Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenare,

Har hört att det finns någon typ av autotuner inbyggd i Logic. Själv kör jag Cubase. Gillar några låtar vars upphovs män kör Logic. Gemensamt för låtarna är att sången låter helt "digitaliserade", om ni hört Cheers gamla "I belive" där enbart vissa bitar "autotunar" kraftigt så går dem här låtarna så hela tiden, själv tycker jag att det låter häfigt men lyckas inte greja sånt sound i Antares autotuner. Får bara till det lite okontrollerat lite här o där.

Är det någon som vet om det går att uppnå detta som jag beskriver i Logic utan antares autotuner och på ett kontrollerat sätt? Eller allra helst i Cubase :rolleyes:

Redigerat av Curry_Man
Annons
Postat

Det är en native-plug i Logic 7. Kallas "Pitch correction" och är en enklare variant av aurotune. Att få den sk Cher-effekten är enkelt. Ställ allt på fullt.

Heikki

Postat
själv tycker jag att det låter häfigt men lyckas inte greja sånt sound i Antares autotuner. Får bara till det  lite okontrollerat lite här o där.

Har du redan Autotune?

at4_auto_full.jpg

Vrid upp Retune och Tracking till max.

Postat

Var det inte med Antares Auto-tuner som de fick till de där soundet? Eller har jag bara drömt det? 😕

Postat

Benhård Autotune är soundet bakom t.ex. Eiffel 65, Daddy DJ m.fl.

Cher-effekten är, tro det eller ej, till största del en Digitech vocoder. 😕

Postat
Benhård Autotune är soundet bakom t.ex. Eiffel 65, Daddy DJ m.fl.

Cher-effekten är, tro det eller ej, till största del en Digitech vocoder. 😉

Aah... Såklart 😕

Postat

Till Linus,

Sitter inte framför musikdatorn just nu men jag har säkerligen prövat att maxa både Retune och Tracking utan att det låter kontrollerat, bra ex på hur jag vill att det skall låta är låten Daddy Dj...men jag har hört låtar som låtar ännu mer digitaliserade. Jag är så så dålig på att avgöra vilka toner en sång går i så jag gissar mig fram att "bypassa" toner i autotune eller det kanske inte är avgörande....

Postat

Äsch, kör inte efter tonart. Ställ in kromatisk skala.

För att förstärka effekten, sura till sången medvetet. Ev. lägg sången i en sampler och ryck lite lätt i pitchhjulet. Då tvingar du autotune att jobba mer. 😕

• 2 veckor senare...
Mindjive (oregistrerad)
Postat

Annars kan du ju använda dig av programet Melodyne som jag personligen tycker är bland de bästa "sång-stämningsprogrammen" på marknaden.

Fungerar som så att det analyserar ljudfiler och sedan så behandlar man sången som om det vore midi. Gen om att man har ett klaviatur till vänster och sången liger då utalgd o så är det bara att dra precis så som man själv vill.

Lite som den grafiska delen i Autotune där man exakt kan specificiera vad man vill stämma. Men den grafiska variant i Autotune är lite småkomplicerad att använda.

Fanns med i ett nummer av Studio då Per Boysen gick igenom hur man använde den grafiska delen i autotune. Men då ska du kunna få den där "digitala" effekt på sången om du grafiskt implementerar din stämning och drar åt det väldigt hårt.

Mer kontroll innebär ju att du kan bestämma exakt själv hur du vill 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.