Jump to content
Annons

Får det inte att funka i datorn med mic


icebomb (oregistrerad)

Recommended Posts

icebomb (oregistrerad)

Hur får jag det att funka??? Hörs ingenting.. nada.. men jag ser på micförstärkaren att ljudet kommer in..

HJÄLP

Redigerat av icebomb
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har en extern preamp och ska koppla in den till datorns ljudkort, så ska preampens utgång kopplas till line-ingången och inte mic-ingången... Ett vanligt fel som många gör. Förmodligen blir det inget ljud för att ingången du kopplar in på, inte är aktiverad...

Link to comment
Dela på andra sajter

icebomb (oregistrerad)

Hmm.. ok.. hade fel ingång.. men hur aktiverar man? e totalt nybörjare med inspelningar o inte världsgrym på datorer.. finns det nått mindre avanserat inspelningsprogram än FL? jag nöjer mig med att bara kunna spela in till bakgrundsmusiken jag har till att börja med..

Link to comment
Dela på andra sajter

icebomb (oregistrerad)

Ingen som kan hjälpa? Hittar inte ens vart i FL man kan spela in sången.. Grr.. kanske finns nån guide nånstans.. men vart i så fall?? Tror FL e lite för avancerat för mig för tillfället.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

I FL:s Tools-meny hittar du One-click audio recording

FL:s onlinemanual har ett kapitel som handlar om inspelning av audio

Under "Normal Audio Recording Procedure" finns också en guide hur du kan spela in mikrofonen.

Känner du att FL är för svårt kan kanske Kristal vara något för dig? Det är gratis och relativt simpelt.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

icebomb (oregistrerad)

Tack tack tack Linus.. saknar tydligen nått ljudkortsgrejs för att kunna använda FL..

Men ska testa det andra.. Kristal..

Redigerat av icebomb
Link to comment
Dela på andra sajter

icebomb (oregistrerad)

Okej.. nu har jag laddat ner Kristal men har fortfarande inte en aning om hur jag ska få igång micken.. hmm.. jag kanske har fel sladd?? jag kanske måste ha en usb sladd? jag har ingångar i datorn för både och nämligen.. Grr.. åhh.. varför kan jag inte mer.. jaja.. jag lär mig väl..

Link to comment
Dela på andra sajter

icebomb (oregistrerad)

Hehe.. ja.. om jag nu bara visste vart jag hittar inställningarna för mitt ljudkort.. tror det e det som e problemet.. jaja.. jag får väl be nån komma hem o hjälpa mig.. Tack för all hjälp

//Sara

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe.. ja.. om jag nu bara visste vart jag hittar inställningarna för mitt ljudkort.. tror det e det som e problemet..

Ja, vilket program du använder har nog ingen betydelse nu eftersom det förmodligen är någon inställning i ljudkortet som är fel. 😲

Du såg på mikförstärkaren att ljudet är okej från mikrofonen? Bra.

Koppla mikförstärkaren till Line in på ljudkortet.

Klicka Start-menyn

Välj Kör...

Skriv sndvol32 och klicka OK

Välj Egenskaper i Alternativ-menyn

Justera volymen för: Inspelning

Klicka OK

Klicka Välj för Linjeingång

Får du signal in i musikprogrammet nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

icebomb (oregistrerad)

Jippie!!! Det funkade!! Kunde spela in både i Kristal o FL..

Nu undrar jag bara hur man ändrar så att man kan skicka tex via msn som en ljudfil som går att lyssna på windows media player..??

Ni e såååå gulliga som hjälper mig *ler*

STOOOORT TACK!!!

Kram Sara

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu undrar jag bara hur man ändrar så att man kan skicka tex via msn som en ljudfil som går att lyssna på windows media player..??

du måste mixa ner det från en projektfil till ett audiodokument. brukar heta audio mixdown eller likande.

Åhh.. o förresten.. om jag har bakgrundsmusik på en cd som jag vill ha in i Kristal eller FL.. hur gör jag då? går det??

du lägger in musiken på datorn och importerar filen till programmet. borde heta import audiofile eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket program använder du nudå?

Här förklaras hur du mixar ut den färdiga låten i FL Studio till en ljudfil:

http://www.flstudio.com/help/html/fformats...e_wavmidmp3.htm

Här kan du ladda hem CDex som rippar ut musiken från cd-skivorna till wav-fil. Den filen importerar du till ett audiospår i musikprogrammet sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

icebomb (oregistrerad)

hehe.. har spelat in en låt nu.. men shit vilket brus.. e inge vidare bra på musikprogrammet.. har inte fl studio by the way.. har adobe audition..

hur lägger man in en musikfil här? tänkte visa upp min premiär *ler stoooort*

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hur lägger man in en musikfil här? tänkte visa upp min premiär *ler stoooort*

🙁

Gå in på Demoinspelningar. Sen kan du läsa i den nitade tråden Viktigt för låtuppladdningar. Där står allt du behöver veta. 😕

// Oakmeal

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...