Jump to content
Annons

Första upplägg


steflund

Recommended Posts

LÅTNAMN: Gods of Dreams

ARTIST/GRUPP: Cimmerian Dome

GENRE: Metal

LÅTLÄNGD: 2:46

KOMPOSITÖR: steflund (Stefan Lundgren)

PRODUCENT: steflund...så producerat det är

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 3,2MB

STATUS: Skiss

Formen är inte helt klar då jag tänkte skriva klart texten innan jag bestämmer den helt.... så det är nästan som en uppstapling av riff.

Tänkte börja delta i denna del av forumet... låten är till ett nygammalt band och formen är inte klar för jag håller på å pular med texten. Sången kommer att vara mellan gurgeldöds och gruff gruff. Inspelat med Logic och som gitarreffekt har jag POD 2.0... inget värstingrack alltså... men jag har kul.

Trummisen skall spela in separat, så tillsvidare blir det med de ljuden jag alstrat.

Att jag lägger upp den är väl mest för små inspelningstrick... men såga på också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har några intressanta idéer på gång här! Gitarrljudet är bra, men det hela känns vekt på något vis. Tror det är trummorna som inte låter "så mycket", om du förstår vad jag menar.

Men det märks att du kan skriva låtar, helt klart! Jag gillar stråkarna och pianot i den här låten! Mitt tips är att inte bara ha growl, utan även "vanlig" sång i Opeth-stil, för att skapa lite dynamik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har några intressanta idéer på gång här! Gitarrljudet är bra, men det hela känns vekt på något vis. Tror det är trummorna som inte låter "så mycket", om du förstår vad jag menar.

Men det märks att du kan skriva låtar, helt klart! Jag gillar stråkarna och pianot i den här låten! Mitt tips är att inte bara ha growl, utan även "vanlig" sång i Opeth-stil, för att skapa lite dynamik.

Ja, de är lite veka trummorna... skulle behövas lite mer tryck, jag blir lite yr då jag sitter å försöker mixa trummorna... det blir i slutändan sämre enhetlig bild. Har iof sig inte lagt så mycket möda på det då det ska läggas riktiga trummor.

Kanske blir lite vanlig sång också, men jag har ett annat band där jag har det så det kanske blir för likt, vill distingera detta lite från mitt andra band... med det dödssång och mer riffbetonat... men i slutändan vet ingen vad som sker då mikrofonen åker fram. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande. Intressant. Kul idéer. Begåvat:)

Lite risig ljudbild, men det blir säkert bättre. Helt ok gitarrsound. POD2-an duger gott.

Naturligtvis ska du ha en ylande sopran på det här?

/Bengan

edit: borde inte rubriken vara "ngn slags metal UTAN dödssång" 😏

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande. Intressant. Kul idéer. Begåvat:)

Lite risig ljudbild, men det blir säkert bättre. Helt ok gitarrsound. POD2-an duger gott.

Naturligtvis ska du ha en ylande sopran på det här?

/Bengan

edit: borde inte rubriken vara "ngn slags metal UTAN dödssång" 😄

Ja, första riffet ger väl nästan sken av att det skall vara ngn slags power/prog-metal... men det "filmiska" i den är tänkt vara instrumentalt... å sedan skall det vara dödssång... ville ge en hint om hur det kommer att låta. Ska i dagarna fixa texten och arra till den så hinkar jag upp den här.

Gillar upplägget, Känns som det är lite för mycket compressor på dét. Men annars är det mkt bra.

Det är noise gate på gitarrljudet... resten är samplers som jag inte lagt en enda effekt på... iof sig en hel del kompressor på leadgitarren i början (för att det skall vara lättare å spela... hehe).

Det är tännkt att jag ska pyssla ihop det då de andra bidrar med sina inspelningar (jag befinner mig i spanien, så alla skall göra det på vart sitt håll), så jag skulle gärna ta emot tips på hur jag kan lattja till det öppnare eller vad som nu behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bli fett när det är klart 😄

Ska du snacka fettma? Då ska du se hur jag börjar se ut! :rolleyes:

Jag hoppas också på det... beror lite på hur trummorna blir och hur jag gurglar numer. Ska du köra lite om det behövs hockeykörer? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...