Jump to content
Annons

Koppla gitarren rätt i mixern?

Recommended Posts

dekoy (oregistrerad)
Postat

Jag har en studio bestående av

Mixer: Behringer ub802

Mikrofon: Golden age fc1

kan jag koppla en gitarr rätt in i mixern och spela in eller ska jag koppla förstärkarn rätt in i mixern? Eller bör jag köpa något annat?

Annons
Postat

Varför inte micka?

Om du har en skaplig mic, bra gitarrförstärkeri med ett ljud du gillar och förstående grannar, så är det en snabb väg till ett bra ljud. Att köra in en gitarr naken in i mixer och sedan i ljudkortet, kräver en hel del mixter innan det låter bra.

( Må alla Guitarrig och Amplitube fantaster bränna mej på bål ;o)

Postat

Näe det funkar inge vidare.. Bättre att micka upp en gitarrstärkare då.

Varför funkar det inte? Jo därför att ett gitarr kräver en högohmig instrumentingång annars påverkas utgångsimpedansen på gitarrens mikrofoner för mycket av mixbordets låga ingångsimpedans så att det låter illa.

Däremot kan en

sån här DI-box hjälpa en del. Problemet är bara att du bör ha nån form av högtalar/förstärkarsimulator i datorn sen.. Typ Guitar rig eller likande.. Lycka till!

dekoy (oregistrerad)
Postat

Hur ska jag mika upp akustisk respektive elgitarr då? Några regler?

Postat

Akustisk.. Electret/kondensatormic 20~30 cm vid halsens början snett rikat nedåt mot ljudhålet. Elektrisk gura med dynamisk mic (t.ex SM57) snett mot centrum på bäst ljudande högtalarelement vid din gitarrstärkare. Men det finns 1000 sätt till. Använd dina öron vetja.. Labba.. Det är ju det som är kul 😛

Postat
Näe det funkar inge vidare.. Bättre att micka upp en gitarrstärkare då.

Varför funkar det inte? Jo därför att ett gitarr kräver en högohmig instrumentingång annars påverkas utgångsimpedansen på gitarrens mikrofoner för mycket av mixbordets låga ingångsimpedans så att det låter illa.

Däremot kan en

sån här DI-box hjälpa en del. Problemet är bara att du bör ha nån form av högtalar/förstärkarsimulator i datorn sen.. Typ Guitar rig eller likande.. Lycka till!

Jag kör rätt i min yamhamixer som inte har någon instrument ingång! Skulle alltså behöva en DI-box. Men med hjälp av amplitube får jag ett gitarrljud som jag är riktigt nöjd med. Får skapligt ofta komentarer om att jag har ett bra gitarr ljud också.

En lyssning på mitt gitarr ljud hittar ni HÄR!!!!

Postat (redigerat)
Varför inte micka?

Om du har en skaplig mic, bra gitarrförstärkeri med ett ljud du gillar och förstående grannar, så är det en snabb väg till ett bra ljud. Att köra in en gitarr naken in i mixer och sedan i ljudkortet, kräver en hel del mixter innan det låter bra.

( Må alla Guitarrig och Amplitube fantaster bränna mej på bål ;o)

Skulle vilja påstå att det är desto mer krångel med att micka. Kräver att du har en skaplig mic, rummet spelar roll, grannarna kanske inte blir så nöjda med tanke på att dom flesta stärkare kräver lite volym för att låta gott. Sen har du riktning på mic som har stor betydelse osv... Så lättare att micka tycker inte jag det är. Att det blir bättre är långt ifrån självklart det med.

Med amplitube spelar du in genom mixer med lurar, kallar upp din presset och TADA bra ljud, smidigt och utan att grannarna hänger på ringklockan.

Så till demos så funkar det utmärkt att köra rätt i mixern.

Redigerat av Mutz
Postat

En sak som du kan få med då du micar men som du aldrig kan få med Amplitude (eller i varjefall väldigt svårt att fixa) är aukustisk återkoppling mellan elgitarrens micar och förstärkaren högtalare. :rolleyes:

Postat
En sak som du kan få med då du micar men som du aldrig kan få med Amplitude (eller i varjefall väldigt svårt att fixa) är aukustisk återkoppling mellan elgitarrens micar och förstärkaren högtalare. :rolleyes:

Självklart! Men jag vill bara mena på att man kommer väääldigt långt med att köra rätt i mixern och sedan en förstärkarsimulator.

Postat
En sak som du kan få med då du micar men som du aldrig kan få med Amplitude (eller i varjefall väldigt svårt att fixa) är aukustisk återkoppling mellan elgitarrens micar och förstärkaren högtalare.  😉

Självklart! Men jag vill bara mena på att man kommer väääldigt långt med att köra rätt i mixern och sedan en förstärkarsimulator.

Jo men det håller jag med om.. Faaast.. Har man inga grannar att störa och dessutom råkar ha en egen fysisk gitarrrigg som man gillar och kan.. (typ en Marschallrack med 4x10 kabinett eller nåt) så är det fakstikt billigare att stoppa dit en hyfsad dynamisk mic (typ Shure SM57) och spela in ljudet direkt.. Guitarrig är dyrare än micken 🙂

dekoy (oregistrerad)
Postat

Tips på en billig dynamisk mikrofon som jag kan köra i mixern? Tur att man har vila.

Postat
Tips på en billig dynamisk mikrofon som jag kan köra i mixern? Tur att man har vila.

Då är det lugnt med mickning ju!! 🙂

En Shure sm 57 för runt en tusing är ju helt perfa till att micka stärkare med. Går att hitta beg för runt 500 bagis.

dekoy (oregistrerad)
Postat

Gött, ska spela in så att stan lägger ner. 🙂 Tackar alla

Postat

Akustisk.. Electret/kondensatormic 20~30 cm vid halsens början snett rikat nedåt mot ljudhålet. Elektrisk gura med dynamisk mic (t.ex SM57) snett mot centrum på bäst ljudande högtalarelement vid din gitarrstärkare. Men det finns 1000 sätt till. Använd dina öron vetja.. Labba.. Det är ju det som är kul 😄

Akustisk - Stormembrans kondensator-mick 30cm direkt ovanför ljudhålet.

Elgitarr - Stormembrans kondensator-mick lite vid sidan av konen.

🙂

Postat

Börja att labba med den mic du redan har, testa olika avstånd, olika rum, kanske sätta en mic till längre ifrån och lägga den på ett eget spår så att du kan mixa in lite "rum" senare i produktionen.

Det är lätt att snöa fast i enstaka ljud från början när man håller på, det är ändå en massa samverkan i slutet som avgör hur man uppfattar hela produktionen, rätta mej om jag har fel......

Postat

Akustisk.. Electret/kondensatormic 20~30 cm vid halsens början snett rikat nedåt mot ljudhålet. Elektrisk gura med dynamisk mic (t.ex SM57) snett mot centrum på bäst ljudande högtalarelement vid din gitarrstärkare. Men det finns 1000 sätt till. Använd dina öron vetja.. Labba.. Det är ju det som är kul 😆

Akustisk - Stormembrans kondensator-mick 30cm direkt ovanför ljudhålet.

Elgitarr - Stormembrans kondensator-mick lite vid sidan av konen.

😄

Lite anorluna att micka an ak.gura på detta vis men har hört dina inspelningar och dom låter ju grymt!

Men det vanligast är att man siktar på 12-14bandet lite snett in mot resonanshålet kanske en 15-20 cm ifrån halsen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.