Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag gĂ„r i tankarna att köpa mig en ipod (eller möjligtvis nĂ„gon annan mp3-spelare), och undrar vad ni har för erfarenheter av sĂ„na dĂ€r. Prisklassen lutar ungefĂ€r mellan ett och tvĂ„ lakan. Den pĂ„ bilden Ă€r en iPod Nano. Den kostar 2 lakan, med 2 gb hĂ„rddisk, och 14 timmar batteritid. Jag Ă€r inte sĂ„ high pĂ„ sĂ„nt hĂ€r, sĂ„ sprid gĂ€rna era erfarenheter om vad ni har för spelare, och vad ni tycker om dom! 😎 Det behöver inte vara det absolut bĂ€sta. Allt jag vill Ă€r att kunna lyssna pĂ„ musik! 😉

5010086338.jpg

Sprid era tankar! 😳

Annons
Postat

Och ja, jag vet att det finns en uppsjö av mp3-spelare överallt. Men jag vill ha kvalitet, och nĂ„t som hĂ„ller lĂ€nge. 😉

Postat (redigerat)

Jag mÄste bara sÀga att Ipod-nano Àr sÄ grymt liten att man tror att den ska gÄ av som ett kex nÀr man hÄller i den. Har du nÄgot krav pÄ storlek? Hur hade du tÀnkt bÀra runt din musikspelare och vid vilka tillfÀllen hade du tÀnkt anvÀnda den (pÄ joggingturen?)?

SjÀlv har jag en Ipod G4 och Àr hyffsat nöjd. Det Àr grymt skönt att den synkar mot Itunes ( vet inte hur andra spelare uppför sig hÀr ) sÄ att man aldri mÄste hÄlla pÄ och fippla med den. Bara att plugga in.

SkrÀmen blev lite repig i början, men den verkar ha sansat sig nu och jag har anvÀnt displayrengörning pÄ den en gÄng.

Den har börjat uppföra sig lite mysko ibland dock. VÀgrar bÀddra mellan lÄtarna och har en förkÀrlek för att spela den lÄten som kommer efter den jag precis valt. Vet inte om detta Àr ett vanligt fenomen men jag vet fler som har haft problem med Ipod inom andra omrÄden. Möjligtvis har Apple blivit duktigare pÄ den punkten. Det vet jag ingenting om.

NÄgot ska vÀl sÀgas om lagringsutrymmet ocksÄ. Jag har 20 GB pÄ min och anvÀnder vÀl knappt 5, och dÄ Àr 1GB podcastsÀndningar som ligger kvar och skrÀpar. Men hÀr skiljer ju sig mÀnniskors storlek pÄ biblioteket rÀtt markant. För mig hade det dock funkat med mycket mindre lagringsutrymme.

Apples spelare Àr dock verkligen av vill-ha snitt och jag skulle verkligen kunna tÀnka mig att köpa en ny Ipod nÄgon dag. Kolla dock pÄ Irivers modeller ocksÄ. De gÄr inte alls av för hackor.

Iriver

319x358_h10_20GB_deepred.jpg

Redigerat av Pluffo
Postat (redigerat)

Tack för svaret! 😳 NĂ„t större krav pĂ„ storlek har jag inte. Det gör inget om den Ă€r lite flĂ€skig (jag sa lite). 😼 Jag vill bara ha nĂ„t som man kan ta med sig ut vart man Ă€n gĂ„r, och ha den i fickan, och bara lyssna. SĂ„, den fĂ„r inte vara för stor. Bara sĂ„ att den gĂ„r i fickan. 😎

Ja, sedĂ€r. NĂ„t sĂ„nt skulle inte sitta fel heller. 😼

Tack ska du ha, Pluffo! 😉

Redigerat av Danabacken
Postat

Ipod nano kÀnns visserligen attraktiv men om du tittar pÄ vad du egentligen fÄr sÄ Àr den inte mycket att hÀnga i julgranen om du inte vÀrderar faktorer som att skryta för kompisarna och kunna tappa bort den i innerfickan högt.

Jag antar att du inte vill knasa omkring och titta pÄ film i den heller? I sÄdana fall Àr ju de nya "stora" Ipods kanske nÄgonting. Annars skulle jag rekomendera att du tittar pÄ en sÄdan Iriver som jag rekomenderade. Vet inte exakt vilka specifikationer de har ( tÀnker frÀmst pÄ batteritiden ), samt hur det fungerar nÀr man ska ladda över lÄtar pÄ den ( ett lika smidigt sysem som hos Ipod Àr ju att föredra )...

Köp ett nummer av tidningen M3 om du behöver inspiration 😉

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

Àr inte en Ipod en m3p-spelare? eller det kanske Àr nÄt annat?

Postat

Film Ă€r inget som behövs. Just music! 😎 Men den dĂ€r tidningen. Den har jag aldrig hört talas om. Finns det ingen liknande hemsida att kika pĂ„? 😉

Postat
Film Ă€r inget som behövs. Just music! 😎 Men den dĂ€r tidningen. Den har jag aldrig hört talas om. Finns det ingen liknande hemsida att kika pĂ„? 😉

Inte vad jag vet direkt, men spana in deras hemsida.

De skriver dock inte bara om Mp-3 spelare utan om vill-ha-prylar i största allmÀnhet.

Postat (redigerat)

Min hyfsat personliga Äsikt, vad det nu Àr vÀrt:

Om jag skulle köpa en spelare idag, sĂ„ skulle det bli iPod nano. LĂ€tt 😉 Helt enkelt dĂ€rför att den Ă€r ballast. Det kan ju tyckas vara ett lite fattigt argument, men en sĂ„n hĂ€r grej Ă€r ju viktig att man "gillar".... tycker jag dĂ„.

Jag skannade marknaden rÀtt hÄrt för ett Är sen (hade en trÄd om det, funderade pÄ minidisc som alternativ), för att köpa en spelare till grabben. Det blev en iPod mini 4GB, som Àr svinbra. Den Àr nÀstan Ànnu tuffare Àn nano.

Möjligen kan man ju fundera pÄ kostnad kontra behov; det FINNS ju spelare för 500kr. Det Àr billigare Àn 2000.

tjing

Bengan

edit: petkommentar ang din första post, iPod Nano har ingen hÄrddisk!

Redigerat av Vallhagen
Postat
Min hyfsat personliga Äsikt, vad det nu Àr vÀrt:

Om jag skulle köpa en spelare idag, sĂ„ skulle det bli iPod nano. LĂ€tt 😉 Helt enkelt dĂ€rför att den Ă€r ballast. Det kan ju tyckas vara ett lite fattigt argument, men en sĂ„n hĂ€r grej Ă€r ju viktig att man "gillar".... tycker jag dĂ„.

Jag skannade marknaden rÀtt hÄrt för ett Är sen (hade en trÄd om det, funderade pÄ minidisc som alternativ), för att köpa en spelare till grabben. Det blev en iPod mini 4GB, som Àr svinbra. Den Àr nÀstan Ànnu tuffare Àn nano.

Möjligen kan man ju fundera pÄ kostnad kontra behov; det FINNS ju spelare för 500kr. Det Àr billigare Àn 2000.

tjing

Bengan

ballast! var det sakligaste trÄkigaste argument jag hört, har en creative med en 20GB hÄrddisk och den Àr fan ballare kan jag lÀtt pÄstÄ för priset om inte annat! men du gör som du vill helt enkelt!

schkÄll dÄrÄ!

Postat
ballast! var det sakligaste trÄkigaste argument jag hört [...]

schkÄll dÄrÄ!

😆

skÄl fan, för de trÄkiga argumenten dÄra!

Postat

Nej, den har ett flashminne. 😆 Men vad Ă€r det för skillnad egentligen?

Postat

sony_ericsson_w800_ly_l.jpg

😆

Annars hÄller jag med om att iRiver Àr bra spelare.

Postat

Nej, den har ett flashminne. 😆 Men vad Ă€r det för skillnad egentligen?

Flashminnet har inga mekaniskt rörliga delar, det har ju en hÄrddisk, som bestÄr av roterande skiva och lÀshuvud.

En bild pĂ„ en typ av flashminne syns ju rĂ€tt bra pĂ„ Linus bild hĂ€r ovan 😳 ... och en hĂ„rdisk vet du hur den ser ut?

En hÄrddisk Àr alltid stötkÀnsligare Àn flash, sÄ i princip Àr det ju en fördel att slippa.

Postat (redigerat)

Fick min ipod Nano igÄr.

Och som vanligt finns det inget som gÄr upp emot att packa upp och Àga en appleprodukt.

Det Àr bara sÄ helylle.

VĂ€ldans liten.

Sedan finns det ju en uppsjö av prylar, bara att snoka runt pÄ nÀtet.

in förra iPod dog hÄrddisken i, likasÄ min brors.

Är vĂ€l relativt ovanligt, men det hĂ€nder.

Redigerat av apanboll
Postat
Om jag skulle köpa en spelare idag, sĂ„ skulle det bli iPod nano. LĂ€tt 😳 Helt enkelt dĂ€rför att den Ă€r ballast. Det kan ju tyckas vara ett lite fattigt argument, men en sĂ„n hĂ€r grej Ă€r ju viktig att man "gillar".... tycker jag dĂ„.

Sant! Det Ă€r ett bra argument. Problemet Ă€r att man brukar ha lite svĂ„rt att sĂ€tta sig in i hur stor ballhetsfaktorn kommer att vara efter att första förĂ€lskelsen har lagt sig. Jag tyckte att min Ipod G4 var svinhĂ€ftig nĂ€r jag köpte den för lite mer Ă€n ett Ă„r sedan. Jag Ă€r inte lika övervĂ€ldigad idag 😆

Postat
Fick min ipod Nano igÄr.

Och som vanligt finns det inget som gÄr upp emot att packa upp och Àga en appleprodukt.

Det Àr bara sÄ helylle.

VĂ€ldans liten.

Sedan finns det ju en uppsjö av prylar, bara att snoka runt pÄ nÀtet.

in förra iPod dog hÄrddisken i, likasÄ min brors.

Är vĂ€l relativt ovanligt, men det hĂ€nder.

Äterigen nÄn som ska försvara Apple genom sin syn pÄ religion, det Àr bara elektronik i slutÀndan lilla du! varken bÀttre eller sÀmre!

Postat

Linus, visst kan man stĂ€nga av sjĂ€lv telefonfunktionen pĂ„ den dĂ€r? Det vore ju trĂ„kigt om man blev avbruten av nĂ„got trĂ„kigt telefonsamtal mitt under ett hettsigt solo 😆

Postat

Det ska gĂ„ att spela in pĂ„ okomprimerad wav pĂ„ vissa Iriver modeller har jag hört, men det kanske gĂ„r pĂ„ andra spelare oxĂ„ nuförtiden, var nĂ„t Ă„r sedan jag kollade av marknaden.. 😆

Postat
Det ska gĂ„ att spela in pĂ„ okomprimerad wav pĂ„ vissa Iriver modeller har jag hört, men det kanske gĂ„r pĂ„ andra spelare oxĂ„ nuförtiden, var nĂ„t Ă„r sedan jag kollade av marknaden.. 😆

Det hÀr Àr ju faktiskt ett argument MOT iPod, som (vÀl?? Jag Àr inte hundra!) inte har nÄgon direktinspelningsmöjlighet alls. Bara lyssning.

Postat
Det ska gĂ„ att spela in pĂ„ okomprimerad wav pĂ„ vissa Iriver modeller har jag hört, men det kanske gĂ„r pĂ„ andra spelare oxĂ„ nuförtiden, var nĂ„t Ă„r sedan jag kollade av marknaden.. 😉

Det hÀr Àr ju faktiskt ett argument MOT iPod, som (vÀl?? Jag Àr inte hundra!) inte har nÄgon direktinspelningsmöjlighet alls. Bara lyssning.

JodÄ...Det ska gÄ att spela in pÄ Ipod. Dock Àr jag inte sÀker pÄ alla detaljer. Det fÄr nÄgon annan fylla i.

Postat
Det ska gĂ„ att spela in pĂ„ okomprimerad wav pĂ„ vissa Iriver modeller har jag hört, men det kanske gĂ„r pĂ„ andra spelare oxĂ„ nuförtiden, var nĂ„t Ă„r sedan jag kollade av marknaden.. 🙂

JodÄ...Det ska gÄ att spela in pÄ Ipod. Dock Àr jag inte sÀker pÄ alla detaljer. Det fÄr nÄgon annan fylla i.

iPod v1 - 4 klarade att spela in i 8kHz. Om du kastar iPods OS och lĂ€gger in iPod Linux ska den klara 96kHz i samplingsfrekvens, men frĂ„ga mig inte om hur den reella ljudkvaliteten Ă€r. Jag Ă€r mycket tveksam till att man ens skulle höra skillnad mellan 32 och 96 kHz med deras A/D. 😉

iPod v5 - klarar Àntligen inspelning i 44 kHz. Men det Àr ÀndÄ nÄgra steg kvar tills Apple nÄtt jÀmlikhet med iRivers inspelning.

Postat

Allt jag vet Ă€r att iPods Ă€r grymt fula 😕

/Daniel

Postat

Min erfarenhet abv iPods Ă€r tvĂ„ stycken tjugogiggare som pajade AV SIG SJÄLVA efter max tre mĂ„nader - inga stötar, ingen vĂ€ta, ingen köld, ingen hetta, ingenting. Dator utan internet, lĂ„tar direkt frĂ„n lagliga skivor, inga virus.

3 200 Ät helvete ÀndÄ.

SÅ FÖR JVLN KÖP INTE IPOD!

LÅG KVALITE LÅG KVALITE LÅG KVALITE

Försök inte tussa nÄt det-Àr-ju-apple-fanskap pÄ mig.

(Creative Àger)

Postat

Jag Àr med Linus.

Jag tÀnker köpa en SonyEricsson W800i (eller kanske en K750i Silver och uppgradera mjukvaran till W800i eftersom jag tycker den luren Àr snyggare). DÄ fÄr man dessutom en 2 megapixel-kamera pÄ köpet. Och med 1-2 GB minneskort klarar man sig rÀtt lÄngt.

Mobilen har man ju alltid med sig Ă€ndĂ„, och jag slipper bĂ€ra pĂ„ tre olika prylar (mobil, mp3 och kamera) med tillbehör och laddare och tjafs (vid lĂ€ngre resande). Dessutom hör man om det ringer i telefonen Ă€n om man lyssnar pĂ„ mp3 pĂ„ full patte. 😏

Önskar bara kameran var lite bĂ€ttre pĂ„ mörkerbilder.

Postat
Jag tÀnker köpa en SonyEricsson W800i (eller kanske en K750i Silver och uppgradera mjukvaran till W800i eftersom jag tycker den luren Àr snyggare).

TĂ€vla om en W800i hos SonyEricsson

http://www.sonyericsson.com/letsplay/se/

Eller sÄ invÀntar du W810i om du vill ha den i svart fÀrg, annan joystick samt EDGE.

GPD_28664high_27_0_4001_2006_01_05.jpg

Postat

Jag Ă€r himla nöjd med min Ipod Photo (60 gb). Den Ă€r fylld till hĂ€lften med musik och sĂ„nt, sen anvĂ€nder jag den ganska mycket som flyttbar hĂ„rddisk, sen, som andra skrev, perfekt med iTunes, iCal och tele-adressboken... bara plugga in sĂ„ har man hela rasket pĂ„ den... Jag Ă€r helnöjd med min iaf. 🙂

Postat
Min erfarenhet abv iPods Ă€r tvĂ„ stycken tjugogiggare som pajade AV SIG SJÄLVA efter max tre mĂ„nader - inga stötar, ingen vĂ€ta, ingen köld, ingen hetta, ingenting. Dator utan internet, lĂ„tar direkt frĂ„n lagliga skivor, inga virus.

3 200 Ät helvete ÀndÄ.

SÅ FÖR JVLN KÖP INTE IPOD!

LÅG KVALITE LÅG KVALITE LÅG KVALITE

Försök inte tussa nÄt det-Àr-ju-apple-fanskap pÄ mig.

(Creative Àger)

JasĂ„? 🙂

Det var vĂ€rst. 🙂 Jag har alltid haft uppfattningen om att ipod Ă€ger, och creative Ă€r LÅG KVALITE LÅG KVALITE LÅG KVALITE. 😠

Smaken Àr vÀl som .....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.