Jump to content
Annons

ett simpelt beat från en glad amatör


vertigo

Betyg  

17 röster

  1. 1. Betyg

    • gör aldrig mer musik igen
      0
    • sämsta jag hört sedans 'my humps'
      0
    • ren tortyr för öronen
      0
    • enya är inte rave
      9
    • inga distadegitarrer därav borde detta inte få kallas musik
      1


Recommended Posts

# LÅTNAMN: kommer förmodligen aldrig begåvas med ett låtnamn

# ARTIST/GRUPP: måste man hitta på ett artistnamn?

# GENRE: nån form av elektronisk musik kanske

# LÅTLÄNGD: strax under 2 min

# KOMPOSITÖR: moi..

# PRODUCENT: jag!

# EV. MEDVERKANDE:

# INSPELNINGSÅR: 2006

# FORMAT: MP3

# STORLEK: 2 786 952 bytes

# STATUS: skiss

# LÄNK: kass hittade inte hur man bifogar en fil här, måste vara blind... la upp den via yousendit istället. ni får stå ut med ett extra klick.

kan börja med att säga att jag är en sån där stolle som håller på med samplebaserad musik annars, och detta är nog eventuellt det första jag komponerat själv. vet att det finns många teori nördar här, så min uppmaning till er är att ni slaktar mig och berättar vad mina svagheter är.

detta va inte nyaste versionen av låten, använde kontakt och datorn klarade tyvär inte av att exportera den senare varianten.

var lite rumble kvar i trummorna som stör i mixen.. ni får ursäkta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fanns väl bara ett rimligt alternativ i gallupen 🥰

Snyggt. Spännande.

Jag gillar ljudvalen, och det är något i det hela som för mina tankar till något som Air skulle kunna ha gjort.

Några direkta svagheter kunde jag inte komma på. sjung nåt kanske. eller prata eller viska. eller bara låt någonting. Då kan det bli ännu mera intressant.

edit: oops.. fast jag är ingen teori-nörd... bara nörd. sorry. 🥰

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

detta är inte alls kasst. Tvärtom.

Sjukt bra stämning, riktig film noir känsla. Jag diggar som fan. Snygga stråkar och underbart ensamt blippljud. "gitarren" gillar jag oxå.

Det som är mindre bra, eller rentav dåligt är basljudet 🥰

Detta skulle må bra av ett mer akustiskt basljud. Eller varför inte åt sub hållet? Annars var det spännande att lyssna på.

bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnar medan jag skriver...

jag gillar känslan... lite slowbeat knight rider...

o stråkarna eller e det orgel? låter nice... speciellt första ackordet...

basen kan vara fetare, men jag tycker den har karaktär som den e nu...

o LP soundet med det härliga knastrandet ger en nice hiphop känsla...

lite fet rap kanske?

edit... vad ska jag rösta... finns ju inget positivt alternativ???

peace!

Redigerat av Bastian
Link to comment
Dela på andra sajter

roligt med lite respons.

angående basen så ville jag ha nåt mer akustiskt men hade inget på lager för tillfället. ville inte blanda in mer vinyl samplingar än trummorna. så det fick bli ett synthljud... jag gillar fula electro basar själv, men antar att jag är ganska ensam om det. jag har fixat trilogy nu så jag ska använda det i nästa alster.

är inte speciellt nöjd med den här låten. det är därför ni inte får rösta positivt. 😆

det kanske är för det är så långt ifrån vad jag normalt pysslar med. den här var så långt ifrån min vision man kan komma, svårt att prestera exakt vad man har i huvudet när man inte är van att komponera eget. antar att övning ger färdighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just for your info, kom på det när jag gick till hemköp. Anledningen till att du inte såg nån filuppladdningspryl när du gjorde ditt inlägg var att man inte kan bifoga filer när man gör gallup..ar. (vafan heter det i plural?)

Skitdåligt, men så är det. Står i detta inlägget. Men å andra sidan kunde säkert även nortonanvändare lyssna på din låt, alltid nåt. Dessutom fick vi en gång för alla reda på att Enya inte är rejv.

Jag tycker förresten inte det är nåt fel på basen. Tycker den är najs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok vertigo 😄 ..oops har hamnade på 80-talets spännande musikalisla utveckling då vi blev frälsta med syntar med härliga basgångar o livet blev så mycket roligare att leva..Bra jobbat..den här funkar ju alldeles utmärkt som instrumental..en sån där låt som tex Nasa skulle ha kunnat gjort som ett slags extra spår på en maxisingel 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

You want some teorislakt? OK, you'll get it! 😳

Soundet tycker jag låter helskönt - some en perfekt mix av Portishead, Air och Royksopp! Vad du än gör byt inte ut basljudet eller de helt underbara Mellotronstråkarna ("låter lite för mycket GM" - knappast...). Gitarrljudet är kanske lite trist och hade nog kunnat bli ersatt av en riktig gura.

Över till teorisnacket då...

Harmonierna är snygga men i två ackord så skär det sig rejält då du spelar mollackord men spelar durtoner (och tvärt om). Detta gäller under C-mollet där gitarren spelar D, E (=dur-tersen), F - samt under Amoll->Adur där vissa toner ligger kvar på C (moll-tersen) och andra går till C# (dur-tersen). Det sjukaste med detta är att hur fel det än må vara så lär man sig på nåt sätt att gilla även detta efter ett tag... Fast ändå inte riktigt... eller hur man ska säga... hrm 😳 Du kan ju testa att byta ut tonerna så du inte spelar Eb och E, resp C och C# samtidigt så får du höra hur du tycker det låter!

Link to comment
Dela på andra sajter

tack alla som svarat men framförallt thomas! precis sånt här jag ville höra.

om jag fattade det rätt är det alltså C# och Eb som inte fungerar på grund av att dom ingår i dur ackorden. det borde man nästan kunnat lista ut själv! jag är rätt svag för små semitons hopp, vilka toner borde jag utnyttja då under dom två ackorden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer att tänka på ledmotivet ur "snobbar som jobbar" 😉 (frän 60-tals deckare)

Du har säkert ingen aning om vad det är för nåt, men det skulle sitta grymt som pålägg till detta fina alster -testa? (fast det går nog i nån skum takt...)

Gillar ditt bassound....

Link to comment
Dela på andra sajter

roligt att du nämner den, har nog inte hört den vad jag vet. såg på imdb att det var john barry som stor för ledmotivet i serien. jag är vinylsamlare själv och har bland annat john barrys ipcress file på wax - som jag iofs inte lyssnat på flera år men ändå. ska definitivt kolla upp den där snobbar som jobbar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte nån teorinörd jag heller, men jag tycker mig kunna bedöma känsla och lyssningsbarhet. Därför lägger jag mig helt fräckt i här. 🙁

Grym känsla i den här korta biten! Tänk om du hade kunnat utveckla den vidare så att den hade blivit längre! Tycker absolut inte att du behöver viska eller nåt sånt, det ska vara helt instrumentalt.

Kan hända att det här med tonerna som skär sig är en smaksak. Lyssnar man på nutida klassiska kompositioner samt sitarmusik så spelar dina små dissonanser ingen fatal roll i ens öron.

Det enda jag saknade var en fortsättning!

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag fattade det rätt är det alltså C# och Eb som inte fungerar på grund av att dom ingår i dur ackorden.

Nja, nästan rätt 😏 Snabb sammanfattning av C/A-ackorden:

Am ("A-moll") = A C E

A ("A-dur") = A C# E

Cm = C Eb G

C = C E G

Mittentonerna här kallas ters och är den som karakteriserar huruvida det är dur eller moll. Om tex ett stråkackord spelar Cm, men gitarren spelar en E-ton så låter både Eb och E samtidigt och det blir dissonant. Man hör heller inte så tydligt vad kompositören har tänkt sig. Är det dur eller moll?

Dock finns det som sagt alltid undantag - en hel del jazzmusik använder tex den typen av toner samtidigt i pianoackord. Beroende på dess innebörd i stycket så kan det alltså funka. Men i dina fall så hör man ackorden först mycket tydligt (hjärnan tänker "aha, det är moll") och sedan kommer en gitarrton med en dur-ters (hjärnan blir konfys... 😕 ).

Däremot är det jättsnyggt som du gör när du går från Am och sedan till ett A-dur (bara alla instrumenten hänger med på det... 😉 ).

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...