Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skulle behöva en eller flera fristÄende pad's att koppla mellan mick och preamp vid ex truminspelning. Eftersom det inte finns nÄgra pÄ DIGI 002 eller pÄ Mackie mixern jag anvÀnder.

Den ska gÄ att anvÀnda med fantommatning.

Har sökt bÄde pÄ nÀtet och hÀr pÄ studio men inte hittat nÄgot. Har inte hittat nÄgra fÀrdiga pad's heller??

Jag tÀnker mig att det inte kan vara sÀrskilt svÄrt att tillverka en pad. Man köper en knippe kvalitativa motstÄng med lÄg (fel) tolerans, en bra switch och vips löder in detta i en liten lÄda med tillhörande kontakter.

Om man vill göra det riktigt enkelt kanske man kan göra en fast "padkabel" och löda in motstĂ„ng i xlr-kabeln för ex 10dB dĂ€mpning. 😄

Det bör vÀl bara vara lite motstÄng i serie med signalen eller?

Hur fungerar det med fantommatning via en pad?

Är det nĂ„gon som har byggt/vet hur man bygger en pad?

Tacksam för all info. 😳

Annons
Postat (redigerat)

TÀnkte kanske bygga mig nÄn slags DI box nÀr jag ÀndÄ Àr i farten. Var tror ni om den hÀr transformatorn?

Den Àr rÀtt billig, men databladet Àr pÄ tyska sÄ jag vet inte om jag fattar hur man ska koppla...

EDIT: SĂ„g att det fanns engelsk text i databladet ocksĂ„.. đŸ˜±

Redigerat av flintan
Postat

Tackar Gote. Perfekt. DĂ€r verkar finnas all info jag söker men jag orkar inte lĂ€sa ingĂ„ende nu, mĂ„ste Ă€ta... 😆

Att jag Ă€r sĂ„ kass pĂ„ att söka pĂ„ nĂ€tet... đŸ˜± Tur att man kan be andra om hjĂ€lp.

Postat

Det finns en lÀttbyggd variant av theremin synth pÄ sidan ocksÄ. Theremin.

Blir lite sugen pĂ„ att bygga...(vilket leder till att jag snart köper en massa komponenter, plöjer articklar, etsar kretskort, och snart har jag en hel massa Ă€nnu fler DIY-projekt som bara ligger och vĂ€ntar pĂ„ att man ska fĂ„ tid över...) 😆

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Nu Ă€r en st U pad pĂ„ -20dB byggd. 😎

Har tyvÀrr ingen digitalkamera sÄ ni fÄr inte se originalresultatet men den ser ut sÄ hÀr:

37134.jpg

Jag hittade ingen xlr hane - hona adapter att bygga den i sĂ„ det blev en hona - hona och en liten extra skarvsladd med hane - hane för att fĂ„ rĂ€tt kontakt... đŸ˜Č

Kostnaden blev 59:- (adapter) + 18:- (hylspropp xlr) = 77:-

Plus kabel, motstÄnd, lödtenn och verktyg men det hade jag redan.

Ska testa hur den funkar idag och sen bygga en till med andra vĂ€rden.. 😠

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.