Jump to content
Annons

Boss GT8 eller Pod Pro


henrik.isacsson (oregistrerad)

Recommended Posts

henrik.isacsson (oregistrerad)

Tjenare!

SKulle behöva lite råd, ja dels rent ekonomiskt ha råd men även rena och konkreta råd.

Har funderat på att investera i lite nya grejer och då framför allt en Boss GT-8. Men då jag var inne i min favoritmusikaffär (långt ord) och pratade i dag rekommenderade han istället att köra med en Pod Pro och ett pedalbord till den. Hade råkade givetvis ha detta inne och då begagnat men ändå i stort sett i nyskick.

Gt-8 kan jag få för 4100:- och det andra paketetm POD PRO samt pedalbordet för 5900:-

Vad tycker ni, allvetande musikexperter, att jag skall välja?

H

Redigerat av henrik.isacsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Generellt är det många som tycker att GT-8:an lämpar sig bättre till att använda live alltså att koppla till förstärkare/PA osv än Pod ..

medans många hävdar att pod är bättre än GT-8 vid direktinspelning ..

Jag har själv en GT-8 och är väldigt nöjd med den ..

Jag hade säkert varit lika nöjd med pod:en som med GT-8:an och iom det så hade jag i ditt fall valt GT-8:an och gjort nått kul för pengarna som blir över (ditt pod-paket är ju trots allt 44% dyrare)

Link to comment
Dela på andra sajter

henrik.isacsson (oregistrerad)

Det är en PodXTPro och visst är det ett kap. Den stora frågan är ju bara hur bra den låter och hur GT-8 klarar sig mot den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju på vad du är ute efter. GT-8ans starka sida är effekter (boss kan sina saker) men förstärkarsimen tycker jag är sådär. PodXT är ok på det mesta men ganska jobbigt att få till ett bra ljud ur utan mycket rattande, delayeffekterna i den gillar jag verkligen. Tonelab SE tycker jag klår båda när det gäller förstärkarsimuleringen, men effekterna lämnar väl lite att önska, de låter bra men är inte lika flexibla. Tonelaben är helt klart den som är lättast att få bra ljud ur av de tre tycker jag.

Om du ska köpa en PodXT och köra mycket live så är det just XT Live du ska köpa, så slipper du böka med sladdar mellan rackenheten och pedalbordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en GT-8 och jag kan säga att den har så otroligt mycket möjligheter så den enda begränsning är hur mycket man själv orkar lägga ner på den (försäljarprat 😉) Den är verkligen kanon med tanke på priset. Men vill du lägga ut lite mer pengar så köp Pod XT pro istället och skaffa alla modelpacks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju på vad du är ute efter. GT-8ans starka sida är effekter (boss kan sina saker) men förstärkarsimen tycker jag är sådär.

Ifall du redan har en schysst stärkare med bra dist så borde du köpa bossen förresten. Man kan koppla bort försträrkarsimen och bara köra effekterna, sen får det även att koppla in egna pedaler i effektloopen. På det sättet så har bossen mer möjligheter.

Vilka problem vi har 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall du redan har en schysst stärkare med bra dist så borde du köpa bossen förresten. Man kan koppla bort försträrkarsimen och bara köra effekterna, sen får det även att koppla in egna pedaler i effektloopen. På det sättet så har bossen mer möjligheter.

Vilka problem vi har 😉

Fast den möjligheten finns ju både med Pod och Tonelab åas. GT-8 är däremot mer flexibel när det gäller att placera effekter på olika ställen i kedjan och sånnt.

Jag måste säga att jag anvundas de möjligheterna. Men samtidigt innebär oftast mer flexabilitet att gränssnittet inte är lika lättrattat. Det är framförallt därför jag kör med Tonelab, den är så fruktansvärt enkel, och det är guld värt i live-sammanhang. Så de har ju alla sina för och nackdelar, gäller ju bara vad man prioriterar högst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall du redan har en schysst stärkare med bra dist så borde du köpa bossen förresten. Man kan koppla bort försträrkarsimen och bara köra effekterna, sen får det även att koppla in egna pedaler i effektloopen. På det sättet så har bossen mer möjligheter.

Vilka problem vi har 😉

Fast den möjligheten finns ju både med Pod och Tonelab åas. GT-8 är däremot mer flexibel när det gäller att placera effekter på olika ställen i kedjan och sånnt.

Jag måste säga att jag anvundas de möjligheterna. Men samtidigt innebär oftast mer flexabilitet att gränssnittet inte är lika lättrattat. Det är framförallt därför jag kör med Tonelab, den är så fruktansvärt enkel, och det är guld värt i live-sammanhang. Så de har ju alla sina för och nackdelar, gäller ju bara vad man prioriterar högst.

Jo, men det jag gillar med Vox:en (kanske är så med podden och/eller bossen också, jag vet inte) är att du kan få precis det ljudet du ställt in i vilken stärkare som helst. Läste det i en recension. Sedan när jag köpte den upptäckte jag att det sämde också 😛 .

Bara ett litet tips för att göra dig ännu mer förbryllad... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det jag gillar med Vox:en (kanske är så med podden och/eller bossen också, jag vet inte) är att du kan få precis det ljudet du ställt in i vilken stärkare som helst. Läste det i en recension. Sedan när jag köpte den upptäckte jag att det sämde också 😉 .

Bara ett litet tips för att göra dig ännu mer förbryllad... 😉

Huh? Vad var det för stenad människa som skrev det? Jag har kört tonelaben genom 7 olika stärkare (plus en massa PA-anläggningar) och den har inte låtit likadan genom nån av dem, alla förstärkare och högtalare färgar ju ljudet olika. Tonelaben är bra men den rubbar inte naturlagarna 😛

Jag är inte det minsta förbryllad.

Link to comment
Dela på andra sajter

henrik.isacsson (oregistrerad)

Saken är ju att jag spelar allt från Metal till Evert Taube.. Och spelar både in i studio och lirar live ibland hehe.

Fördelen med en rackmonterad POD är ju att det blir mindre sladd.. Men GT-8 har ju fått oerhört bra kritik.. Gaaaaahhh.. Dagens I-landsproblem..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som en fantastisk produkt där man kan ställa in ett ljud som sedan låter likadant var du än pluggar in den.... Varje del från gitarr till högtalare färgar ju ljudet på sitt sätt, så det kan ju omöjligt stämma? 😉

Det är visserligen en intressant tanke detdär. Om man gjorde ljudprofiler efter samma princip som färgprofiler. Det är ju visserligen svårare att återge ett ljud på samma sätt som en färg pga fysiska begränsningar, men man skulle kunna komma bra nära ändå. Vore kul att experimentera med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saken är ju att jag spelar allt från Metal till Evert Taube.. Och spelar både in i studio och lirar live ibland hehe.

Fördelen med en rackmonterad POD är ju att det blir mindre sladd.. Men GT-8 har ju fått oerhört bra kritik.. Gaaaaahhh.. Dagens I-landsproblem..

Om man säger så, vilken typ av förstärkare är dina favoriter?

Använder du mycket effekter?

Spelar du genom gitarrstärkare eller PA?

Varför blir det mindre sladd med en rackmonterad pod?

Link to comment
Dela på andra sajter

henrik.isacsson (oregistrerad)

Så jag kör nu så har jag en Zoom GFX-4 multipedal. Men det är inte så snygga akustiska simulatorer i den så jag har en Boss Line Selector som splittar så jag kan köra å ena sidan Zoom pedalen och på andra sidan har jag en Boss Acoustic simulator och en Behringer Ultra Chorus. Så det blir ju en del sladd då och segt att släpa med sig live. Detta går sedan till en H&K stärkare på 50 eller 75 watt, kommer inte ihåg vilken av dem just nu.

GFX-4 funkar bra som distpedal med lite flanger och så men det känns som att man skulle vilja få ut mer av ljudet.

Redigerat av henrik.isacsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det jag gillar med Vox:en (kanske är så med podden och/eller bossen också, jag vet inte) är att du kan få precis det ljudet du ställt in i vilken stärkare som helst. Läste det i en recension. Sedan när jag köpte den upptäckte jag att det sämde också 😉 .

Bara ett litet tips för att göra dig ännu mer förbryllad...  😉

Huh? Vad var det för stenad människa som skrev det? Jag har kört tonelaben genom 7 olika stärkare (plus en massa PA-anläggningar) och den har inte låtit likadan genom nån av dem, alla förstärkare och högtalare färgar ju ljudet olika. Tonelaben är bra men den rubbar inte naturlagarna 😛

Jag är inte det minsta förbryllad.

Vilka stärkare har du dragit din tonelab genom?

Ok, jag erkänner, inte exakt lika, men det är inte långt ifrån (har testat andra effekter där differensen varit mycket större mellan stärkarna)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka stärkare har du dragit din tonelab genom?

Ok, jag erkänner, inte exakt lika, men det är inte långt ifrån (har testat andra effekter där differensen varit mycket större mellan stärkarna)

Fender Twinreverb, Peavey Bandit 112, Laney VC-50, Atomic Reactor 112, Marshall TSL601, Roland Cube 60, Hughes & Kettner Edition Tube 112.

Bäst lät den nog genom Laney och Atomic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag kör nu så har jag en Zoom GFX-4 multipedal. Men det är inte så snygga akustiska simulatorer i den så jag har en Boss Line Selector som splittar så jag kan köra å ena sidan Zoom pedalen och på andra sidan har jag en Boss Acoustic simulator och en Behringer Ultra Chorus. Så det blir ju en del sladd då och segt att släpa med sig live. Detta går sedan till en H&K stärkare på 50 eller 75 watt, kommer inte ihåg vilken av dem just nu.

Ok, ja ska du fortsätta köra igenom din stärkare så tycker jag du ska satsa på GT-8. Ska du dumpa stärkaren och köra igenom PA istället så är Tonelab ett vettigt alternativ för dig.

Dock tycker jag inte XT Pro låter som ett så bra alternativ i ditt fall faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en pod xt pro och en boss gt8, Jag tyckte gt8:an var för jobbig. Skall du a den i studion rekonderar pod xt pron. Skall du ha den live till stärkare så tycker jag Gt8:an om du bara använder den för effekterna.

Jag fick aldrig fram nått tillräkligt bra ljud ur gt8:an och i pod xt´n är det alltid nått som saknas liksom ( eller så blir ljudet alldeles för surrigt tycker jag (fizz).

Den multieffekten jag tycker har varit smidigast är korgs ax1500g. Dom har en ny som heter AX3000g. Den skulle jag villja testa.

Pröva AX1500g skulle du gilla den har du sparat massor med slantar. Eller pröva den som heter AX3000g ( men den vet jag ju inget om tyvärr )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker GT-8:an låter sådär faktiskt. Har ingen själv men den andra gitarristen i Cullooden har nyss köpt den. Gaten suger, reverbet är ok, wah-wah låter helt ok, häftigt att man kan välja mellan olika typer. 😄

Det är iofs nice att man kan kombinera olika förstärkarmodeller men jag tycker disten är långt ifrån så bra som den beskrevs i tidningen. (...nästan all dist låter bra eller i alla fall hyfsad vid låg volym 🙂)

Visst den fick bra betyg i tidningen men där stod ingenting om hur de hade testat den; hög/låg volym, vilken typ av gitarr, vilken typ av förstärkare/PA, replokal, livescen o.s.v. vilket jag tycker är viktiga parametrar.

För min egen del så är jag bara ute efter typ 6 olika ljud, 2 kompdistar med olika gain, ett leadljud (ofta med delay och med samma dist som kompet), ett cleant ljud och 2 olika cleana ljud med olika delayhastighet. I dagens multieffektlådor får man som jag ser det mer kvantitet än kvalitét.

Har väldigt lite erfarenhet av POD men det lilla jag har spelat så tycker att jag att ljuden är mkt bättre, framför allt distljuden.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som en fantastisk produkt där man kan ställa in ett ljud som sedan låter likadant var du än pluggar in den.... Varje del från gitarr till högtalare färgar ju ljudet på sitt sätt, så det kan ju omöjligt stämma? 😉

Tror att han menar att stärkarmodellerna låter väldigt lika balansmässigt.

Så att om du har ställt in ett ljud med inget mellanregister alls, rätt mycket diskant och halvmycket bas så kommer det att vara just inget mellanregister, rätt mycket diskant och halvmycket bas vilken stärkare du än väljer.

På poden så är ju t.ex "dist-stärkarna" oftast lite väl basstarka, och vintage-modellerna har oftast lite lite bas. Iaf enligt mina erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...