Jump to content
Annons

När är man musiker? Konstnär? Författare?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Dede väckte en fråga hos mig som vi kan debattera lite om.

När är man musiker? När är man konstnär? När är man författare? När är man designer? När är man...

Går gränsen vid att man måste ha släppt en skiva? Räcker det med att man är duktig på sitt instrument (man kanske aldrig tryckt på Record-knappen). Är minimikravet att man bränt cd-r och kränger dem på en hemsida åtminstone? Måste man hålla en viss nivå för att få kalla sig musiker, t.ex. 20 ackord?

Går gränsen för en författare vid att han/hon blivit utgiven? Räknas i så fall pocketutgåva eller måste den varit inbunden? Räcker det om man varit medförfattare? Eller räcker det helt enkelt med att man skrivit en väldig massa, men aldrig skickat in några manus? Kan man kalla sig författare om man blivit refuserad och inte utgiven? Den som skrivit tjocka avhandlingar inom ett vetenskapligt ämne, är den författare?

Går gränsen för vad som är en konstnär vid huruvida han/hon haft utställning på ett galleri? Är man konstnär i samma stund som man säljer sin första tavla? Eller räknas man som konstnär enbart då man har den formella utbildningen? Kan man ha 150 tavlor liggande på vinden under 20 års hobbymålande och ändå inte få kalla sig konstnär?

Går gränsen för vad man "får" kalla sig vid att det ska vara ens huvudsakliga inkomst? Inte många av oss som kan kalla oss musiker, då va?!

mat å det//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmmm... Bra fråga.

Jag tror att man är musiker även om du bara kan spela 3 ackord. Om man KAN spela är en annan fråga. Håkan Hällström kallar sig för sångare men han är ju inte direkt den bästa sångaren.. Fast det är en subjektiv fråga förstås.

Jag kan spela en halv låt på en nyckelharpa fast kan inte påstå att jag är en nyckelharpsspelare men jag är ändå en musiker på det viset att jag spelar andra instrument...

Men folk som bara spelar 3 ackord är ju ändå musiker. Tror jag.

😆

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Musiker är man när man ser ut så här...

zappa1-thumb.jpg

så här...

220px-Beethoven.jpg

eller så här

001ATH_Willie_Nelson_001.jpg

Författare är man när man ser ut så här...

250px-Skheadshot.jpg

så här...

180px-August_Strindberg.jpg

eller så här

200px-Astridlindgren.jpg

Konstnär är man när man ser ut så här...

180px-August_Strindberg.jpg

så här...

van_gogh_thumb.gif

eller så här

luffare.jpg

En designer brukar se ut så här:

B0008F764U.16._SCLZZZZZZZ_SS260_.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var nog den bästa av alla dina märkliga frågor, ty svaret tål att fundera på.

Och har jag inget svar, jag undrar också var gränsen går. Och vem som bestämmer, om inte jag själv och mitt eget omdöme / samvete / självförtroende?

Såhärdå: JAG är hobbymusiker, och att komponera musik är en konst vilket alltså även gör mig till en konstnär. Tillika är jag dessutom författare genom att jag författar texter till min musik.

Musiker, konstnär och författare alltså. Mjoo, det känns bra. Det kör jag på. 😠

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker oxå att det är en ältbar fråga. Jag hängde dessutom upp mig på just "författare". Jag bollar frågan tillbaka till dig, musik:

Vad har du skrivit, som gör att DU tycker att du är författare?

***

Jag tycker inte att det räcker med musiktexter eller insändare eller inlägg på internetforum. Jag är oxå tveksam till om vetenskapliga rapporter berättigar upphovsmannen till "författar"-status. Jag befinner mig väl där nånstans själv, och jag utropar mig nog inte till "författare" så som du gjorde i tråden som väckte frågan hos dig.

Men jag kan nog ändra mig, om jag får grubbla lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Författare anser jag vara ett yrke precis som busschauför. Att jag kanske har behörighet att köra buss gör mig inte till busschauför.

I alla fall är det väl den syssla som genererar en levebröd som avses med frågan: -Vad jobbar du med?

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Kul att tråden uppskattades och tack dede som väckte den på allvar.

Personligen skickade jag in ett halvfärdigt manus för många år sedan till ett av de största bokförlagen i Sverige. Det var för en tävling om 100000 kr för bästa roman. Naturligtvis förstod jag att jag inte kunde vinna eftersom romanen inte var färdigskriven (ca. 90 sidor var väl kvar kanske)... Men desto mer positivt var att de gav sådan respons och kallade mig för "en verklig författare" och att jag bara "måste skicka in den när den är klar". Av olika anledningar, som jag inte vill ta upp här, så har det inte blivit av dock, trots deras stora intresse. När ett stort förlag erkänner en som författare, så kanske det räknas ändå?

Men det enda jag blivit publicerad i, förutom de vetenskapliga rapporter jag skrivit, är ett mindre inslag i en bok om resor.

Men varför jag egentligen kallar mig författare är för att alla anser att jag är en.

Och att jag insett, min långa utbildning och mitt arbete till trots, att det är mitt kall. Att det är det jag är och bör satsa på. Men att jag kan måla bra och skriver musik gör ändå inte att jag kallar mig för musiker. Hobbymusiker på sin höjd. Men om jag nu släpper en planerad skiva under våren här och den råkar oförväntat sälja, då blir det knepigt... Är jag musiker då?

Om två veckor ska jag isolera mig från omvärlden, ta ut en ledighet och skriva intensivt på den novellsamling jag påbörjat och som ska bli klar till våren! Därutöver finns en hel massa olika projekt påbörjade.

Sedan har jag skrivit fler än 300 låttexter, men de flesta i tidig ålder och inte särskilt utvecklade därför. Drygt 50 är jag dock nöjd med. Det gör en till lyriker, enligt vissa förstå-sig-påare. Inte vet jag.

Dedes uttryck: "Att jag kanske har behörighet att köra buss gör mig inte till busschaufför" är intressant. Det betyder att det man sysslar med är det man är.

Då är jag definitivt författare.

Om det krävs för definitionen att det ger en ens levebröd, så finns det mycket färre författare än vad statistiken säger och knappast någon kan kalla sig musiker på detta forum. Och kan man inte kalla sig musiker, då är det väl inte heller musik man gör?

Intressant för er att veta kan vara att majoriteten av författare i Sverige INTE kan leva på sitt skrivande. Är de inte författare då? [Mycket man lär sig på mässor.]

Om man ändrar från "författare" till "blivande författare", så kanske det stämmer bättre med dedes tankevärld? Men enligt mitt sätt att se det, så är det inte när böckerna trycks eller ställs fram i affärernas hyllor som man blir författare, det börjar långt innan, när man väl bestämt sig för att börja skriva.

När sommaren är här har förlaget fått mitt manus!

😱

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker oxå att det är en ältbar fråga. Jag hängde dessutom upp mig på just "författare". Jag bollar frågan tillbaka till dig, musik:

Vad har du skrivit, som gör att DU tycker att du är författare?

***

Jag tycker inte att det räcker med musiktexter eller insändare eller inlägg på internetforum. Jag är oxå tveksam till om vetenskapliga rapporter berättigar upphovsmannen till "författar"-status. Jag befinner mig väl där nånstans själv, och jag utropar mig nog inte till "författare" så som du gjorde i tråden som väckte frågan hos dig.

Men jag kan nog ändra mig, om jag får grubbla lite.

Ja, visst djävlar är det en lurig fråga..? 😎 Är man porrstjärna om man inte har stoppat in den? 😄 Räcker det med att torrdra lite? 😎 Eller måste kameran vara på, och är den inte på... Vad faen är man då? Kan man vara porrstjärna och aldrig ha nuppat? 🙂 Nä... Nu sitter jag i djupa tankar, skål! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det krävs för definitionen att det ger en ens levebröd, så finns det mycket färre författare än vad statistiken säger

Så vem har tagit fram statistiken och hur har de räknat? Vilken definition av författare har de gått efter? De som deklarerat en inkomst av tjänst som författare, eller vad?

Så om man inte tjänar pengar på det man gör, då är man inte det man gör? Om en konstnär målar tavlor pro bono för välgörande ändamål, då är han inte konstnär? Än om hans verk blir världsberömda och värda en förmögenhet? Samma med musiker och författare?

I motsats till många moralpredikande musiker så tycker jag det är helt okej att göra musik i syfte att tjäna pengar, men jag tycker INTE det är okej om man MÅSTE tjäna pengar på sin talang för att vara berättigad titeln.

Men jag skähähämtade såklart i mitt förra inlägg. Jag anser mig inte vara både musiker, författare och konstnär. Däremot är jag hobbymusiker, textförfattare och konstnärligt lagd. 😉

Och min sambo som precis har skrivit färdigt sin första bok (450 sidor) är "blivande författare". 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är Reykaviks telefonkatalog som stoltserar med över 2000 poeter. Så visst råder det en frihet i vad man kan kalla sig själv och hur man vill att omvärlden ska betrakta en. Hmm, knepigt. Om man har skrivit en bok och fått den utgiven, sår är man ju författare för evigt om så aldrig mer närmar sig sina skrivdon.

Hm, det börjar bli knepigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är Reykaviks telefonkatalog som stoltserar med över 2000 poeter. Så visst råder det en frihet i vad man kan kalla sig själv och hur man vill att omvärlden ska betrakta en. Hmm, knepigt. Om man har skrivit en bok och fått den utgiven, sår är man ju författare för evigt om så aldrig mer närmar sig sina skrivdon.

Hm, det börjar bli knepigt.

Och se bara på Tracy Lords.. Hon är ju porrskådis oavsett hur många B-deckare hon är med i... Pfft! (Öl nr 8).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är Reykaviks telefonkatalog som stoltserar med över 2000 poeter. Så visst råder det en frihet i vad man kan kalla sig själv och hur man vill att omvärlden ska betrakta en. Hmm, knepigt. Om man har skrivit en bok och fått den utgiven, sår är man ju författare för evigt om så aldrig mer närmar sig sina skrivdon.

Hm, det börjar bli knepigt.

Och se bara på Tracy Lords.. Hon är ju porrskådis oavsett hur många B-deckare hon är med i... Pfft! (Öl nr 8).

Nä, ho är la rockstjärna 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är Reykaviks telefonkatalog som stoltserar med över 2000 poeter. Så visst råder det en frihet i vad man kan kalla sig själv och hur man vill att omvärlden ska betrakta en. Hmm, knepigt. Om man har skrivit en bok och fått den utgiven, sår är man ju författare för evigt om så aldrig mer närmar sig sina skrivdon.

Hm, det börjar bli knepigt.

Och se bara på Tracy Lords.. Hon är ju porrskådis oavsett hur många B-deckare hon är med i... Pfft! (Öl nr 8).

Nä, ho är la rockstjärna 🥰

Ja fast du ser kopplingen va? HÅRDporr/HÅRDrock 😉😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man inte tjänar pengar på det man gör, då är man inte det man gör? Om en konstnär målar tavlor pro bono för välgörande ändamål, då är han inte konstnär? Än om hans verk blir världsberömda och värda en förmögenhet? Samma med musiker och författare?

Om man begränsar sig till "yrkesutövning", så finns det ju faktiskt ett ganska enkelt "regelverk" för hur titlar ska hanteras. Det är ju lite att komma överens, så man vet vad man pratar om.

Vissa titlar är ju då låsta vid en "profession" som ska tolkas som att man innehar legitimitet/behörighet att utföra yrket. t.ex. jurist, psykoterapeut, läkare, busschaufför, präst. Att utföra yrkeshandling utan leg i såna fall är ju t o m straffbart. Man kan ju inte "vikariera som obehörig läkare".

Här innebär ju oxå omvänt, att man kan ha en legitimation men vara arbetslös. Då är man ju fortfarande "läkare" även om man inte är i tjänst.

Man kan ju oxå ha en legitimation/examen i ett fält som inte kräver profession; t.ex. ingenjör, bibliotikarie, datavetare eller lärare, varvid man rimligen oxå ÄR bibliotikarie (etc.) även om man inte är i tjänst.

Så långt är det ju ganska enkelt. Dessbättre är vi ju inte så bedrövligt titelbögiga i sverige.

Det är ju sen det blir lurigt. Som konstnär/författare/musiker kanske man MÅSTE utropa sig själv för att få glädjas i den oooo så viktiga titelsvängen?

Allt kan ju rimligen inte kopplas till utbildning heller. I så fall är jag definitivt författare, ty jag kan stoltsera med 12 veckor skrivarkurs.

Jag märker att jag blev svamlig igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fast du ser kopplingen va? HÅRDporr/HÅRDrock 😄  🙂  😛

Vad gör du darkmannen? tittar på video?? 😆

Huruvida det krävs utbilning för att bli p-stjärna vet jag inte. Det kanske finns högskolor?

Näh... Inte video. Är lite full och framtung bara... 😎

Ja, djävlar! Porrhögskola!!! Faen vilken idé!!!! Man kunde ju haft Tracy som rektor... 😆 Fast hon är ju så antiporr numera. 😆

Det här med att dricka Absinth är ju faen överskattat 😉 .. Det var bättre drag i det förr. Tycker bara att det smakar.... Faen! Till och med Strindberg gick ju igång på det ju.

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Traci Lords är ju ful. På alla sätt.

Det finns ju ett författarprogram på Högskole-/Universitetsnivå numera har jag läst. Någon som vet lite mer om det? Var det inte på 200 poäng?

I framtiden kan det kanske bli så att endast de som gått det programmet betraktas som "riktiga" författare. Precis som det i vissas ögon faktiskt fortfarande är så att endast de som gått på Musikhögskolan är "riktiga" musiker.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

I framtiden kan det kanske bli så att endast de som gått det programmet betraktas som "riktiga" författare. Precis som det i vissas ögon faktiskt fortfarande är så att endast de som gått på Musikhögskolan är "riktiga" musiker.

🙂

:musik

Word! Ja, tänk vad hemskt egentligen. 🙂 Musik med "perfektion", dock helt utan känsla och attityd... Brr. 😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att det har att göra med en personlig uppfattning eftersom det inte finns vedertagna legitimerade skäl att vara varken det ena eller andra. Har man gått konstfack så behöver det inte betyda att man är konstnär. Om man gått en 1årig folkhögskola i tranås och ändå kallar sig konstnär fastän man aldrig sålt en tavla, så är man väl..... mest patetisk. Jag kallar mig nog musiekr fast det inte är min huvudsakliga inkomstkälla. Men jag tänker musik, spelar musik och ägnar minst fem timmar om dagen åt musik, så...

någon som gått musikhögskolan kanske inte skulle tycka det. Ja ni fattar mitt resonemang. Det är en presonlig bedömning helt enkelt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är Reykaviks telefonkatalog som stoltserar med över 2000 poeter. Så visst råder det en frihet i vad man kan kalla sig själv och hur man vill att omvärlden ska betrakta en. Hmm, knepigt. Om man har skrivit en bok och fått den utgiven, sår är man ju författare för evigt om så aldrig mer närmar sig sina skrivdon.

Hm, det börjar bli knepigt.

Och se bara på Tracy Lords.. Hon är ju porrskådis oavsett hur många B-deckare hon är med i... Pfft! (Öl nr 8).

Nä, ho är la rockstjärna :rolleyes:

Ja fast du ser kopplingen va? HÅRDporr/HÅRDrock 😉😉🙂

Och en väldigt duktig författare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl helt enkelt så att man får avgöra det själv.

Men! Om man som många här mest spelar in lite musik på fritiden och nöjer sig med att ge ut den som inlägg på ett internetforum så kan jag förstå att folk skrattar åt en om man presenterar sig som musiker i vissa sammanhang. Man måste ha lite distans till det man sysslar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...