Jump to content
Annons

Anledningar till dubbla skärmar


Fnoskar (oregistrerad)

Recommended Posts

Fnoskar (oregistrerad)

Sitter och funderar om man skulle köpa in två nya skärmar till min dator som används till Cubase.

Detta mest för att det ser läckert ut dock. 😆

Men funderade ändå lite på vad man får ut av att använda två?

Ni som sitter med ett dual vga system berätta gärna om varför man kör med två? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 110
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det finns inte så många dualhead-kort att välja mellan men ett kort/tillverkare som brukar funka väldigt bra är Matrox-korten. G550, G650 eller G750

750:n kostar c:a 2500:-

Sitter själv med ett gammalt Gainward MX440 dualhead-kort men när LCD-skärmarna går ner i pris (19") ska jag skaffa ett Matrox G750 eller Parhelia-kort med tripplehead utgång= 3st 19" LCD..Mums i ögonvrån 😲

Fördelen är som Farbror Blå säger att man kan ha en massa fönster öppna samtidigt t.e.x mixer, VSTi's effekter i den högra skärmen och Arrange i den vänstra..sparar en massa irritation att slippa söka efter ett fönster man öppnat och hela tiden flippa mellan dom när man håller på o tweakar ett ljud t.e.x

Nackdelen är att man ändå brukar få ganska många fönster öppna när man vant sig vid att ha två skärmar... :rolleyes: ..därför skaffar man ett tripplehead och löser problemet...hmm..tillfälligt... Quadrahead..hmm undrar om det finns....?

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

På studio datorn (Mac) kör jag ATi Radeon 7000... På PC:n (Används också till musik) kör jag ATi Radeon 9200 SE (båda är dualscreen kort).

ATi korten tycker jag i alla fall har mycket bra kvalité i förhållande till sitt låga pris.

Mac kortet (radeon 7000) kostade ca 900kr och PC kortet (radeon 9200 SE) kostade ca 700kr!

EDIT: 3st LCD!! Ajdå! Då får du allt spara lite! :rolleyes:

//Farbror Blå

Redigerat av Farbror_Blå
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man gott om plats kan ju alltid köpa ett lass beggade 17" CRT-skärmar. Dom får man i princip gratis i dagens läge o 3 sånna ger rätt bra med skärmyta, även om man kanske inte vill köra dom i mer än 1024x768

Vill man inte köpa ett quad eller triple-kort, borde det väl gå att köra ett dual tillsammans med ett vanligt "single"-kort, förutsatt att man kör XP, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man inte köpa ett quad eller triple-kort, borde det väl gå att köra ett dual tillsammans med ett vanligt "single"-kort, förutsatt att man kör XP, eller?

Du kan köra dual och tripple i gamla windows oxå..utan problem, jag hade mitt dual-kort innan jag gick upp till XP...

SÅ det är bara att köpa och komma med i dualklubben 😛

p.s..Quad vet jag inte om det finns..det bara skrev jag som en förlängning av diskussionen...men man blir väl idiotförklarad om man köper ett 🙁

tja

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lobbade in ett sletet s3-kort på 4Mb i min dator och körde med två skärmar. Det funkade så att man kunde dra fönster mellan skärmarna. Smidigt, men eftersom kortet var gammal och omodernt belv datorprestandan lidande och när det enda jag egentligen körde på den andre skärmen var Winamp så kunde det kvitta tyckte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som kör med projektor? Vore ballt om man kunde hitta en relativt billig projektor som går att köra i riktigt höga upplösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle även vara intressant om någon hade några bra tips på 17 tums tft som har bra skärmuppdatering och som då sålunda även lämpar sig till spel? Har en skruttig vanlig skärm, och funderar på att lägga till en tft om priset är rätt. Några bra förslag på prisvärda skärmar?

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Helt klart ett av de bästa köp jag gjort: Har ett gammalt Matrox G450 (dubbla VGA utgångar) köpt på blocket.se för 400kr! Helt Underbart med dubbla skärmar. För tillfället kör jag med en 19" och en 17" men har planer på att skaffa två likadana, gärna TFT när ekonomin tillåter.. Helt suveränt att kunna dela upp "open windows" på flera rutor..

Men jisses vad skillnad det gör.. dessa musikprogram är ju inte lite plottriga att köra på en skärm. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle även vara intressant om någon hade några bra tips på 17 tums tft som har bra skärmuppdatering och som då sålunda även lämpar sig till spel? Har en skruttig vanlig skärm, och funderar på att lägga till en tft om priset är rätt. Några bra förslag på prisvärda skärmar?

Jag kör på LG 1710S, tror de har 16 ms uppdatering. Jag har spelat på dem innan, och det funkar finfint. Ingen lagg-smet alls. Plus att de har väldigt bra kontrast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle även vara intressant om någon hade några bra tips på 17 tums tft som har bra skärmuppdatering och som då sålunda även lämpar sig till spel? Har en skruttig vanlig skärm, och funderar på att lägga till en tft om priset är rätt. Några bra förslag på prisvärda skärmar?

Jag kör på LG 1710S, tror de har 16 ms uppdatering. Jag har spelat på dem innan, och det funkar finfint. Ingen lagg-smet alls. Plus att de har väldigt bra kontrast.

Kollade på den, men jag måste ha DVI på skärmen, så är det bara. 😆 Funderar på Hyundai Q17S 17. Den kostar 4.9 och har det mesta. *osäker ännu* 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade på den, men jag måste ha DVI på skärmen, så är det bara. 😆 Funderar på Hyundai Q17S 17. Den kostar 4.9 och har det mesta. *osäker ännu* 😉

Vänta med köp..priserna har ju börjat röra sig neråt på 19" ( åtminstone här i sthlm har jag sett )..io.f.s kanske kvallen inte är så bra på dom skärmarna..men det var inte många månader sen 15" kostade dom pengarna..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade på den, men jag måste ha DVI på skärmen, så är det bara. 😆 Funderar på Hyundai Q17S 17. Den kostar 4.9 och har det mesta. *osäker ännu*  😉

Vänta med köp..priserna har ju börjat röra sig neråt på 19" ( åtminstone här i sthlm har jag sett )..io.f.s kanske kvallen inte är så bra på dom skärmarna..men det var inte många månader sen 15" kostade dom pengarna..

/D

Tackar tackar 😆 Suger åt mig tipet! Mycket viktigt att veta sånt. Det är jäkligt svårt att börja följa priser när man inte är så insatt från början. Tar gärna emot fler tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

WhatGoesOn (oregistrerad)

Varför måste man ha ett dualhead för att koppla in två skärmar?

Har inte XP stöd för att köra två "vanliga" grafikkort på samma sätt?

Klart billigare i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste man ha ett dualhead för att koppla in två skärmar?

Har inte XP stöd för att köra två "vanliga" grafikkort på samma sätt?

Klart billigare i så fall.

Nej, man behöver inte ha ett Dualhead-kort för att köra med två skärmar.

Det går nämligen alldeles utmärkt att köra med 1 vanligt AGP-kort och 1 PCI-kort.

Jag kör själv så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har lediga PCI-platser är det nog lugnt..problemet kommer kanske i form av mer belastning över PCI-bussen... som kan innebära problem när du kör mycket audiohantering samtidigt... har du något gammalt VIA chipset skulle jag inte rekommendera ett extra PCI-grafikkort... för övrigt det är oftast grafikkort som sätter krokben för ljuddatahantering..

så var försiktig...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter stödet för dubbla skärmar i operativsystemet, hårdvaran eller musikprogrammet? Tråden heter "Cubase" med dubbla skärmar, men hade det funkat lika bra med Sonar?

/ Den oinsatte Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten varning bara, om ni köper två skärmar - se till att ha dom ganska nära varandra....

Ahh min gamla barndoms idol Martin Feldman!!! hade han levt idag hade han varit kung på dual mode 😛

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter stödet för dubbla skärmar i operativsystemet, hårdvaran eller musikprogrammet? Tråden heter "Cubase" med dubbla skärmar, men hade det funkat lika bra med Sonar?

/ Den oinsatte Ambjörn

Själva stödet för dubbla skärmar sitter i operativsystemet.

Och det är hårdvaran som gör att man har någon stans att koppla in den extra skärm-kabeln.

Så när man kör med dubbla skärmar så kan man ju dra över vilka fönster som hellst till den andra skärmen, det fungerar helt enkelt som om ditt skrivbord plötsligt blivit dubbelt så brett.

Nu vet jag inte exakt hur Sonar är, men det borde inte vara några problem.

I Cubase SX så kan man utan problem dra över t.ex. mixern till den andra skärmen medans huvud-fönstret stannar kvar på den första skärmen, om man så vill.

Om inte det går i Sonar får man helt enkelt låta bli att maximera Sonar-fönstret och sedan ta tag i det i kanterna och dra ut det så det täcker båda skärmarna, det var så man fick göra med äldre versioner av Cubase och Cubasis.

//Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste man ha ett dualhead för att koppla in två skärmar?

Har inte XP stöd för att köra två "vanliga" grafikkort på samma sätt?

Klart billigare i så fall.

Man behöver inte Matrox "dualhead".Mitt grafikkort kostade 600 kr (ATI Radeon 9200), och det har en DVI-out och en VGA-out. Sedan sätter man bara DVI>VGA adaptern på DVI-utgången, och vipps!

Det fanns en tid då det var märkbar skillnad på kvaliten på 2D-visningen på grafikkorten, men den tiden är förbi.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag tänkte använda mina två äldre skärmar vardera på 17 tum till min lilla inspelningsstudio, men frågan är, sjunker prestandan om man har två skärmar? Har ett geforce MX440 128mb 8x agp. vilka är för och nackdelarna med två skärmar? 😆 //AEM

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Om ditt grafikkort stödjer dubbla skärmar så är det no problems. man märker inte nån prestandaskillnad om du har en hysat ny dator eftersom grafikkortet tar han om skärmuppdateringen.

Schkål och botten upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inget dåligt att säga om att köra med 2 skärmar. Gör det själv och tycker man tjänar ganska mycket utrymme på det. Behövs ibland när det blir mycket pår skärmen. Se bara till att båda skärmarna kan köras i samma upplösning så slipper du massa underligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två skärmar är en välsignelse. Blir lite olika färgåtergivning om det är olika fabrikat. Men det tycker inte jag gör så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...