Jump to content
Annons

Ominstallation av dator


trancer

Recommended Posts

Tjenare.

börjar misstänka att antingen min ena disk börjar sacka ihop, eller oxo har jag sjukt mkt virus eller nåt, datorn låser sig hela tiden, och detta har börjat skett efter nån viss person skrev ut en länk här på forumet som innehöll virus/ad-ware.

Skit sak samma, jag måste alltså ominstallera hela burken, jag vill verkligen NOLLA allt isåfall om det ska vara till nån nytta.

Då kommer ju funderingarna till dom projekt jag håller på med just nu .

Jag har jäkligt mkt synthar som är installerade, och dom går väl till spillo antar jag? dvs ominstallation på dom när ominstallationen är klar?

Eller kan man backuppa på nåt sätt? För när jag startar nästa projekt så kommer ju samtliga synthar ligga på olika ställen, och det innebär att man får browsa sig fram då eller ?

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
och detta har börjat skett efter nån viss person skrev ut en länk här på forumet som innehöll virus/ad-ware.

Mycket tråkigt att höra om det är så. Vore tacksam om jag fick reda på vilket inlägg/tråd det handlar om så att länken kan tas bort, eller undersökas, så att fler slipper råka ut för samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det var en länk som jag lyckades posta (dock så har inte jag varken fått virus eller problem av länken, men var flera här på forumet som fick virusvarningar) och majken var snabb att ta bort länken. Så problemet är nog åtgärdat.

Har du flera hårddiskar i din dator? Partitioner går nog också bra. Eller vill du rensa allt allt allt från början? Jag är inte helt säker men det kanske går att lösa problemen genom att ghosta hårdisken/arna? Har tyvärr aldrig gjort det själv, men vet att många här har erfarenhet av detta.

Ber hemskt mycket omursäkt för problemen som uppstått.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Tat lugnt ta en toy. Det går säkert att fixa.

Jag hade en dator här för ett tag sen som var nersölad med virus, spyware och dåligt avinstallerade demoprogram. Datorn var finurligt nog utrustad med Norton internet security 2005 men den verkar ha hjälpt föga så jag tog bort eländet och installerade lite gratis städprogram i stället.

Jag använde mig av tre program för att få den ren och det funkade finfint.

Först lite avlusning med

AVG Free edition som faktiskt hittade och tog bort mer skit är vad en uppdaterad Norton 2005 gjorde. Sen så har AVG bättre uppdateringsfunktion. Man kan schemalägga både uppdateringar och virusscanningar på ett bättre sätt.. Och ändå är det ett gratisprog 🙂

Sen för att få bort alla dessa Spyware så körde jag med Spybot Search & destroy som tog det mesta dreten.. Här finns det dock bättre program men dom kostar en slant då. Ett bra kommersiellt program är t.ex Spyware Doctor som iof kan laddas hem gratis och scanna spyware med.. Men ska man kunna radera bort spyware så måste man vara reggad. Men det är ett bra program.

För att få ordning på registret i datorn och kunna ta bort rester av dåliga avinstallationer så använde jag gratisprogramet CrapCleaner. Sen funkade datorn galant.

Som extra åtgärd installerade jag även Kerio Personal Firewall.

Prova med detta först innan du börjar formatera om och ha dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare.

börjar misstänka att antingen min ena disk börjar sacka ihop, eller oxo har jag sjukt mkt virus eller nåt, datorn låser sig hela tiden, och detta har börjat skett efter nån viss person skrev ut en länk här på forumet som innehöll virus/ad-ware.

Skit sak samma, jag måste alltså ominstallera hela burken, jag vill verkligen NOLLA allt isåfall om det ska vara till nån nytta.

Då kommer ju funderingarna till dom projekt jag håller på med just nu .

Jag har jäkligt mkt synthar som är installerade, och dom går väl till spillo antar jag? dvs ominstallation på dom när ominstallationen är klar?

Eller kan man backuppa på nåt sätt?  För när jag startar nästa projekt så kommer ju samtliga synthar ligga på olika ställen, och det innebär att man får browsa sig fram då eller ?

/Perrra

Om du formatterar och installerar om allt på nytt (vilket du ju kommer att få göra eftersom du pratar om att din disk håller på att packa ihop = ny hårddisk) så behöver du således också installera om cubase och alla pluggar, svar ja. Det går inte att ta någon backup på dem.

Man skulle annars kanske kunna tänka sig att man bara säkerhetskopierar vstplugins-mappen MEN det räcker tyvärr inte, eftersom de flesta pluggarna har tillhörande information även i Windowsregistret och ev andra ställen (ex under /Program files/), vilket ju är puts väck iom ominstallationen... tyvärr.

Däremot ska du inte behöva oroa dig för att dina projekt "tappar" information om pluggarna; se bara till att du installerar samma uppsättning pluggar och versioner så ska du se att dina projekt kommer gå att öppna fint även efter ominstallationen.

Men du... Glöm inte bort att säkerhetskopiera projektmapparna bara 🙂

Lycka till.

EDIT: Kan ju för tydlighetens skull tillägga att det ju inte alls är säkert att du MÅSTE formattera om och installera allt på nytt. Beror ju på vad du menar med "sacka ihop". Räknade med att du syftade på hårdvarufel, vilket ju absolut hade betytt att du får köpa ny disk. Men är det mjukvarurelaterat så är det ju inte så farligt.... Hegobalds tips är ju absolut värt att kolla upp - även om jag själv har för vana att installera om allt på nytt om jag märker att Windowsinstallationen strular. Fast jag är rätt nördig 😠 - inte alla som pallar med det jobbet var och varannan månad ;-). Norton Ghost kan (som tidigare nämnts) vara värt att kolla upp - dvs att få till en snygg och fungerande installation som du sen gör en "image" av och sparar undan, som det sen går att återställa till istället för att behöva installera om allt varje gång.

Redigerat av Crownfield
Link to comment
Dela på andra sajter

AVG Free edition som faktiskt hittade och tog bort mer skit är vad en uppdaterad Norton 2005 gjorde.

*gör vågen*

Norton är ingen höjdare. 🙂

(Men vissa envisas med att använda dem ändå, och vägrar inse kopplingen billigare och ändå bättre.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar också Ad-Aware.

Rensade en kompis dator i våras, och Ad-Aware hittade mycket av all skit i datorn, och Spybot Search & Destroy hittade andra grejer.

De två programmen kompletterade varandra, även om man installerar och kör bara ett av programmen åt gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

*gör vågen*

Norton är ingen höjdare. 😄

(Men vissa envisas med att använda dem ändå, och vägrar inse kopplingen billigare och ändå bättre.)

Tycker Norton fungerar alldeles utmärkt...

Norton har hamnat lite i samma sits som Windows har hos Linux-användare, dvs, det är "tuffare" att använda en del andra program som inte är ägda av stora aktörer på marknaden.

Linuxanvändare drar citatet "Men vissa envisas med att använda dem ändå, och vägrar inse kopplingen billigare och ändå bättre." om Windows också...

Det finns en annan faktor: användarvänlighet. Alla är inte dataexperter...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

*gör vågen*

Norton är ingen höjdare. 😄

(Men vissa envisas med att använda dem ändå, och vägrar inse kopplingen billigare och ändå bättre.)

Tycker Norton fungerar alldeles utmärkt...

Norton har hamnat lite i samma sits som Windows har hos Linux-användare, dvs, det är "tuffare" att använda en del andra program som inte är ägda av stora aktörer på marknaden.

Linuxanvändare drar citatet "Men vissa envisas med att använda dem ändå, och vägrar inse kopplingen billigare och ändå bättre." om Windows också...

Det finns en annan faktor: användarvänlighet. Alla är inte dataexperter...

🙂

Öhm. Så svårt är det inte att köra de här programmen. Man installerar dem som vilket program som helst. Dvs, man trycker bara ja tills den börjar installera åt en. När det ävl är installerat trycker man på scan. Sen är det färdigt. Den sköter hela jobbet, finns inget strul med det. Gäller många av programmen ovan i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

*gör vågen*

Norton är ingen höjdare. 😄

(Men vissa envisas med att använda dem ändå, och vägrar inse kopplingen billigare och ändå bättre.)

Tycker Norton fungerar alldeles utmärkt...

Norton har hamnat lite i samma sits som Windows har hos Linux-användare, dvs, det är "tuffare" att använda en del andra program som inte är ägda av stora aktörer på marknaden.

Linuxanvändare drar citatet "Men vissa envisas med att använda dem ändå, och vägrar inse kopplingen billigare och ändå bättre." om Windows också...

Det finns en annan faktor: användarvänlighet. Alla är inte dataexperter...

😄

Det var närmast ett komisk uttalande 🙂😄😄

Att använda de program som nämns kräver knappast en expert.

Att installera Linux är allt ifrån väldigt enkelt till rätt krävande beroende på vad du vill använda för distribution.

Det finns saker som är mindre användarvänligt i MS Windows och som är enklara att göra i andra OS. Windows är knappast enkelt förrän du har lärt dig en hel del om hur saker och ting fungerar. Detsamma gäller nog alla övriga OS.

Har du prövat eller har du bara läst att det förhåller sig som du säger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Norton fungerar alldeles utmärkt...
Jovisst, Lycos och AltaVista var störst för 10 år sedan, och de "fungerar utmärkt" fortfarande.

Men så gick Google om, för fler upptäckte att Google var bättre.

Norton har hamnat lite i samma sits som Windows har hos Linux-användare, dvs, det är "tuffare" att använda en del andra program som inte är ägda av stora aktörer på marknaden.
Tvärtom. Norton var bättre förr. Och därför var Norton mycket större aktör, än de är idag.

Slutsats: Norton borde man ha satsat ekonomiskt på att göra programmen bättre, istället för att "koppla av". Symantec är fortfarande bland de största it-företagen, men de verkar knappt bry sig om att alla konkurrenter ligger framför Symantec vad gäller funktioner, säkerhet, användarvänlighet och snabba uppdateringar.

Linuxanvändare drar citatet "Men vissa envisas med att använda dem ändå, och vägrar inse kopplingen billigare och ändå bättre." om Windows också...
Nja, Linuxanvändare kan säga att Linux alltid är billigare än Windows, men att Linux skulle vara bättre än Windows skulle jag inte säga.

Skillnaden mellan datajätten Microsoft och datajätten Symantec är att Microsoft låter Windows utvecklas, medan Symantec satsar på att köpa upp konkurrenter och lägga ner dem. Vad skulle hänt om Microsoft lanserat Windows 2000 och trappat ner?

Om Microsoft hade haft Nortons strategi hade de sagt "Nu är majoriteten av världens datorer bundna till Windows som operativsystem. Det spelar ingen roll om Apples OSX får 500 nya funktioner. Vi tar det lilla lugna istället."

Det finns en annan faktor: användarvänlighet. Alla är inte dataexperter...

😱

Nej, alla är inte dataexperter... Det är därför de väljer program utan att tänka efter först 😮

Jag skulle lätt kunna rabbla program som är mer lättanvända än Norton. Minsann!

Kram på dig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja, du har säkert rätt...

För mig funkar iaf Norton bra än så länge... Jag har ännu inte åkt på nån crash pga virus, men det kommer kanske? Jag kan också köra Cubase med x antal audio-spår med mina 512 Mb RAM utan att slå av Norton. Kanske det kommer en dag då det börjar hacka för att Norton tar upp resurser, då får jag väl kolla upp andra alternativ...

Annars är väl en stor del av användarvänligheten just att ett program är så vanligt? Strular det så finns det oftast någon bekant som åtminstone känner igen programmet och kan hitta de vanligaste funktionerna...

Annars är jag väldigt framåt inom datavärlden. 😱 Jag har t.ex. gått över till Firefox och Thunderbird. Tidigare tyckte jag inte de hade mycket att sätta emot Explorer, men nuvarande versioner är riktigt bra.

Vad gäller Linux, DåligtGehör, så har jag installerat en hel del Linux förut, då det var allt annat än smidigt. Jag vet också att det finns mycket lättare versioner ute nu...

Vad jag reagerar mot är att alltför många Linux-frälsta ska ge folk rådet "Använd Linux, Windows är skit!". Oavsett om det är totala nybörjare eller inte som får rådet...

Har sett praktexempel på ovanstående: När jag läste till systemutvecklare hade vi en lärare som var total Linux-dåre. Tror knappt jag sett honom utan Linux-keps och Linux-tshirt. Hela dagarna i ända fick vi höra om linux förträfflighet gentemot Windows. När vi skulle läsa ASP fick vi typ 12 ggr i timmen höra hur mycket bättre JSP i Linux var för den eller den funktionen...

Kanske det var då jag utvecklade min motvilja mot dylika människor? Han var som religiös fanatiker, fast istället för att försöka omvända oss till Jehovas Vittnen var det Linux som gällde...

Hur som helst, för en "normal-användare" kan Windows vara mycket lättare bara av den anledningen att programmet finns överallt. De flesta kan det, och de flesat kommer i kontakt med det på jobbet eller annorstädes...

Linux är säkert bättre på många sätt, men det hjälper inte gammelmormor som använder datorn för att kolla upp recept på Allers hemsida...? Då tror jag hon känner sig litet tryggare med Windows. Men jag ska tipsa henne om att hon kan hämta hem nån bra version av Linux och installera det... 😉

Kram?? Nej, jag nöjer mig med en svag vinkning... 😮

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi har kidnappat den här tråden så... ztevie.

"Vad jag reagerar mot är att alltför många Linux-frälsta ska ge folk rådet "Använd Linux, Windows är skit!". Oavsett om det är totala nybörjare eller inte som får rådet..."

Håller med dig om att det är dumt att säga sådana saker. Personligen menar jag inte att något av de OS jag provat är skit. Men jag har träffat på en del som är Win-frälsta och dessa är inte bättre utan lika jobbiga att prata med. Har också träffat på människor under Systemvetarstudier som är helt otroliga. Om de inte får upp en dialogruta som talar om precis vad de skall göra blir de ledsna och vill inte vara med. Tänk att träffa på en sådan som konsult.

"Linux är säkert bättre på många sätt, men det hjälper inte gammelmormor som använder datorn för att kolla upp recept på Allers hemsida...? Då tror jag hon känner sig litet tryggare med Windows."

Har försökt att visa min mamma hur hon skall gå tillväga för att: logga in, starta lämpliga program komma in på sin Internarbank osv. Nästa gång vet hon lika lite igen och hon känner absolut ingen trygghet med MS Windows. Hon skulle förmodligen inte känne varken större eller mindre trygghet under Linux. Men det är klart att om det är något som lärs ut redan från skolan så blir människor vana vid det vilket inte på något sätt säger att det skulle vara enklare.

"Men jag ska tipsa henne om att hon kan hämta hem nån bra version av Linux och installera det... "

Självklart skulle du kunna sätta upp en linuxinstallation som är precis lika enkel för henne att använda om vi pratar om det vanliga typ Internet, Office, email osv. Skall hon utveckla i .NET kan dock MS Windows vara bättre :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hrm.. Jag gav konkreta exempel på hur jag fixade en hopplöst nerlusad dator med lättanvända program som dessutom råkar vara gratis att använda. Jag försökte med Norton internet security 2005 men klarade inte av att konfigurera det lika enkelt som AVG, KPF, och Spyware search & destroy.. Sen var det en bonus att dom var gratis.. det handlar inte om Linux kontra Windows.. Ok.. det handlar om att få en dator att fungera så smärtfitt och enkelt och användarvändligt som möjligt utan att all CPU-kraft äts upp etc..

I övrigt håller jag med Linus.. Jag har själv använt mig av Nortons verktygslåda sen slutet av 1980-talet.. Norton Defrag, Norton Rescue etc.. Och främst Norton Commander då... Numera känner jag inte igen Norton.. Det är inte användarvänligt och det är inte bra funktionalitet.. Det lever lixom vidare på namnet från fornstora dagar bara.

AVG (som är gratis vilket inte F-secure är) är mer lättanvänt och effektivare. Spyware search and destory funkar finfint även om det inte är heltäckande. AdAware (som också är gratis) funkar bra för lindrigare hot.. Men Spyware search and destroy är bättre på att ta bort ordentliga spywarehot. KPF är i det närmaste likvärdig med Zoonealarm men kräver mindre processor.. Båda är betydligt bättre än Nortons inbyggda brandvägg (enl. CERT, GRC etc etc)

Link to comment
Dela på andra sajter

ÅÅ ja testade search & destroy, den plockade bort något som gjorde att hela datajäveln fuckade upp sig helt fullständigt!! Vad som hände var att när jag hade sätt igång datorn och den hade startat allt som ska igång, så bara låste den sig, och det kom upp nån ruta med ett stort fett "ERROR".

Efter hundra omstartningar av datan, så kom jag till slut in i search & destroy igen, och till min stora lycka hittade en backup på vad programmet hade tagit bort.

Nu har jag raderat det jävla programmet!!!

(säger inte att det va ditt tips fel, utan bara tipsar om vad som kan hända..)

Link to comment
Dela på andra sajter

ÅÅ ja testade search & destroy, den plockade bort något som gjorde att hela datajäveln fuckade upp sig helt fullständigt!! Vad som hände var att när jag hade sätt igång datorn och den hade startat allt som ska igång, så bara låste den sig, och det kom upp nån ruta med ett stort fett "ERROR".

Efter hundra omstartningar av datan, så kom jag till slut in i search & destroy igen, och till min stora lycka hittade en backup på vad programmet hade tagit bort.

Nu har jag raderat det jävla programmet!!!

(säger inte att det va ditt tips fel, utan bara tipsar om vad som kan hända..)

Hmm.. Men nu är det som så att XP inte spottar upp nåt stort fett ERROR utan att förklara vad problemet är också.. Problemet var knappast Search & destroy utan om du läst vidare i felemdelandet så har du hittat felet också.. Mest troligt nåt skrot som låg i startup/autostart. Typiska bråkiga saker som är på gränsen till Spyware är t.ex Quicktime, RealAudio, MuicMatschbox etc etc..

Den här tråden handlar om hur man fixar en dator med ett specifikt problem och inte vilka program som är bra eller dåliga eller om dom är kommersiella eller fria. Ok?

Jag presenterade min lösning på ett liknande problem som Trancer har. Jag går i god för att min lösning funkar, samtidigit presenterar jag vad jag tycker viktig och relevant info att även en uppdaterad Nortons Internet Security 2005 inte klarade av att rensa de problem som de program jag rekomenderade klarade av på ett betydligt enklare sätt... Ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...