Jump to content
Annons

GUIDE: Reason till FL via Rewire


skylined

Recommended Posts

Lyckades fixa så detta fungerade, och kan nu andvända FL som sequencer och Reason som ljudkälla, det bästa från 2 världar 🙁

Vill att andra ska få samma sak så här kommer en liten guide där jag ska försöka beskriva hur jag gjort:

---------------------------------------------------------------------------------------

1. Öppna FL och välj i menyn; Channels -> Add one --> ReWired - [bILD]

2. Välj Reason som client i ReWire menyn - [bILD]

3. Tryck "show panel" för att starta Reason - [bILD]

4. Väl inne i Reason, lägg till en synth/sampler (Subtractor i detta fall) - [bILD] [bILD2]

5. Välj "MIDI OPTIONS" i FL´s ReWire meny - [bILD]

6. Nu kommer rutan "MIDI Settings" upp. Välj där en ledig midi-port att skicka Reason ljud till. I det här fallet har jag valt port 5 som Input. Tryck sedan på Add/Change. I listan till höger ser man alla channels som Reason har. 2:an är som ni ser Subtractor synthen, och det är också nr. 2 man sedan väljer som channel på FL´s midi out kanal senare - [bILD]

7. Skapa nu en "MIDI-Out" kanal i FL - [bILD]

8. Öppna channel settings för MIDI out kanalen och välj 5 som Port och 2 som channel - [bILD]

---------------------------------------------------------------------------------------

Vill man ha fler kanaler från Reason är det bara att fylla på i racket och sedan lägga till fler Midi-Out kanaler i FL, välja kanal från Reason och den port man valt (i detta fall port 5)

Lycka till!

Redigerat av skylined
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...