Jump to content
Annons

Är det värt att byta till Pro tools?


Musiker81

Recommended Posts

Hej

Jag har en PC P4 2.5 Ghz 1Gb i ram och windows XP+ett RME Hammerfall DSP 9632 ljudkort.(Använder bara den analoga delen än så länge) Jag spelar bara in gitarr och sång i Cubase SX+använder Battery trumljud. Är det värt för mig att sälja mina grejer och skaffa något Pro tools system i stället och i såna fall vilket ersätter det jag har nu i kvalitet och blir det någe bättre med Pro tools än med Cubase SX+ett bra ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Musiker81.

Svår fråga. Var står du någonstans och vart vill du? Bättre, hur då?

Inte vet jag om det blir bättre. Vad är du missnöjd med? Vad är det som skulle bli bättre? Hur mycket pengar vill du satsa? (Ett riktigt mixerbord kan ju kosta 5 miljoner om man vill bygga en inspelningsstudio av världsklass).

Nå jag gissar lite för att få fart på diskussionen.

Vad är den svagaste länken i kedjan? Låter som program o ljudkort är bra. Vad har du för mikar o mikstärkare? Vad har du för monitorer eller lurar?

Det är inga fel på Cubase SX som sådant. Och Hammerfall-kortet är inte heller några fel på. Och PC-n duger den också. Så kör med det ett tag till. Riktigt bra skivor har gjorts med sämre grejor än så. Så satsa på kunskap.

Min tro är, lyssna mycket, läs mycket, spela in mycket. Köp en mikrofon eller ännu hellre köp två olika mikar. Mina favoriter i lågprisklassen just nu är väl Behringer ECM8000 (jag vet, den kallas mätmick, men den är utmärkt att spela in med) för sådär 700:- och en Studio Projects B1 kring 1.000:-. (Det finns mycket dåligt i lågprisklassen, och mycket åsikter också). Du behöver en mikstärkare med fantom-matning också. Jag är lite rostig på det området, men varför inte börja med en Alto (som inte är någon höjdare, men inte heller helt fel) för en 1.000:-.

Ska du satsa på ProTools, vilket inte heller är dåligt, så är ju instegsmodellen MBox som säljs för 3.995:- (betala inte mer trots att riktpriset är högre). 2 in o 2 ut o bra mikstärkare ingår.

Nå, lite tankar bara.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Är du nöjd med hur ditt inspelningssystem fungerar idag? Eftersom det ljudkort du använder är bra, kommer du inte att märka någon jätteskillnad i ljudkvalitét. Skillnaden ligger snarare på en användarmässig nivå.

I mitt tycke är Pro Tools oslagbart när det gäller audiohantering, vilket är det du verkar syssla med. Programmet är väldigt enkelt och snabbjobbat, samtidigt som det finns mer avancerade funktioner för den som vill ta sina produktioner till "nästa nivå". Pro Tools LE har stöd för 32 audiospår och 256 MIDI-spår. 32 audiospår låter kanske inte så imponerande, men det räcker för de allra flesta situationer.

En annan fördel är ju att systemen består av både programmet och tillhörande hårdvara/ljudkort. Detta borgar för en stabil funktion, något man inte ska ta för givet när man försöker para ihop program och ljudkort från olika tillverkare.

Det finns idag tre Pro Tools LE-system: Mbox, Digi 002 Rack och Digi 002. Mbox är ett tvåkanals ljudkort (med två riktigt bra mikpreampar från Focusrite), medan Digi 002 (både rack- och bordsversionen) har 18 in- och utgångar (varav åtta analoga med fyra mikpreampar) och ett inbyggt MIDI-interface.

Som sagt, det är i princip omöjligt att säga om du ska byta system från det du använder idag. Det bästa är att gå till din musikaffär och be om en demonstration av Pro Tools, så kan du kanske bättre avgöra om det passar dina behov.

Mvh,

Janne Johansson

Andreasson Musik & Data

Redigerat av Janne Johansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tycker är dåligt med Cubase och även mitt Cubase SX som jag har det är att det buggar lite mycket. Ibland(Eller ganska ofta) När man startar project och stänger och öppnar igen flera gånger då kan det komma fram ett felmeddelande typ så här: Ett allvarligt fel har inträffat i log eller logg nånting och så måste man stänga ner hela Cubase och starta om det. Det är faktiskt lite mysko eftersom Cubase ska vara relativt bra och proffsigt. Men jag är faktiskt skitnöjd med ljudet från mitt Hammerfall, skitbra ljud. Ljudet är inte så vasst det är väldigt mjukt och trevligt. Jag har faktiskt haft Pro tools Mbox före det jag har nu och ljudet var vasst så in i helskotta, därför var jag tvungen att byta till något annat. Helt enkelt det enda jag är riktigt missnöjd med nu är att det buggar rätt friskt. Jag tyckte i alla fall att Pro tools buggade typ ingenting tror jag. Vet någon vilket Pro tools system man ska ha för att det inte ska låta så vasst. Räcker det med Digi002 eller måste man ha något slaga Pro tools HD och vad kostar det billigaste HD systemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att du har ett system som buggar, det är bland det värsta som finns. Har du testat de optimeringsguider man hittar lite överallt på nätet? En ominstallation av hela systemet? Senaste versionen av programmet?

Digi 002 är helt klart ett steg upp ljudmässigt från Mbox, och det klarar ju även samplingsfrekvenser på upp till 96 kHz (Mbox stannar vid 48 kHz). Du bör nog testa ljudkvalitéten innan köp i vilket fall som helst, för att se om du tycker att det matchar det RME-kort du har idag.

Pro Tools HD är en helt annan historia. Även om man stannar på det minsta interfacet så är ljudkvalitéten i en helt annan liga än Digi 002, men smakar det så kostar det. Ett HD1-system med ett 96 I/O audiointerface ligger runt 100.000 kronor exklusive moms. Men det är ju även annat än ljudkvalitéten som skiljer då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker det med Digi002 eller måste man ha något slaga Pro tools HD och vad kostar det billigaste HD systemet.

ett budget alternativ är att köpa ett 001-kort begagnat.

det är ett pcikort, 8 in + 8 adat in

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väldigt osäker om jag verkligen ska byta till Pro tools från Cubase men med den här buggen log eller logg så är jag lite skeptisk om Cubase verkligen håller måttet hela vägen. Cubase må kanske inte vara helt buggfritt men RME korten är grymt bra i klass med det bästa Pro tools systemen nästan. Det skulle vara rätt bra om man kunde köra RME kortet med Pro tools(Helst TDM). Vad kan den där buggen log eller logg vara för någonting går det att få bort den buggen eller? Om det inte går så vet jag inte om jag vill fortsätta med Cubase nå mer. Om den där buggen skulle försvinna med någon åtgärd är det jättebra för mig. Om jag ska fortsätta med Cubase så undrar jag Vilken digital micförstärkare som är bäst i en prisklass som inte är alltför dyr till det system jag har nu alltså RME hammerfall DSP 9632. Om den där buggen inte skulle gå att ta bort så undrar jag om det går att byta in mina prylar mot nåt liknande(Samma prisklass) fast ett Pro tools system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posta i forumet för Cubase och se om du får något tips om ditt problem. När det gäller mikpreampar finns det nästan hur många som helst, alla med olika karaktärer. Det är därför svårt att säga vilken du ska ha, men beroende på prisklass skulle jag titta på någon produkt ur Focusrites Platinumserie eller kanska M-Audios Tampa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...