Jump to content
Annons

Försök till tekniskmetal


Bone

Recommended Posts

# LÅTNAMN: Meckelimeck?

# ARTIST/GRUPP:Bone

# GENRE:Meck

# LÅTLÄNGD: ca 4,20

# KOMPOSITÖR:Bone

# PRODUCENT:Bone

# EV. MEDVERKANDE:-

# INSPELNINGSÅR:2006

# FORMAT: mp3

# STORLEK: 5,8 mb

# STATUS: halvfärdig

Hallå.

Har suttit hemma och försökt göra lite meckigmetal. Så här blev resultatet.

Det är inspelat på min AW4416. Gitarrerna är körda genom Pod xt Pro och basen körde jag genom min Marshall Jmp1:a. Trummorna är Dfh genom två battery, ett med närmickar och ett med rumsmickar.

Detta är en snabbmix, jag har inte mastrat den. Jag har för tillfället bara lagt 2 kompgitarrer. Vet inte om jag ska dubba dom eller inte, vad säger ni räcker det med dom här 2? Basen kanske är lite extrem, är inte riktigt säker själv här. Inga sologitarrer eller sång än. Kan inte göra nåt av det själv så jag får se om jag hittar någon skrikare och sologitarrist. Gjorde ett snabbt försöka att eq:a och köra lite dynamik på trummorna, men jag är hemskt grön när det gäller sånt så ni får gärna kommentera trummorna.

Kom gärna med tips, kommentarer, sågningar rörande allt.

Bone_meckelimeck.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter riktigt fett! Bra gitarrljud och tight spelat som attans. 🙂

Jag saknar dock lite basfrekvens. Jag hör att du kör med lätt distad bas men skulle önska att du försökte få den mer tydlig i ljudbilden. Det skulle ge ännu mer tyngd till låten tror jag, mer botten lixom. 😳

Med sång och ett riktigt fett gitarrsolo kan detta blir en riktig monster metal låt för grunden är riktig nice, sådär lagom meckig. 😕

Gitarr trumljudet, speciellt virveln. Har lite svårt för hi-hat ljudet från dfh dock även om det övriga cymbalerna låter finfint.

Bra hantverk än så länge Bone, 4 av 5 med potential till att bli en 5:a. 😕

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo!

Man får en känsla av att gitarrerna inte är tillräckligt tajta, fast jag tror de beror på att det är massa smuts som måste bort på dom... En gate kanske kan hjälpa? 😕

Som stort Meshuggah fan måste jag säga att detta är bland det bästa jag hört inom genren, fast det låter som en skiss... Har hört alldeles för många som vill låta Meshuggah som bara slänger sig mellan olika tempon och taktarter, och det blir bara kaos som låter förjävligt 😕

Här finns ett flow hela tiden... Bra.

Vet ändå inte om jag tycker att det är riktigt bra, även om det piskar det mesta inom genren...

Sången kan göra skillnaden, om det kommer låta som nåt nytt bra eller som en billig mehsuggahkopia.

Du har lyckats imitera Haakes trumspel rätt fint, om nu det var tanken 😳

Slit på!

Redigerat av ierker
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar låtidén i sig, tycker inte att du skall kägga för stora gitarrmattor på sådan musik. Tycker att det blir kakan på kakan då, men smaken är som hakan.

Tack, kul att du gillar den. Tycker att gitarrerna kanske är lite klena själv. Jag funderar på att göra dubba varje gitarr två gånger till och "solfjäderpanorera" dom alá Rammstein. Men jag får se.

Låter riktigt fett! Bra gitarrljud och tight spelat som attans. 🙂

Jag saknar dock lite basfrekvens. Jag hör att du kör med lätt distad bas men skulle önska att du försökte få den mer tydlig i ljudbilden. Det skulle ge ännu mer tyngd till låten tror jag, mer botten lixom. 😄

Med sång och ett riktigt fett gitarrsolo kan detta blir en riktig monster metal låt för grunden är riktig nice, sådär lagom meckig. 😕

Gitarr trumljudet, speciellt virveln. Har lite svårt för hi-hat ljudet från dfh dock även om det övriga cymbalerna låter finfint.

Bra hantverk än så länge Bone, 4 av 5 med potential till att bli en 5:a. 😳

Mvh / djonas

Oj, tack. Kul att höra då jag är en riktig hobbygitarrist. Jo basen är lite klen, var ute efter det där sterilaljudet. Kan ha blivit en aning för diskant och distat. Får se om det går att eq:a till, har skurit basen vid 100hz nu.

Tjo!

Man får en känsla av att gitarrerna inte är tillräckligt tajta, fast jag tror de beror på att det är massa smuts som måste bort på dom... En gate kanske kan hjälpa? 🙂

Som stort Meshuggah fan måste jag säga att detta är bland det bästa jag hört inom genren, fast det låter som en skiss... Har hört alldeles för många som vill låta Meshuggah som bara slänger sig mellan olika tempon och taktarter, och det blir bara kaos som låter förjävligt 🙂

Här finns ett flow hela tiden... Bra.

Vet ändå inte om jag tycker att det är riktigt bra, även om det piskar det mesta inom genren...

Sången kan göra skillnaden, om det kommer låta som nåt nytt bra eller som en billig mehsuggahkopia.

Du har lyckats imitera Haakes trumspel rätt fint, om nu det var tanken 🙂

Slit på!

Tackar. Angående gitarrerna så är jag inte sådär super med när det gäller gate. Har gateat dom rätt hårt tycker jag, kör med gaten i Aw4416 och har Thr -7dB attack 3ms decay 17ms hold 0.29 ms och range -56dB. Om jag drar thr mindre blir det för mycket gate på gitarrerna. Förslag på hur jag ska göra, gör jag nåt fel här?

Vi får se hur sången blir 🙂 och jo tanken var att härma Haake lite grann.

Jo men det låter väl rätt så bra i portan tycker jag. Med sång på denna så skulle jag tokdigga ännu mer än vad jag gör nu. (Jag står på bordet och headbangar om ni undrar... 😕 )

😄

Vi ska se om jag kan fixa nån som kan skrika järnet här.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få bort dina missljud som även jag hör i gitarrerna så får du göra som alla andra i genren!

Hårdklipp ljudfilerna i ditt inspelningsprogram.

Personligen tycker jag att du i slutmixen inte ska bara rädd för att höja överhänget på trummorna. Ge dom mer liv i sig så att det inte låter för programmerat.

Ett riktigt trumset lever j---l av sig och med tanke på det organiserade kaoset du skapar så bör du låta trummorna få vara en del i det!

Låtmässigt sett så känns det som att jag har hört detta förut i många olika konstellationer.

Vissa riff och övergångar är fimurliga men inte dramatiska vilket ju faktiskt är en viktig del i denna typ av genre. Hmmm.. lite väl generaliserande av mig att säga så men jag tror du förstår vad jag menar.

Du har bra förutsättningar för att skriva teknisk metal så det ska bli roligt att höra kommande alster från dig!

Take care!!!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få bort dina missljud som även jag hör i gitarrerna så får du göra som alla andra i genren!

Hårdklipp ljudfilerna i ditt inspelningsprogram.

Personligen tycker jag att du i slutmixen inte ska bara rädd för att höja överhänget på trummorna. Ge dom mer liv i sig så att det inte låter för programmerat.

Ett riktigt trumset lever j---l av sig och med tanke på det organiserade kaoset du skapar så bör du låta trummorna få vara en del i det!

Låtmässigt sett så känns det som att jag har hört detta förut i många olika konstellationer.

Vissa riff och övergångar är fimurliga men inte dramatiska vilket ju faktiskt är en viktig del i denna typ av genre. Hmmm.. lite väl generaliserande av mig att säga så men jag tror du förstår vad jag menar.

Du har bra förutsättningar för att skriva teknisk metal så det ska bli roligt att höra kommande alster från dig!

Take care!!!

/Crunchman'

Oj vad jobbigt det kändes, rätt drygt att editera audion i Aw:n. Speciellt om man inte har mus, till den vilket jag inte har. Ja ja, jag får väl sätta mig ner nån kväll och försöka ändå.

Sänkte medvetet överhänget för det brukar alltid låta så extremt mycket, men nu när jag la kompressor och eq:ade allt så blev det lite för lågt. Får fixa det när jag mixar om den.

Tack för komplimangen och kommentarerna, kul att du orkade lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt. Du har nog fått de tips du ska ha....

Som sagt: många gitarrkungar här nu. Kul!

Tackar, men vad menar du med "många gitarrkungar här nu" fattar inte 😏

Hur fan kommer ni ihåg allt, det är lika dant med den där Djonas  🙂  Shysst låt

Men jag har ju bara 4 riff att hålla koll på. Inte alls lika avancerat arrangeman som Djonas har i sina låtar. Om du tänkte på att riffen är lite "kluriga" så blir det ju ett mönster av dom tillslut, efter en sådär 200 omtagningar. Då känns dom ju lika logiska som vilken dansbandsväxelbas som helst 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten och gitarrspelet är det absolut inget fel på (även om jag gärna skulle sett lite mer omväxling i ljudbilden och en liten sångstämma). Men gitarrljudet håller inte tycker jag. Det låter som du har på tok för mycket dist, testa att skruva ner den, och upp med mellanregistret lite. Detta låter bara som den sedvanliga knäckebrödsdisten som PodXT har så lätt för att producera.

Annars är det bra jobbat! tightare spelat än jag nånsin skulle kunna åstakomma i genren.

EDIT: och ja, som andra sagt, en lite hårdare gate skulle nog inte skada när du kör dämpat. men en del av problemet kommer ju ifrån för hög dist skulle jag vilja påstå.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, djävlar! Attans bra, så tajt, så tungt! BRA!

Tackar, kul att du gillar det.

Låten och gitarrspelet är det absolut inget fel på (även om jag gärna skulle sett lite mer omväxling i ljudbilden och en liten sångstämma). Men gitarrljudet håller inte tycker jag. Det låter som du har på tok för mycket dist, testa att skruva ner den, och upp med mellanregistret lite. Detta låter bara som den sedvanliga knäckebrödsdisten som PodXT har så lätt för att producera.

Annars är det bra jobbat! tightare spelat än jag nånsin skulle kunna åstakomma i genren.

EDIT: och ja, som andra sagt, en lite hårdare gate skulle nog inte skada när du kör dämpat. men en del av problemet kommer ju ifrån för hög dist skulle jag vilja påstå.

Hmmm...Jag undrar om det inte är basdisten alla missljuden kommer ifrån, och som gör att du uppfattar gitarrerna för hårt distade. Den är rätt så hårt distad. Jag sänkte den i mixen för att ljudet tog över annars. Ska först testa att eq:a den lite basigare och se om jag kan gate:a gitarr och bas lite hårdare. Annars får testa att lägga ny bas och om det inte blir bättre så får jag väl lägga om allt. Tack för kommentarerna och lyssningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar att det är många som är överjävligt bra på att spela gura. Från början var det nog mer synthsnickare här på forumet.

Alltså allvarligt, jag hoppas du inte syftar på att jag skulle vara nån lirare på gitarr. För det är jag inte. Jag får ju för guds skull toknöta för att ens klara min egna riff , skulle inte kunna lägga ett vettigt gitarrsolo under pistolhot ens. Man kan fuska mycket i hemstudion.

Smart arr o bra driv. Bra, fan!

Ljudet har jag INGET att säga om, ty jag lyssnar i pc-högtalare som inte är värdiga vanligt tal ens.

Kör hårt!

Bengan

Tackar, kul att du gillar arret, försökte verkligen få till det och trumdrivet den här gången.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om det inte är basdisten alla missljuden kommer ifrån, och som gör att du uppfattar gitarrerna för hårt distade. Den är rätt så hårt distad. Jag sänkte den i mixen för att ljudet tog över annars. Ska först testa att eq:a den lite basigare och se om jag kan gate:a gitarr och bas lite hårdare. Annars får testa att lägga ny bas och om det inte blir bättre så får jag väl lägga om allt.

Gott stöff på det här 😄

Det enda jag hänger upp mig på är basen...inte själva ljudet eller disten...utan spelet. Identiskt med gitarren. Låt basen göra sin grej och guran sin...det behövs inte så stora variationer. Dessutom blir de lite lättare att separera i mix. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott stöff på det här 😱

Det enda jag hänger upp mig på är basen...inte själva ljudet eller disten...utan spelet. Identiskt med gitarren. Låt basen göra sin grej och guran sin...det behövs inte så stora variationer. Dessutom blir de lite lättare att separera i mix. 🙂

Tackar. Man skulle iof kunna testa att lägga basen på nåt annat sätt. Men jag vet inte riktigt hur man ska lägga den utan att man tappar det där kliniska och intensiteten. Kan bli lite trist om man bara ligger och pumpar på åttondelar, tex på refrängen, när trummor och gitarr tokriffar. Förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle iof kunna testa att lägga basen på nåt annat sätt. Men jag vet inte riktigt hur man ska lägga den utan att man tappar det där kliniska och intensiteten.

Mm, det är här det svåra kommer in. Den vanligaste fällan är att man sitter med låten en längre tid och gör allting själv. Har man lagt guran på ett visst sätt så automatiskt halkar man över på samma pryl på basen, eller vice versa...

Förslag?

Man kan testa med att stämma om för att komma in på nya vägar, alternativt släppa in någon utomstående som får spela efter vissa riktlinjer. En annan lösning är att lägga alstert på is ett tid så man hinner "glömma" vad man spelade...och då lägga om gitarr eller bas.

Å andra sidan så behöver/ska en elbas inte slaviskt följa bastrummor, virvel eller kompgitarr...

Slängde ihop en snabb pryl som exempel...ta den inte så allvarligt...mest jam...hade dessutom bekymmer med att få in den snyggt bland basar, trummor och gitarrer...blev lite grötigt...

bone_bass.MP3

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Slängde ihop en snabb pryl som exempel...ta den inte så allvarligt...mest jam...hade dessutom bekymmer med att få in den snyggt bland basar, trummor och gitarrer...blev lite grötigt...

Haha... 😳 ..mer toner än så fick du inte in eller 😄😆

Det är ett djävulskt ljud du har Slaptap..

..Moberg 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt tajt spelat, Bone! gillar nog stickpartiet bäst av allt! Jag gillar faktiskt basen och dess sound faktiskt men har lite svårt för stopparna som ofta får lite onödigt biljud. Själv hade jag nog klippt som nån sa, eller möjligtvis gjort volymåkningar, men då är jag lite cp när det det gäller sånt! 😆 Inte riktigt min påse ost men tycker det låter schysst, snygga trummor och trummfills för övrigt. Få nu nån riktig skrikare som gör att man bara vill gå ut och slå nån på käften när man hör låten! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan så behöver/ska en elbas inte slaviskt följa bastrummor, virvel eller kompgitarr...

Jag håller med. Men det kändes för "genrebrytande" att lägga den på nåt annat sätt.

Slängde ihop en snabb pryl som exempel...ta den inte så allvarligt...mest jam...hade dessutom bekymmer med att få in den snyggt bland basar, trummor och gitarrer...blev lite grötigt...

Otroligt cleant att du orkade spela in ett exempel, du är ju en grym bassist. Får se om jag får några nya ideer av ditt exempel.

Riktigt tajt spelat, Bone! gillar nog stickpartiet bäst av allt! Jag gillar faktiskt basen och dess sound faktiskt men har lite svårt för stopparna som ofta får lite onödigt biljud. Själv hade jag nog klippt som nån sa, eller möjligtvis gjort volymåkningar, men då är jag lite cp när det det gäller sånt! 🙂 Inte riktigt min påse ost men tycker det låter schysst, snygga trummor och trummfills för övrigt. Få nu nån riktig skrikare som gör att man bara vill gå ut och slå nån på käften när man hör låten! 😄

Tack. Funderar på att köra första halva sticket bara med bas, får se hur det blir när sång kommer på. Jag kanske ska göra en automatisering av kanalerna och mute:a dom efter varje "kack"(kom inte på nån bättre term 😱). Hoppas jag hittar nån som kan tokskrika, men du får ju slå nån på käften ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tja Bone! Nu har jag äntligen reggat mig här, skickade ett PM te dej.

Förlåt att jag dissade gitarrljudet på msn tidigare men det låter ändå ok. Det kan vara basen som påverkar ljudbilden men det jag tyckte var att gitarren låter lite väl "line-ad". Men om man inte bor i ett hus på landet så brukar man inte ha så mycket alternativ än att just line-a. Eftersom riffen är snabba och ska vara tajta så tror jag du skulle tjäna mycket på att prova nån typ av gate eller threshold som kapar av ljudet före/efter riffen, därför det hörs lite överhängande ljud från gitarrerna efter riffen, som om du inte riktigt dämpar tillräckligt snabbt med handen. (det kanske var det jag reagerade på?) Men det är svårt att spela supertajt varje gång oxå. Annars kan man kanske gå in i cubase och kapa volymen runt varje riff, lite mer meck but hey that´s the name of the song!

Kan inte göra nåt av det själv så jag får se om jag hittar någon skrikare och sologitarrist.

Förresten om du vill ha ett solo skulle jag kunna lägga några shyssta räkor! Jag skulle kunna sätta mig ner med gitarren och se vad jag kan hitta på. Det var länge sen jag släppte lös shreddingdemonen inom mig men det skulle bara vara kul!

Men i övrigt så diggar jag låten, den kickar röv som FAN!!! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul när det finns en del metal riffare här.

Och detta är så coolt att höra som det kan bli...dvs jäkligt coolt.

Nu väntar jag på lite sång oxå 😛

//

Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...