flintan Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 Jag skulle behöva en eller flera fristĂ„ende pad's att koppla mellan mick och preamp vid ex truminspelning. Eftersom det inte finns nĂ„gra pĂ„ DIGI 002 eller pĂ„ Mackie mixern jag anvĂ€nder. Den ska gĂ„ att anvĂ€nda med fantommatning. Har sökt bĂ„de pĂ„ nĂ€tet och hĂ€r pĂ„ studio men inte hittat nĂ„got. Har inte hittat nĂ„gra fĂ€rdiga pad's heller?? Jag tĂ€nker mig att det inte kan vara sĂ€rskilt svĂ„rt att tillverka en pad. Man köper en knippe kvalitativa motstĂ„ng med lĂ„g (fel) tolerans, en bra switch och vips löder in detta i en liten lĂ„da med tillhörande kontakter. Om man vill göra det riktigt enkelt kanske man kan göra en fast "padkabel" och löda in motstĂ„ng i xlr-kabeln för ex 10dB dĂ€mpning. đ Det bör vĂ€l bara vara lite motstĂ„ng i serie med signalen eller? Hur fungerar det med fantommatning via en pad? Ăr det nĂ„gon som har byggt/vet hur man bygger en pad? Tacksam för all info. đł
flintan Postat 22 februari 2006 TrĂ„dstartare Postat 22 februari 2006 (redigerat) TĂ€nkte kanske bygga mig nĂ„n slags DI box nĂ€r jag Ă€ndĂ„ Ă€r i farten. Var tror ni om den hĂ€r transformatorn? Den Ă€r rĂ€tt billig, men databladet Ă€r pĂ„ tyska sĂ„ jag vet inte om jag fattar hur man ska koppla... EDIT: SĂ„g att det fanns engelsk text i databladet ocksĂ„.. đ± Redigerat 22 februari 2006 av flintan
Gote Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 Jag hittade det hÀr pÄ Google. Ser inte sÄ svÄrt ut...
flintan Postat 22 februari 2006 TrĂ„dstartare Postat 22 februari 2006 Tackar Gote. Perfekt. DĂ€r verkar finnas all info jag söker men jag orkar inte lĂ€sa ingĂ„ende nu, mĂ„ste Ă€ta... đ Att jag Ă€r sĂ„ kass pĂ„ att söka pĂ„ nĂ€tet... đ± Tur att man kan be andra om hjĂ€lp.
flintan Postat 22 februari 2006 TrĂ„dstartare Postat 22 februari 2006 Det finns en lĂ€ttbyggd variant av theremin synth pĂ„ sidan ocksĂ„. Theremin. Blir lite sugen pĂ„ att bygga...(vilket leder till att jag snart köper en massa komponenter, plöjer articklar, etsar kretskort, och snart har jag en hel massa Ă€nnu fler DIY-projekt som bara ligger och vĂ€ntar pĂ„ att man ska fĂ„ tid över...) đ
flintan Postat 23 februari 2006 TrÄdstartare Postat 23 februari 2006 Hittade lite info om DI boxar för den intresserade: http://sound.westhost.com/project35.htm http://www.epanorama.net/links/audiocircuits.html#dibox Kom pÄ att jag nÄgonstand har tvÄ st lundahl transformatorer liggande som jag kan anvÀnda. Lite bÀttre kvalitet och gratis..
flintan Postat 16 april 2006 TrĂ„dstartare Postat 16 april 2006 Nu Ă€r en st U pad pĂ„ -20dB byggd. đ Har tyvĂ€rr ingen digitalkamera sĂ„ ni fĂ„r inte se originalresultatet men den ser ut sĂ„ hĂ€r: Jag hittade ingen xlr hane - hona adapter att bygga den i sĂ„ det blev en hona - hona och en liten extra skarvsladd med hane - hane för att fĂ„ rĂ€tt kontakt... đČ Kostnaden blev 59:- (adapter) + 18:- (hylspropp xlr) = 77:- Plus kabel, motstĂ„nd, lödtenn och verktyg men det hade jag redan. Ska testa hur den funkar idag och sen bygga en till med andra vĂ€rden.. đ
flintan Postat 16 april 2006 TrĂ„dstartare Postat 16 april 2006 Shiit... kollade precis vad samma saker hade kostat pĂ„ elfa. Bara adaptern kostar 212:- PLUS moms..för en liten plĂ„tbit. Elfa könbytare xlr Bojkotta elfa!!! đČ
flintan Postat 16 april 2006 TrĂ„dstartare Postat 16 april 2006 Hittade iof den hĂ€r nĂ„gra hundringar dyrare för den som inte vill pilla och löda... đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.