Danabacken Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Hej, jag gĂ„r i tankarna att köpa mig en ipod (eller möjligtvis nĂ„gon annan mp3-spelare), och undrar vad ni har för erfarenheter av sĂ„na dĂ€r. Prisklassen lutar ungefĂ€r mellan ett och tvĂ„ lakan. Den pĂ„ bilden Ă€r en iPod Nano. Den kostar 2 lakan, med 2 gb hĂ„rddisk, och 14 timmar batteritid. Jag Ă€r inte sĂ„ high pĂ„ sĂ„nt hĂ€r, sĂ„ sprid gĂ€rna era erfarenheter om vad ni har för spelare, och vad ni tycker om dom! đ Det behöver inte vara det absolut bĂ€sta. Allt jag vill Ă€r att kunna lyssna pĂ„ musik! đ Sprid era tankar! đł
Danabacken Postat 4 februari 2006 TrĂ„dstartare Postat 4 februari 2006 Och ja, jag vet att det finns en uppsjö av mp3-spelare överallt. Men jag vill ha kvalitet, och nĂ„t som hĂ„ller lĂ€nge. đ
Pluffo Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 (redigerat) Jag mÄste bara sÀga att Ipod-nano Àr sÄ grymt liten att man tror att den ska gÄ av som ett kex nÀr man hÄller i den. Har du nÄgot krav pÄ storlek? Hur hade du tÀnkt bÀra runt din musikspelare och vid vilka tillfÀllen hade du tÀnkt anvÀnda den (pÄ joggingturen?)? SjÀlv har jag en Ipod G4 och Àr hyffsat nöjd. Det Àr grymt skönt att den synkar mot Itunes ( vet inte hur andra spelare uppför sig hÀr ) sÄ att man aldri mÄste hÄlla pÄ och fippla med den. Bara att plugga in. SkrÀmen blev lite repig i början, men den verkar ha sansat sig nu och jag har anvÀnt displayrengörning pÄ den en gÄng. Den har börjat uppföra sig lite mysko ibland dock. VÀgrar bÀddra mellan lÄtarna och har en förkÀrlek för att spela den lÄten som kommer efter den jag precis valt. Vet inte om detta Àr ett vanligt fenomen men jag vet fler som har haft problem med Ipod inom andra omrÄden. Möjligtvis har Apple blivit duktigare pÄ den punkten. Det vet jag ingenting om. NÄgot ska vÀl sÀgas om lagringsutrymmet ocksÄ. Jag har 20 GB pÄ min och anvÀnder vÀl knappt 5, och dÄ Àr 1GB podcastsÀndningar som ligger kvar och skrÀpar. Men hÀr skiljer ju sig mÀnniskors storlek pÄ biblioteket rÀtt markant. För mig hade det dock funkat med mycket mindre lagringsutrymme. Apples spelare Àr dock verkligen av vill-ha snitt och jag skulle verkligen kunna tÀnka mig att köpa en ny Ipod nÄgon dag. Kolla dock pÄ Irivers modeller ocksÄ. De gÄr inte alls av för hackor. Iriver Redigerat 4 februari 2006 av Pluffo
Danabacken Postat 4 februari 2006 TrĂ„dstartare Postat 4 februari 2006 (redigerat) Tack för svaret! đł NĂ„t större krav pĂ„ storlek har jag inte. Det gör inget om den Ă€r lite flĂ€skig (jag sa lite). đź Jag vill bara ha nĂ„t som man kan ta med sig ut vart man Ă€n gĂ„r, och ha den i fickan, och bara lyssna. SĂ„, den fĂ„r inte vara för stor. Bara sĂ„ att den gĂ„r i fickan. đ Ja, sedĂ€r. NĂ„t sĂ„nt skulle inte sitta fel heller. đź Tack ska du ha, Pluffo! đ Redigerat 4 februari 2006 av Danabacken
Pluffo Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Ipod nano kĂ€nns visserligen attraktiv men om du tittar pĂ„ vad du egentligen fĂ„r sĂ„ Ă€r den inte mycket att hĂ€nga i julgranen om du inte vĂ€rderar faktorer som att skryta för kompisarna och kunna tappa bort den i innerfickan högt. Jag antar att du inte vill knasa omkring och titta pĂ„ film i den heller? I sĂ„dana fall Ă€r ju de nya "stora" Ipods kanske nĂ„gonting. Annars skulle jag rekomendera att du tittar pĂ„ en sĂ„dan Iriver som jag rekomenderade. Vet inte exakt vilka specifikationer de har ( tĂ€nker frĂ€mst pĂ„ batteritiden ), samt hur det fungerar nĂ€r man ska ladda över lĂ„tar pĂ„ den ( ett lika smidigt sysem som hos Ipod Ă€r ju att föredra )... Köp ett nummer av tidningen M3 om du behöver inspiration đ
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Àr inte en Ipod en m3p-spelare? eller det kanske Àr nÄt annat?
Danabacken Postat 4 februari 2006 TrĂ„dstartare Postat 4 februari 2006 Film Ă€r inget som behövs. Just music! đ Men den dĂ€r tidningen. Den har jag aldrig hört talas om. Finns det ingen liknande hemsida att kika pĂ„? đ
Pluffo Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Film Ă€r inget som behövs. Just music! đ Men den dĂ€r tidningen. Den har jag aldrig hört talas om. Finns det ingen liknande hemsida att kika pĂ„? đ Inte vad jag vet direkt, men spana in deras hemsida. De skriver dock inte bara om Mp-3 spelare utan om vill-ha-prylar i största allmĂ€nhet.
Vallhagen Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 (redigerat) Min hyfsat personliga Ă„sikt, vad det nu Ă€r vĂ€rt: Om jag skulle köpa en spelare idag, sĂ„ skulle det bli iPod nano. LĂ€tt đ Helt enkelt dĂ€rför att den Ă€r ballast. Det kan ju tyckas vara ett lite fattigt argument, men en sĂ„n hĂ€r grej Ă€r ju viktig att man "gillar".... tycker jag dĂ„. Jag skannade marknaden rĂ€tt hĂ„rt för ett Ă„r sen (hade en trĂ„d om det, funderade pĂ„ minidisc som alternativ), för att köpa en spelare till grabben. Det blev en iPod mini 4GB, som Ă€r svinbra. Den Ă€r nĂ€stan Ă€nnu tuffare Ă€n nano. *** Möjligen kan man ju fundera pĂ„ kostnad kontra behov; det FINNS ju spelare för 500kr. Det Ă€r billigare Ă€n 2000. tjing Bengan edit: petkommentar ang din första post, iPod Nano har ingen hĂ„rddisk! Redigerat 4 februari 2006 av Vallhagen
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Min hyfsat personliga Ă„sikt, vad det nu Ă€r vĂ€rt: Om jag skulle köpa en spelare idag, sĂ„ skulle det bli iPod nano. LĂ€tt đ Helt enkelt dĂ€rför att den Ă€r ballast. Det kan ju tyckas vara ett lite fattigt argument, men en sĂ„n hĂ€r grej Ă€r ju viktig att man "gillar".... tycker jag dĂ„. Jag skannade marknaden rĂ€tt hĂ„rt för ett Ă„r sen (hade en trĂ„d om det, funderade pĂ„ minidisc som alternativ), för att köpa en spelare till grabben. Det blev en iPod mini 4GB, som Ă€r svinbra. Den Ă€r nĂ€stan Ă€nnu tuffare Ă€n nano. *** Möjligen kan man ju fundera pĂ„ kostnad kontra behov; det FINNS ju spelare för 500kr. Det Ă€r billigare Ă€n 2000. tjing Bengan ballast! var det sakligaste trĂ„kigaste argument jag hört, har en creative med en 20GB hĂ„rddisk och den Ă€r fan ballare kan jag lĂ€tt pĂ„stĂ„ för priset om inte annat! men du gör som du vill helt enkelt! schkĂ„ll dĂ„rĂ„!
Vallhagen Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 ballast! var det sakligaste trĂ„kigaste argument jag hört [...] schkĂ„ll dĂ„rĂ„! đ skĂ„l fan, för de trĂ„kiga argumenten dĂ„ra!
Danabacken Postat 4 februari 2006 TrĂ„dstartare Postat 4 februari 2006 edit: petkommentar ang din första post, iPod Nano har ingen hĂ„rddisk! Nej, den har ett flashminne. đ Men vad Ă€r det för skillnad egentligen?
Linus Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 đ Annars hĂ„ller jag med om att iRiver Ă€r bra spelare.
Vallhagen Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 edit: petkommentar ang din första post, iPod Nano har ingen hĂ„rddisk! Nej, den har ett flashminne. đ Men vad Ă€r det för skillnad egentligen? Flashminnet har inga mekaniskt rörliga delar, det har ju en hĂ„rddisk, som bestĂ„r av roterande skiva och lĂ€shuvud. En bild pĂ„ en typ av flashminne syns ju rĂ€tt bra pĂ„ Linus bild hĂ€r ovan đł ... och en hĂ„rdisk vet du hur den ser ut? En hĂ„rddisk Ă€r alltid stötkĂ€nsligare Ă€n flash, sĂ„ i princip Ă€r det ju en fördel att slippa.
apanboll Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 (redigerat) Fick min ipod Nano igĂ„r. Och som vanligt finns det inget som gĂ„r upp emot att packa upp och Ă€ga en appleprodukt. Det Ă€r bara sĂ„ helylle. VĂ€ldans liten. Sedan finns det ju en uppsjö av prylar, bara att snoka runt pĂ„ nĂ€tet. in förra iPod dog hĂ„rddisken i, likasĂ„ min brors. Ăr vĂ€l relativt ovanligt, men det hĂ€nder. Redigerat 4 februari 2006 av apanboll
Pluffo Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Om jag skulle köpa en spelare idag, sĂ„ skulle det bli iPod nano. LĂ€tt đł Helt enkelt dĂ€rför att den Ă€r ballast. Det kan ju tyckas vara ett lite fattigt argument, men en sĂ„n hĂ€r grej Ă€r ju viktig att man "gillar".... tycker jag dĂ„. Sant! Det Ă€r ett bra argument. Problemet Ă€r att man brukar ha lite svĂ„rt att sĂ€tta sig in i hur stor ballhetsfaktorn kommer att vara efter att första förĂ€lskelsen har lagt sig. Jag tyckte att min Ipod G4 var svinhĂ€ftig nĂ€r jag köpte den för lite mer Ă€n ett Ă„r sedan. Jag Ă€r inte lika övervĂ€ldigad idag đ
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Fick min ipod Nano igĂ„r.Och som vanligt finns det inget som gĂ„r upp emot att packa upp och Ă€ga en appleprodukt. Det Ă€r bara sĂ„ helylle. VĂ€ldans liten. Sedan finns det ju en uppsjö av prylar, bara att snoka runt pĂ„ nĂ€tet. in förra iPod dog hĂ„rddisken i, likasĂ„ min brors. Ăr vĂ€l relativt ovanligt, men det hĂ€nder. Ă„terigen nĂ„n som ska försvara Apple genom sin syn pĂ„ religion, det Ă€r bara elektronik i slutĂ€ndan lilla du! varken bĂ€ttre eller sĂ€mre!
Pluffo Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Linus, visst kan man stĂ€nga av sjĂ€lv telefonfunktionen pĂ„ den dĂ€r? Det vore ju trĂ„kigt om man blev avbruten av nĂ„got trĂ„kigt telefonsamtal mitt under ett hettsigt solo đ
KingKongo Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Det ska gĂ„ att spela in pĂ„ okomprimerad wav pĂ„ vissa Iriver modeller har jag hört, men det kanske gĂ„r pĂ„ andra spelare oxĂ„ nuförtiden, var nĂ„t Ă„r sedan jag kollade av marknaden.. đ
Vallhagen Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Det ska gĂ„ att spela in pĂ„ okomprimerad wav pĂ„ vissa Iriver modeller har jag hört, men det kanske gĂ„r pĂ„ andra spelare oxĂ„ nuförtiden, var nĂ„t Ă„r sedan jag kollade av marknaden.. đ Det hĂ€r Ă€r ju faktiskt ett argument MOT iPod, som (vĂ€l?? Jag Ă€r inte hundra!) inte har nĂ„gon direktinspelningsmöjlighet alls. Bara lyssning.
Pluffo Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Det ska gĂ„ att spela in pĂ„ okomprimerad wav pĂ„ vissa Iriver modeller har jag hört, men det kanske gĂ„r pĂ„ andra spelare oxĂ„ nuförtiden, var nĂ„t Ă„r sedan jag kollade av marknaden.. đ Det hĂ€r Ă€r ju faktiskt ett argument MOT iPod, som (vĂ€l?? Jag Ă€r inte hundra!) inte har nĂ„gon direktinspelningsmöjlighet alls. Bara lyssning. JodĂ„...Det ska gĂ„ att spela in pĂ„ Ipod. Dock Ă€r jag inte sĂ€ker pĂ„ alla detaljer. Det fĂ„r nĂ„gon annan fylla i.
Rapid Wanker Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Köpte en iAudio U2 i julas. Gav nĂ„nstans runt 1800:- för spelaren och en nĂ€tladdare. Inspelningsbar, diktafon, 1 Gb flash, laddningsbar dĂ„, kan koda under inspelning...ah fan, den Ă€r sĂ„ bra att ni fĂ„r kolla sjĂ€lva đ http://eng.iaudio.com/product/product_U2.php
polardark Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Creative Nomad Jukebox 1. Klassikerna Ă€r dom bĂ€sta đ
Linus Postat 4 februari 2006 Postat 4 februari 2006 Det ska gĂ„ att spela in pĂ„ okomprimerad wav pĂ„ vissa Iriver modeller har jag hört, men det kanske gĂ„r pĂ„ andra spelare oxĂ„ nuförtiden, var nĂ„t Ă„r sedan jag kollade av marknaden.. đ Det hĂ€r Ă€r ju faktiskt ett argument MOT iPod, som (vĂ€l?? Jag Ă€r inte hundra!) inte har nĂ„gon direktinspelningsmöjlighet alls. Bara lyssning. JodĂ„...Det ska gĂ„ att spela in pĂ„ Ipod. Dock Ă€r jag inte sĂ€ker pĂ„ alla detaljer. Det fĂ„r nĂ„gon annan fylla i. iPod v1 - 4 klarade att spela in i 8kHz. Om du kastar iPods OS och lĂ€gger in iPod Linux ska den klara 96kHz i samplingsfrekvens, men frĂ„ga mig inte om hur den reella ljudkvaliteten Ă€r. Jag Ă€r mycket tveksam till att man ens skulle höra skillnad mellan 32 och 96 kHz med deras A/D. đ iPod v5 - klarar Ă€ntligen inspelning i 44 kHz. Men det Ă€r Ă€ndĂ„ nĂ„gra steg kvar tills Apple nĂ„tt jĂ€mlikhet med iRivers inspelning.
D Vibe Postat 5 februari 2006 Postat 5 februari 2006 Allt jag vet Ă€r att iPods Ă€r grymt fula đ /Daniel
Tome Postat 6 februari 2006 Postat 6 februari 2006 Min erfarenhet abv iPods Ă€r tvĂ„ stycken tjugogiggare som pajade AV SIG SJĂLVA efter max tre mĂ„nader - inga stötar, ingen vĂ€ta, ingen köld, ingen hetta, ingenting. Dator utan internet, lĂ„tar direkt frĂ„n lagliga skivor, inga virus. 3 200 Ă„t helvete Ă€ndĂ„. SĂ FĂR JVLN KĂP INTE IPOD! LĂ G KVALITE LĂ G KVALITE LĂ G KVALITE Försök inte tussa nĂ„t det-Ă€r-ju-apple-fanskap pĂ„ mig. (Creative Ă€ger)
hackeman Postat 6 februari 2006 Postat 6 februari 2006 Jag Ă€r med Linus. Jag tĂ€nker köpa en SonyEricsson W800i (eller kanske en K750i Silver och uppgradera mjukvaran till W800i eftersom jag tycker den luren Ă€r snyggare). DĂ„ fĂ„r man dessutom en 2 megapixel-kamera pĂ„ köpet. Och med 1-2 GB minneskort klarar man sig rĂ€tt lĂ„ngt. Mobilen har man ju alltid med sig Ă€ndĂ„, och jag slipper bĂ€ra pĂ„ tre olika prylar (mobil, mp3 och kamera) med tillbehör och laddare och tjafs (vid lĂ€ngre resande). Dessutom hör man om det ringer i telefonen Ă€n om man lyssnar pĂ„ mp3 pĂ„ full patte. đ Ănskar bara kameran var lite bĂ€ttre pĂ„ mörkerbilder.
Linus Postat 6 februari 2006 Postat 6 februari 2006 Jag tÀnker köpa en SonyEricsson W800i (eller kanske en K750i Silver och uppgradera mjukvaran till W800i eftersom jag tycker den luren Àr snyggare). TÀvla om en W800i hos SonyEricsson http://www.sonyericsson.com/letsplay/se/ Eller sÄ invÀntar du W810i om du vill ha den i svart fÀrg, annan joystick samt EDGE.
Umemagnus Postat 6 februari 2006 Postat 6 februari 2006 Jag Ă€r himla nöjd med min Ipod Photo (60 gb). Den Ă€r fylld till hĂ€lften med musik och sĂ„nt, sen anvĂ€nder jag den ganska mycket som flyttbar hĂ„rddisk, sen, som andra skrev, perfekt med iTunes, iCal och tele-adressboken... bara plugga in sĂ„ har man hela rasket pĂ„ den... Jag Ă€r helnöjd med min iaf. đ
Danabacken Postat 6 februari 2006 TrĂ„dstartare Postat 6 februari 2006 Min erfarenhet abv iPods Ă€r tvĂ„ stycken tjugogiggare som pajade AV SIG SJĂLVA efter max tre mĂ„nader - inga stötar, ingen vĂ€ta, ingen köld, ingen hetta, ingenting. Dator utan internet, lĂ„tar direkt frĂ„n lagliga skivor, inga virus.3 200 Ă„t helvete Ă€ndĂ„. SĂ FĂR JVLN KĂP INTE IPOD! LĂ G KVALITE LĂ G KVALITE LĂ G KVALITE Försök inte tussa nĂ„t det-Ă€r-ju-apple-fanskap pĂ„ mig. (Creative Ă€ger) JasĂ„? đ Det var vĂ€rst. đ Jag har alltid haft uppfattningen om att ipod Ă€ger, och creative Ă€r LĂ G KVALITE LĂ G KVALITE LĂ G KVALITE. đ Smaken Ă€r vĂ€l som .....
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.