Jump to content
Annons

Remembrance


equality

Recommended Posts

LÅTNAMN: Remembrance

ARTIST/GRUPP: e

GENRE: akustisk pop

LÅTLÄNGD: 01:57

KOMPOSITÖR: e

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 3,6

STATUS: Skiss

Ganska snabbt ihopskissad softad låt som nog behöver förlängas och saknar ett solo. Engelskan vet i sjutton om den håller 🙂 och fraseringen kan behöva granskning. Har varit dålig på att själv ge feedback på ett tag men det skall bli bättre... Hoppas ni har överseende med detta och ger mig massor av hänsynslös respons. 🙂🙂😄

2/2: Hyffsat till den lite. Nytt försök. 😄🙂

14/2: Heter ju Remembrance, såg inte att man kunde ändra i rubriken förut.

Remembrance.mp3

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Åh tack kompis! Engelska (=svengelska för min del) är inget självändamål. Blir lite hur det faller sig. Rock och pop känns mer naturligt på engelska, visa mer på svenska men jag är nog inte särskilt konsekvent där... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja här har du en fin och känslig låt!...tycker du låter bra i detta röstläget..gillar när du kommer in på delen...someone looked just like her..running down the rainy street....bryter av så snyggt!

Bra jobbat!... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

job: Tackar! Tycks som ursprungsfeelingen går fram. Kul!

Valdez: Ja detta blev nån slags knutpunkt i låten. Men kanske skall det vara ett solo där direkt på sticket efter och en extravers innan sticket...? Tack för uppmuntrande kommentar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena häftigt vilken låt skitbra fan slutar den redan mera mera 🙂 . Lite feeling som i dom tidiga låtarna av den där canadensiska låtskriverskan har glömt nu vad hon heter kommer påt till vi hörs. Man blev glad av den här du, varm och fin sommarkänlsa. Lägg ut den på the Muses Muse vet jag tror den skulle få bra kritik där.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar inte riktigt gitarrljudet när gitarren är ensam, för spetsigt och skrapigt. Sen när övriga instrument kommer in så funkar det bättre.

Skön låt. Soundet påminner om en av mina favoritplattor, Cassandra Wilson -Belly of the sun.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön atmosfär.... inget fel på trummorna alls! Dom gör som dom skall! Gitarrljudet tyckte jag om.

Bara en fråga!!! NÄR KOMMER REFRÄNGEN? Lät lite samma hela tiden och sång reverbet är lite väl platt! Lägg på en refräng så är det en riktigt höjdare!

Link to comment
Dela på andra sajter

jepp skönt det här... gillar rytm, gitarrspel och speciellt närheten i din röst.

Håller även med föregående talare om att det behövs något mer, men jag är inte så mycket inne på en ref utan snarare något break med solo.. något helt annat instr som kommer in kanske, vem vet vad du kan hitta på😄.

hm om du hade lagt svensk text på denna hade det kanske blivit en visa 😄 . Tycker väl inte du når lika långt med den engelska texten som du gör med svenskan. Inte så att den är dålig utan mer standard, både vad gäller ord och mening. Däremot kanske det är rätt med engelska till denna, men det man vet ju aldrig förrän man testat... Tror att textskrivandet aldrig kan bli lika bra på engelska för oss svenskar, det djupet man vill ha är svårt att nå pga ordförråd etc.

till sist jag blev INTE besviken 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven: Cherrio! Vet att det saknas minst ytterligare en vers och ett solo. Mina alster orkar knappt till skiss och nästan ingen till demo-status... 😱

och när skall man hinna vara jobbet? 😆

Lynxo: Tackar! Tur det finns trummor i datorn (hur de nu ser ut 😛 ) skulle aldrig själv fixat detta.

martinm: Tack för ditt ruggigt säkra öra! Häpnadsväckande att du hör detta med gitarrerna. Hade nämligen två tagningar gitarrer. En tajtare men med spetsigare ljud som du skriver och en med sämre precision men mjukare ljud och när basen kommer in la jag ihop dessa. Den senare versionen svagare för att inte störa rytmen men tillräcklig volym för att fylla ut ljudbilden. Blir väl omtag där med guran... Cassandra Wilson har jag hört och älskar hennes version av Time after Time.

sundpa: Bra fråga! Aldrig tror jag, kan inte skriva refränger. Tro mig, har försökt. Beundrar dom som kan. Tack för comments!

stajo: Håller med om allt du skriver. Jag fixar inte riktigt att låta låtar vila ett tag utan hellre smida när järnet är varmt och försöker fixa en fortsättning innan lågan falnar. Har ett lättsammare förhållande till engelskan (sommar, semester, fritid, internet...och många skulle nog skratta åt mina språkgrodor i denna låt) än till svenskan. Därför låter svenskars låtar på engelska ytligare än på modersmålet. Tar till svenskan om jag vill försöka utforska djupare dimensioner, promise! 😛 Tack för pålitlig feed-back, verkligen!

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg melodi verkligen, och snyggt sjunget även om högsta tonen var knappt nåbar, men kanske kunde fixas i några omtagningsförsök. Gitarr och trumkomp funkar bra ihop i fin samklang. Basen, tycker jag spelar för mycket åt gitarrhållet, den synkoperar och konkurrerar med gitarren istället för att spela ett eget grundspel. Läckert med tornartsbytet och återgången till versen. Ska du göra en fortsättning på låten, för den känns lite kort skulle jag gärna se en vers till med två extra sångstämmor, jag tror det skulle passa utmärkt till och fylla ut ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket skön låt, lyssnar tredje rundan på den nu... den växer. Jag tycker det saknas något i ljudbilden. Eller så är det för mycket, jag får känsla av att allt ligger i fetstereo a'la choruseffekt. Alltså allt ligger från vänster till höger, lite väl brett ... kanske. Har svårt att sätta fingret på vad det är. Men hur som helst en go' låt är det! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar verkligen gitarrspelet och melodin på sången! Är inte helt tokförtjust i reverbet på sången men det är nog mer en personlig smaksak.. 😄 Håller även med om att det saknas något för att låten ska bli helt toppen, men grymt skön låt som gör en på riktigt myshumör! 😆 Snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

91:an: Helt klart är den för kort. Solo och ett par verser fattas. Finns en del språkgrodor och svårnådda toner i åtgärdslistan. Basen är jag själv rätt nöjd med då jag tycker den bidrar med en viss motmelodi. Kanske skall kvantiseras?

Hellpig: Ja eftersom den är för kort kan den få konstgjord andning med några extralyssningar. 😆 Faktiskt lite chorus på gitarrerna, brukar annars vara allergisk mot detta, men avsett att bidra till förhoppningvis den lite drömska atmosfären. Samma sak med reverbet.

Richie76: Kul att höra att den är utvecklingsbar och jag är öppen för alla förslag. Blev lite förtjust i Sonitus reverb efter kört Ambience varma reverb på nästan allt tidigare. Ville ha "andedräkt" på den något läckande rösten nu när det är kallt som tusan! 😳 Men visst det går att testa annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...(e)....Det går i den vanliga Ry'ska stilen...bra men det kanske borde vara en tydligare bas till det luftiga kompet.....91:an nämner höga tonen men jag tycker uttrycket funkar jättebra...samla nu ihop låten och gör en ny tagning så är det så gott som klart..... :rolleyes::rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...(e)....Det går i den vanliga Ry'ska stilen...bra men det kanske borde vara en tydligare bas till det luftiga kompet.....91:an nämner höga tonen men jag tycker uttrycket funkar jättebra...samla nu ihop låten och gör en ny tagning så är det så gott som klart..... 😄😕

Tack Karl! Känner mig rätt hemma i nåt slags Cooder-stuk, kanske en aning bekvämt och fantasilöst. Själv var jag ju rätt nöjd med basen dårå 🙂🙂

Men visst vill jag göra klart. Himla svårt att få tid numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yeahh....börjar snyggt! Sedan kommer trummor o bas. Tempot ändras en aning, synd. Inte en helt föutsägbar melodi. Bra! Känns som att du skulle skippa trummorna.Köra bara med bas o akke. Sången borde du jobba lite mer med också, för att melodin ska komma till sin rätt ordentligt. Ska låten vara så kort? Här finns mycket att göra en bra låt på annars! Jobba på! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket Grannen! Märkligt att tempot ändras eftersom jag använde samma trummor som metronom från början. Kanske betoningen i takten blev annorlunda? Jag är rätt taktdöv. Kul att du gillar låtidén och jag skall försöka utveckla den ytterligare vid tillfälle. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...