suprapappa Postat 6 februari 2006 Postat 6 februari 2006 hej vet ngn hur jag extraherar en stämma ur en part i cubase. det finns en funktion dom heter dissolve part men då får jag upp ett spår för varje ton som förekommer det vill jag inte ha utan endast ett spår per stämma. jag har ett stråkparti som är 2-stämmigt på de flesta ställen men 3-stämmigt på några ställen och cubase borde rimlligtvis då kunna dela upp det i 3 spår. jag har för mig att jag har gjort detta tidigare men minns inte hur tack petri
Itzhak Postat 6 februari 2006 Postat 6 februari 2006 menar du att cubase automatiskt ska veta vilka toner som hör till vilken stämma, bara sådär utan vidare?
awe Postat 6 februari 2006 Postat 6 februari 2006 Men under Dissolve Part kan du väl välja om det skall delas i separata kanaler istället? Men det förutsätter ju att stämmorna är inspelade på olika kanaler.
suprapappa Postat 6 februari 2006 Trådstartare Postat 6 februari 2006 menar du att cubase automatiskt ska veta vilka toner som hör till vilken stämma, bara sådär utan vidare? precis vad jag menar.....är nästan 100% på att jag har gjort det förr men det kan ha varit i logic. det är inte särskilt komplicerat, den tonen som är högst då två eller flera spelar samtidigt hamnar på ett särskilt spår och nästa ton får samma behandling om det på ett ställe tex. spelas ett c3 och ett f3 och nästa tonpar är d3 och a3 så kommer således f3 och a3 hamna på ett spår och c3 och d3 på ett annat. sen kanske man får ange en splitpunkt så att cubase vet till vilket spår en ton ska om den råkar vara ensam på ett ställe. därmed inte sagt att det blir musikailskt korrekt men i dom flesta fall funkar det nog Men det förutsätter ju att stämmorna är inspelade på olika kanaler. just precis 😏
suprapappa Postat 6 februari 2006 Trådstartare Postat 6 februari 2006 Du kan ju kanske bara kopiera spåret och radera de stämmor du inte vill ha kvar på det nya spåret? brukar göra det när det inte är bökigt men i detta fall är det lite bökigt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.