Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har kollat in två st rörmikrofoner som ligger runt 2000:- den ena är Golden Age TC1 som var med i senaste Studio, och fick skapliga betyg. Den andra är TSM MT47 som jag inte vet någonting alls om förutom att i den här tråden så avråder dejv mig från att köpa den.

Jag tänkte väl främst ha dom till sång, men ska nog testa att micka upp akustiskgitarr, elgitarr och bas.

En till fråga angående rörmikrofoner är: Behöver dom fantommatas eller sköts det via mikrofonens nätaggregat?

*edit* stavfel

Redigerat av Bone
Annons
Postat (redigerat)

Min favorit bland de billiga rörmicarna är Studio Projects T3 - men du kan gärna gå in på min testsite och lyssna på smakprov - och avgöra själv... 😱

EDIT:

Kom på att jag faktiskt inte har gjort några testinspelningar med GA's rörmic ännu. Bättring utlovas... 😄

Redigerat av Claes
Postat
En till fråga angående rörmikrofoner är: Behöver dom fantommatas eller sköts det via mikrofonens nätaggregat?

De som har eget nätaggregat behöver ingen fantommatning. Och även om den skulle finnas så tar de ingen skada av det.

(Det fnns faktiskt ett fåtal rörmikrofoner som går på fantommatning, men ingen ligger i budgetklassen).

Gunnar

Postat (redigerat)
Min favorit bland de billiga rörmicarna är Studio Projects T3 - men du kan gärna gå in på min testsite och lyssna på smakprov - och avgöra själv... 😳

EDIT:

Kom på att jag faktiskt inte har gjort några testinspelningar med GA's rörmic ännu. Bättring utlovas... 😛

Tack för svaret, lyssnade på T3 och den bra, nu vet ju iof inte jag hur en rörmick "ska" låta. Jag tyckte dock att det inte var så stor skillnad mellan cardiod, 8 och omni (men det kanske det inte ska vara). Däremot så är den lite för dyr för mig har inte råd med 4995:-. Du får gärna PM:a mig när du lagt upp GA's rörmic, så kan jag jämföra dom två.

De som har eget nätaggregat behöver ingen fantommatning. Och även om den skulle finnas så tar de ingen skada av det.

(Det fnns faktiskt ett fåtal rörmikrofoner som går på fantommatning, men ingen ligger i budgetklassen).

Gunnar

Tackar, kom på att jag glömde att fråga om det spelade någon roll om fantommatningen var igång. Om det kunde skada nätaggregatet eller rörmikrofonen, men du svarade på det ändå. Vilken framförhållning 😎

*edit* slevfoul som vanligt

Redigerat av Bone
Postat

Jag är väldigt nöjd med min TSM MT47, testade rätt många mickar runt 2000 kr innan jag slog till och jag tycker att den är väldigt prisvärd.

Postat

Får jag fråga varför du ska ha just en rörmick?

Min erfarenhet är att billiga rörmickar inte ger de kvaliteter man vill ha från en rörmick. Om man har en liten budget så skulle jag hellre satsa på en bra mick utan rör.

De billiga rörmickar jag har testat har inte alls gett det ljud man kanske förväntar sig av en rörmick, utan har tvärtom låtit mycket hårdare och kallare är vanliga kondensatormickar i samma prisklass. Om man däremot satsar på en bra, dyyyyyr rörmick så är det en helt annan femma.

Postat
Jag är väldigt nöjd med min TSM MT47, testade rätt många mickar runt 2000 kr innan jag slog till och jag tycker att den är väldigt prisvärd.

Okej, får nog ta hem båda två och testa dom ordentligt.

Får jag fråga varför du ska ha just en rörmick?

Min erfarenhet är att billiga rörmickar inte ger de kvaliteter man vill ha från en rörmick. Om man har en liten budget så skulle jag hellre satsa på en bra mick utan rör.

De billiga rörmickar jag har testat har inte alls gett det ljud man kanske förväntar sig av en rörmick, utan har tvärtom låtit mycket hårdare och kallare är vanliga kondensatormickar i samma prisklass. Om man däremot satsar på en bra, dyyyyyr rörmick så är det en helt annan femma.

Har redan en Röde nt-3, en Shure sm57 och ska nog köpa ett billigt trummikrofonset alá JJlabs eller TSM. Skulle vara kul att ha en "hyfsad" rörmick hemma och då kändes dom här mickarna som att de var i min prisklass. Tänkte att de billigare rörmikrofonerna funkade att spela in med, att man får lite rörkänsla. Ungerfär som att de billiga kondensatormikrofonerna, ex Studio Projects B-1, låter rätt bra jämförelsevis med dom dyrare. Men jag får väl testa dom ordentligt och se upp, och om dom låter hårt och kallt så får jag nog spara ihop till en bättre rörmikrofon.

Tack för svaren

• 3 veckor senare...
Postat

Jag har växlat och provat en hel del mickar från 7000 kronors klassen och enligt min åsikt är tsm mt47 den bästa!, utan micpreamp ger den klart rent och grymt bra ljud, med micpreamp ger den en värme vid inspelningen som är oöverträffligt bra.tänk också på att den kostat 7000kr från början men nu har gått till 2000kr och vid det priset finns det ingen tvekan på att köpa den.

Postat

Jag gillar mt47 skarpt! ..visst, den är rätt bright.. men den blir grym med en hyffsad preamp! ..och för det priset finns det inte mycket att säga.. den kommer göra jobbet galant, men om man är ute efter U47, som TSM ska ha "kopierat".. då är man rätt fel ute.. prismässigt.. 😛

/David

Postat
utan micpreamp ger den klart rent och grymt bra ljud, med micpreamp ger den en värme vid inspelningen som är oöverträffligt bra.

En fråga, hur får man en användbar signal ifrån en mikrofon utan pre-amp?

//S

Postat
utan micpreamp ger den klart rent och grymt bra ljud, med micpreamp ger den en värme vid inspelningen som är oöverträffligt bra.
En fråga, hur får man en användbar signal ifrån en mikrofon utan pre-amp?

//S

ja knäck den nöten 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.