säker på att jag kommer att höra skillnad mellan alla omvandlare med tanke på hur bra min lyssning är (Benchmark DAC1 och ADAM P33A+Sub-10) - men någon som lyssnar genom ett SoundBlaster-ljudkort och i ett par sunkiga datorhögtalare, inte kommer att kunna urskilja någon som helst skillnad. Ett omvandlartest är egentligen bara intressant för de som har tillräckligt bra lyssning för att höra detaljer.

När det gäller kabeltesterna, så är jag ganska säker på att inte ens jag, med min lyssning, kommer att höra någon nämnvärd skillnad - men det återstår att se...

Kill All Autotuner: Jag har faktiskt redan tänkt på nätkabel - för att ta upp som ett varnande exempel... 😄 Ljudet i sig kommer säkert att låta fint även i den - men störningar lär det komma gott om...

Postat

Jag läste lite snack om att ADDA omvandlarna låter olika bra "luftigare.."

Claes

Jag hoppas att du inte bara gör ett sånt subjektivt test. Dom ska väl inte låta något alls, inte färga ljudet alls, bara göra sitt jobb. eller?

Postat
Jag läste lite snack om att ADDA omvandlarna låter olika bra "luftigare.."

Claes

Jag hoppas att du inte bara gör ett sånt subjektivt test. Dom ska väl inte låta något alls, inte färga ljudet alls, bara göra sitt jobb. eller?

Jag kommer att göra inspelningstester, förmodligen med några testtoner, brus och olika typer av musik - och även mätningar med RMAA-programmet. På samma sätt som när det gäller mikrofontesterna, så kommer ljudfilerna att ligga på testsiten för nedladdning, så att alla kan bilda en egen uppfattning - och jag kommer inte att redovisa några "laddade" ord där, utan bara ljudfiler och testresultat som de är. Det är också därför jag tillåter det att ta lång tid, så att jag kan känna mig säker på att jag kan genomföra det identiskt i minsta detalj efterhand som jag får nävarna på fler omvandlare... 😉

Om man tycker att omvandlarna ska färga på något sätt, eller inte, är förstås en smakfråga - precis som när det gäller preamps och mikrofoner. Vissa omvandlare är kända för att ha en "musikalisk färgning", medan andra är kända för att vara "transparenta". Vi får se (eller snarare höra... 😉 ) så småningom.

Postat

Jag vet Claes,jag menar också att KAN man löda så KAN man,halvdana lödningar etc betyder att man INTE kan löda...OK 😛

En annan fråga:

Har du testat TOFT DC-2 någonting?

(utseende mässigt ser den ju ut som de där från tfpro eller JoeMeek...)

Verkar ju på papperet som intressant komplettering,har ju ingen FET-burk ännu!

Kristian

AndersL (oregistrerad)
Postat (redigerat)

ni som jagar värden och prestanda osv,har ni det andra runt omkring i HIGH-END superquality,lyssning,mikrofoner etc---annnars tror jag det spelar mindre balle 😄

Skall man hårddra det hela så kan man ju ge sig in på ESOTERIC sound med allt vad det innebär (kablage,superhemliga lådor bla bla bla)om man vill åt de enorma skillnader i framförallt pris men även kvalité som detta innebär,men då pratar vi ju gurunivå i miljondollarklassen på studios... 😆

Jag lovar att det räcker med de prisvärda 1010 tex eller liknande i ert och mitt fall 😎

INGEN konsument(härifrån) hör skillnaden i slutändan 😆

Nej men det är väl kanske just därför det är intressant med ett test, för att se hur stora skillnaderna är, och om man själv tycker det är värt att lägga ner dom extra pengarna på en dyrare omvandlare? 😛

Redigerat av AndersL
Postat
Jag vet Claes,jag menar också att KAN man löda så KAN man,halvdana lödningar etc betyder att man INTE kan löda...OK 🙂

Att ta ett lödcertifikat är betydligt mer avancerat än att enbart kunna göra snygga lödingar. det handlar om materialkunskap, temeperaturer mm... Jag tog lödcert inom Ericsson och jag trodde att jag var duktig på löda innan dess. 😕 Själva kursen var 2 veckor och lång och 2 smäckfyllda pärmar med material.

Dessutom måste man göra om certet efter några år också för att få vara godkänd (vilkte jag tyvärr inte längre är 🙂 ) http://www.dorotea.tv/robban/cv/18.html

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.