Jump to content
Annons

Gå från PowerMac till Pentium som studiodator?


tkahn

Recommended Posts

Jag har en PowerMac G4 (500 MHz) som jag hittills har använt som musikdator. Operativsystemet är fortfarande MacOS 9.2 eftersom jag inte har råd att uppgradera mina program (framför allt Cubase VST 24) plus att jag helt enkelt inte haft tid att uppgradera till MacOS X.

Denna konfiguration skulle jag kunna fortsätta köra om det inte vore för följande:

  • Cubase VST 24 upplever jag som buggigt och instabilt på min plattform.
  • En PowerMac på 500 Mhz orkar inte riktigt med ifall man ska testa nya program och dessutom är det ett OS på utdöende.
  • Nya kraftiga maccar är dyra och dessutom vill jag ha möjlighet att själv konfigurera datorn så att den blir så tyst och kraftfull som möjligt.

Av ovanstående anledningar har jag funderingar på att byta till en pentiummaskin med WinXP. Jag använder WinXP i jobbet och tycker att det är ett stabilt och trevligt operativsystem.

Nu undrar jag om det finns några som har gjort detta byte (från PowerMac till Pentium) och vad era erfarenheter är? Finns det grejer som man definitivt kommer att förlora/sakna? Finns det något att vinna på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Finns det något att vinna på det?

du vinner alla säkerhetshål 😛

nää men seriöst tror jag det kan vara ett klokt val om det är pengar det handlar om... som sagt så är nya macar väldigt dyra ja.. och eftersom du vill kunna modifiera lite så är nog PC klokt... sen är de ju mellan AMD och INTEL...

amd = snabba, ostabila

intel = stabila, varma, högljudda

tror det är så iaf..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag förklara intel-grejen igen. Intels P4:or är våldsamt varma pga den höga klockfrekvensen, och kräver då också mycket kylning = högt fläktljud. Pentium M, eller Centrino som de också kallas, kör med mycket lägre klockfrekvens (trots att de är snabbare än vanliga P4) och kräver alltså inte lika mycket kylning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...