Jump to content
Annons

Jobbiga kunder i musikaffärer!


Glaskatten (oregistrerad)

Recommended Posts

Katla (oregistrerad)

När jag köpte min förra dator inne på OnOff (ja, på den tiden var jag ung och dum) så lovade säljaren att han skulle montera in en CD-brännare om vi köpte till den vid sidan om. Skönt tänkte jag, då är allt klart sen.

När vi kommer hem så får jag varken upp CD-rom eller brännare och datorn skickar upp meddelanden om att sådana enheter inte är inkopplade... När jag öppnar chassit ser jag direkt att snubben kopplat helt snett. Jag kopplar om och går dit där nästa dag för att köpa en skrivare till datorn. Säljaren jobbar, känner igen mig och undrar hur det blev med nya datorn. Jag påpekar felet varpå snubben blir märkbart sne. Han mumlar om att jag kan ha kopplat fel och då gäller minsann inte garantin... *fetsuck!* Det blev en skrivare på expert istället.

En annan gång i samma butik skulle min polare köpa en stereovideo och ber om råd från en säljare. Denne börjar genast prata sig varm för en utav modellerna och blir tjurig när polaren påpekar att det inte är en stereovideo utan en i mono. Säljaren skruvar på sig och menar att min polare troligtvis inte behöver en stereovideo ändå för det är bara proffs som använder sådana. Min polare står på sig om vad han vill ha och frågar säljaren om en annan maskin som är av den typ han vill ha. Det ska säljaren ta reda på säger han och försvinner. Efter 10 minuter undrar polaren vart tusan säljaren tog vägen och går iväg för hitta honom. Då har denne man tagit sig bort till TV-apparaterna där han tagit hand om en annan kund!

Behöver jag säga att polaren gick till en annan butik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Knepigt det där... under mina två-tre år som föreståndare för en skivbutik kan jag inte påminna mig fler än tre idioter och ett svin.

Men jag kanske förtränger. Det var trots allt 15 år sen.

Well, jag kände några jäppar som har en ganska så poppis skivbutik (inga namn nämnda) men för några år sedan körde de en annonskampanj för HiFi-klubben (så heter den väl?). Nåja... ett tag efter denna kampanj snackade jag med dem och de helt bestörta och lovade att aldrig mer göra om detta, det hade blivit massa strul. Bästa exemplet var en snubbe som kommit tillbaks med en vinylskiva och ville byta den mot en annan. Varför, undrade så klart personalen. Jo, han mätt upp svajet mot pickupen som skivan åstadkom och det var utanför hans acceptabla intervall. (Jag kommer inte ihåg exakta siffror men jag tror det handlade om hundradelar.). Jaha, svarade de lite förvirrat, men hör du någon skillnad då, svajar ljudet menar du? Nej. Det var inga problem med att spela skivan men han kunde inte leva med felmarginalen på sin mätning...

Och apropå förvirrade användare. Jag jobbar som IT-/supporttekniker och en högre chef på mitt företag ringde och behövde hjälp i en föreläsningssal så jag kilade dit och frågade vad som hänt. Jo, han skulle spela upp en DVD-film via dator/projektor och nu hade han stoppat in DVD:n men inget hände. Jag frågade aningen storögt VAR han hade stoppat in skivan eftersom det inte fanns varken DVD- eller CD-läsare i datorn. Här, sa han och visade luckan som täpper till hålet där en sådan normalt sett sitter. Till saken hör att luckan faktiskt gick att fjädra in av någon märklig anledning men skivan, ja, den låg bara inuti datorn! 😕

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Men ni här på slutet har ju missuppfattat tråden! Här var det tänkt att folk skulle gnälla på kunderna. Kunder som gnäller finns det redan minst en tråd för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... jag saknade en typ av kund på din lista. Nämligen han som kommer till butiken tre gånger i veckan, spelar på alla gitarrer, hamrar på alla pianon, rattar på alla synthar, slår på alla trumset, bläddrar i alla notböcker... för att sedan går till disken och säga att han vill köpa ett plektrum... vet att det finns sånna kunder för jag gör nämligen själv detta... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter kapningen av tråden med en djup suck över hur många gånger jag mig veterligen mottagit helt felaktig teknisk information på OnOff och Siba. Jag behöver fan ingen som talar om för mig vad som låter bra och inte.

Exempelvis köpte jag för några år sedan en ministereo till mitt sovrum som jag skulle lyssna på låg musik på, och ville därför bara ha tydligt, välnyanserat ljud, ingen överdriven bas. Säljaren på OnOff hävdade dock bestämt att ljudet blev bättre ju högre watt det var på högtalaren. Jag påpekade att hur hög ljudstyrka högtalaren klarar av spelar kanske inte så stor roll, men han envisades med att få mig att provlyssna på ministereor med högtalare på några liter med basreflexrör på 10cm i diameter. 2000W var vardera högtalare på, i hans favorit. Hur de nu mätte det...

Jag gick till Siba istället och bestämde mig för en utan att be om någon demonstration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Motsatstråd?

Den här tråden kändes bekant men så insåg jag att det var motsatsen som kändes mer bekant...

Glaskatten: Som du ser om du läser i tråden (som jag har länk till här ovan) så tror jag nog du märker att de flesta tycker att det oftast är jobbiga människor som står bakom disken, inte framför 🙂 (iofs så är det ju skrivet av de som står framför disken men men... 🙂)

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den allmänna attityden bland personalen är att kunder är jobbiga, så märker kunderna det - något som många inte verkar förstå. Det är ju till syvende och sist just kunderna som betalar personalens lön, så i många fall behövs det en uppryckning bland personalen om kunderna ska börja upplevas som trevligare...

I min egen lilla firma (som jag har haft i snart 7 år), har jag hittills inte råkat ut för någon alls som har varit jobbig eller bråkig - men jag har ju långt ifrån samma antal kunder som en vanlig butik har - eller så beror det kanske på min egen attityd gentemot kunderna...? 🙂

Har man egen firma förstår man nog bättre hur ryktet påverkar affärerna. En idè vore att betala personalen i de större butikerna enbart med aktier. Kanske ökar förståelsen då också för kunderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Motsatstråd?

Den här tråden kändes bekant men så insåg jag att det var motsatsen som kändes mer bekant...

Glaskatten: Som du ser om du läser i tråden (som jag har länk till här ovan) så tror jag nog du märker att de flesta tycker att det oftast är jobbiga människor som står bakom disken, inte framför 🙂 (iofs så är det ju skrivet av de som står framför disken men men... 🙂)

.Viktor

Jag tror att väldigt många kunder ställer lite väl höga krav på all butikspersonal,man ska kunna allt och helst klara av 5 stressade kunder samtidigt som kommer in 17.59 dan före julafton,

När jag har jobbat i butik så har jag verkligen försökt göra allt för att folk ska bli nöjda och dom flesta blir det också, men det finns alltid några som inte blir nöjda vad man än gör, dessutom så sprids mycket felaktigt skitsnack av konkurrenter och deras hangarounds plus att snattare som man har satt dit, givet inte sprider några goda vitsord om ens butik...

Sen så ligger det i naturen att en musikaffär och dess personal ska vara "häftig" med en viss jargong som inte alla förstår, det lustiga är att det knappast finns någon annan miljö där oftast harmlösa skämt missförstås så ofta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar i dagligvaruhandeln på en marknadsledande kedja (med en såpaföljetongaktig tevereklam och ett företagsnamn med tre bokstäver) och jag har helt ärligt börjat närma mig kunder med fördomen att alla som handlar är dumma i huvet redan från början, för att därefter bli positivt överraskad 9 gånger av 10. Det är så mycket enklare att kapitulera och inse att folk är snikna, giriga, snåla och otrevliga så fort de ska göra av med pengar.

Självklart är man (och man måste ju vara) proffessionel och hälsar alla med ett leende och glatt humör, men inom sig suckar man och räknar idioterna och förutsätter förolämpningar och jävligt taskigt bemötande vid varje möte.

En sak jag inte riktigt har förstått ännu är att kunderna ofta inte inser att det är vi som tillhandahåller dem en service, inte dom som gör oss en tjänst. Att säga tack så mycket efter erhållen tjänst är inte en uppoffring, det är folkvett. Att se det som en rättighet att få rabatt när man köper åtta liter mjölk är befängt, Det är ett erbjudande vi ger, inte en rätt kunden har.

Folk tar så mycket för givet att det inte finns annat att göra än att skratta åt dom när dom inte ser. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat om kunder i sverige:

Och folk är fan inte kloka alltså.  Man får en smärre chock av varannan kund som kommer in.

Citat om butiker:

Jag skiter fullständigt i Sverige när det gäller handla saker, det är musikbutikerna själva som grävt sin egen grop med fantasipriser och otrevlig personal. 

Cirkeln sluten? Du svarar dig själv?

😕

...nä jag menar inte illa eller att jävlas ... jag klickade "motsatstråden", lade märke till det och kunde inte hålla mig ...

Allt gott, typ:)

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stora problemmet är ju just att personalen tror att de är "häftiga". Man skäms ju ihjäl när någon pappafigur i Dire Straitströja ska dra roliga skämt och vara lite lagomt avslappnad. Min relation till butikspersonal ska vara på ett strikt affärsmässigt plan: ge mig grejer och ett trevligt bemötande så ger jag er pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det stora problemmet är ju just att personalen tror att de är "häftiga". Man skäms ju ihjäl när någon pappafigur i Dire Straitströja ska dra roliga skämt och vara lite lagomt avslappnad. Min relation till butikspersonal ska vara på ett strikt affärsmässigt plan: ge mig grejer och ett trevligt bemötande så ger jag er pengar.

Jo visst men om du skulle vara en typisk kund varför finns det då inga musikbutiker som ser ut som perfekta kontorsvarubutiker komplett med nyrakad "kiss-ass" personal med matchande slipsar, eller gör det kanske det?

Dire Straits tröjor är altid stor humor, ohäftigare band får man leta efter, fast de var ju jävligt bra på sina första plattor...

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)
Citat om kunder i sverige:

Och folk är fan inte kloka alltså.  Man får en smärre chock av varannan kund som kommer in.

Citat om butiker:

Jag skiter fullständigt i Sverige när det gäller handla saker, det är musikbutikerna själva som grävt sin egen grop med fantasipriser och otrevlig personal. 

Cirkeln sluten? Du svarar dig själv?

😛

...nä jag menar inte illa eller att jävlas ... jag klickade "motsatstråden", lade märke till det och kunde inte hålla mig ...

Allt gott, typ:)

/Bengan

Vadå, så man kan inte ha ändrat sig från 2004 till 2006 ? 😄

Det är ju 9 ljusår i musikteknikens värld typ .. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat om kunder i sverige:

Och folk är fan inte kloka alltså.  Man får en smärre chock av varannan kund som kommer in.

Citat om butiker:

Jag skiter fullständigt i Sverige när det gäller handla saker, det är musikbutikerna själva som grävt sin egen grop med fantasipriser och otrevlig personal. 

Cirkeln sluten? Du svarar dig själv?

😉

...nä jag menar inte illa eller att jävlas ... jag klickade "motsatstråden", lade märke till det och kunde inte hålla mig ...

Allt gott, typ:)

/Bengan

Vadå, så man kan inte ha ändrat sig från 2004 till 2006 ? 😆

Det är ju 9 ljusår i musikteknikens värld typ .. 😲

Nice try.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...