Jump to content
Annons

T1000


Lonian

Recommended Posts

LÅTNAMN: T1000

ARTIST/GRUPP: Deadzombie

GENRE: Bitpop, eller chip aktig musik

LÅTLÄNGD: 1:56

KOMPOSITÖR: John Israelsson

PRODUCENT: John Israelsson

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 1.77Mb

STATUS: Ej riktigt färdig. Sångtext fattas.

Japp, nu är en ny låt på g, inte speciellt avancerad men är inte heller riktigt färdig ännu.

T1000.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Undrar om det måste vara "synt över alltihopa"?. När låten börjar känns det ok trots synttrumljud vilket jag inte är förtjust i. Du använder lite gnissliga inte så enkellyssnade ljud men det uppskattar jag i denna komposition.

Det jag saknar är en bättre fortsättning som inte är så himla typisk. Vist finns det något vemodigt keyboard (elpiano?) avlägset men in kommer svirrande myggor/getingar och tar över. Det blir för mycket svirr och svarr och börjar låta tramsigt istället.

Om du nu inte är bara helt inne på syntljud så pröva gärna att balansera upp det lite mer med andra klanger. Skippa gärna den hemska syntkaggen!

Om man nu försöker tänka bort ljudbilden så känns låten rätt konventionell. Inget dåligt men heller inget särskilt. Tycker att du kan försöka koncentrara dig mer på att utveckla melodik/rytmik/harmonik och ta det lite lungt med ljuden. Dessa tar du nog lätt in sedan ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken från början var att skapa en tvspels låt då inte något specifikt instrument sticker ut allt för mycket. Utan att allting bara som flyter ihop, mja jag vet inte om jag lyckades där heller men skall se vad jag kan förbättra på den.

Tack så mycket ^^

Bdw De flesta instrumenten är snodd från Megaman3

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.. För det första är det nåt slags allmänt missförstånd att chipljud ska ha aliasingdistortion i sig. Bara för att man kör taskig softsynt typ CHIP32 eller lägger på lofi-effekt så låter det inte "chip". Jag är övertygad om att många andra som faktiskt bryr sig om sån här musik känner likadant. En viktig del av syntmusik, oavsett om det nu är chip eller techno är ljuden.. tummar man på det så försvinner en del av poängen.

Tuggummi-acidbasen du kör med i bakgrunden funkar på sina ställen, men känns rätt överkvantiserad och skulle må bra av lite mer impulsivt arrangemang och portamento. Ibland funkar det med dubbla baslinor ovanpå varannat, men i ditt fall skulle det kanske vara bäst med bara en enda mer chippig bas. På nåt vis känns det som att byte av tonart ett par gånger i låten nog också skulle kunna vara bra. Största problemet med låten i min mening är bristen på nån vettig lead. Sång skulle förmodligen förbättra det hela avsevärt. Trumljuden är bra, förutom kanske 909/808-aktiga kicken du använder.

Kanske skulle vara intressant att försöka "stjäla" lite melodier och takter från nintendolåtarna du använder som inspiration?

Oavsett om jag nu kanske lät rätt negativ ovan så tyckte jag att det var ett bra initiativ. Fortsätt jobba bara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
frågan är väll vad du ska ha musiken till. Ska du sitta och spela 8bitsnintendo så passar det ju eftersom det maler på. Men är det till för att lyssna på som en låt så kanske det borde hända lite mer saker...

Vad har människor emot oss nostalgiker egentligen? Jag spelade Megaman på 8-bitare när jag var en liten knatte, och jag tycker fortfarande om det precis lika mycket nu som jag gjorde då. Man gör musik som man tycker om, och gillar man megaman så kanske man lyssnar på sånt här. 😱

Btw, vart någonstans fick du tag i megaman 3 samplingarna? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)

skön bit!

bra variation, snygga ljud och sköna harmonier.

pianot breddar ljudbilden, det kan bli väldigt tråkigt med enbart gamla grejjer.

i klass med slagsmålsklubben och gamla pluxus faktiskt!

förbannat fult namn dock. :rolleyes:

Redigerat av gufv
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...