Jump to content
Annons

Stulen gitarr


lavrell

Recommended Posts

Det tragiska har hĂ€nt, min Takamine har blivit stulen đŸ˜Č

Har nÄgon varit med om samma sak?

Vet ni vad som gÀller nÀr det kommer till avskrivningar hos försÀkringsbolaget (Trygg-Hansa) osv?

KÀnns ju förjÀvla drygt om det dras av en massa pengar pÄ den eftersom det endast Àr 1 Är gammal cirka...

Men det vÀrsta Àr ju att det Àr den bÀsta gitarren jag nÄgonsin Àgt ...

Tack pÄ förhand!

/Micke

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Fan va trĂ„kigt att höra lavrell. đŸ˜Č

Jag tror att gitarren borde gÄ pÄ din hemfösÀkring som personlig Àgodel om du har med den i berÀkningen för nÀr du försÀkrade din lÀgenhet. Din Ärspremie Àr ju baserad efter vilka summa du har fösÀkrat din lÀgenhet med. Sen kanske du har nÄgon tillÀggsförsÀkring som kan komma till nytta.

Förmodligen kommer du att fÄ betala en sjÀlvrisk vilket Àr surt. Sen tror jag tyvÀrr att fösÀkringsbolaget gör skillnad pÄ hur den blev stulen, om den var inlÄst eller inte men Àr lite osÀker pÄ detta. En sak vet jag i alla fall av egen erfarenhet och det Àr att fösÀkringsbolag ogÀrna vill betala ut pengar. DÀremot Àr de snabba med att skicka lappen dÀr det stÄr hur mkt sjÀlvrisk man ska betala sÄ ligg pÄ dem och ge dig inte.

Hoppas det löser sig och att du inte behöver vĂ€nta alltför lĂ€nge. 😆

Mvh / djonas

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

VÄr replokal blev rensad pÄ alla försÀrkare och alla gitarrer/bas plus sÄnganlÀggningen. det handlade om grejor för ca 50000-75000kr som vi blev av med. Det Àr trÄkigt nÀr det hÀnder. Jag vet inte exakt hur dom kommer fram till hur mycket prylarnas vÀrde sjunker, men efter sjÀlvrisk plus nedsrivning av vÀrdet Àr det inte mÄnga kronor kvar, tyvÀrr.

Vi hade kvitto pÄ vissa saker men inte pÄ allt men vi fick ut pengar frÄn samtliga saker som vi uppgav hade försvunnit. Men vi förlorade ÀndÄ mycket pengar... Dessutom blir man förbannad pÄ att folk inte kan lÄta ens grejor vara ifred!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tjena! ...mkt jobbigt! min polare blev av med tvÄ av sina finaste gitarrer en arvidson strata och en amerikansk strata...han letade som fan och leta efter anonnser, utifall att nÄn sÄde den typ pÄ blocket eller liknande! sÄ hÄll ögonen öppna! han hittade den ena av dom till salu...konstaterade att det var hans...sen ringde han polisen(han hade en bra kontakt inom polisen) jag vet inte om det spelade nÄn roll men dom Äkte dit o plockade den. det var dock inte killen som sÄde den som hade snott den. lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har förresten blivit av med en gitarr vid ett annat tillfÀlle ocksÄ. Jag hade en trasig gitarr liggandes i förrÄdet och nÄgon hade bent upp nÀtdörren och krypit in och snott den. Men dÄ gÀllde inte hemförsÀkringen, eftersom den lÄg i nÄgot som försÀkringsbolaget kallade "gemensamma utrymmen" (kÀllarförrÄd, vindsförrÄd etc.).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fan va surt ..

Jag vet inte men nÀr min stereo i bilen blev stulen sÄ blev det inga nedskrivningar alls för att jag hade köpt den för mindre Àn ett Är sen .. sÄ har du haft den i mindre Àn ett Är sÄ kanske det gÀller samma för din gitarr .. om du gÄtt över ett Är sÄ vet jag inte hur dom rÀknar (hur petiga dom Àr)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mitt band rÄkade ut för inbrott i vÄr replokal.

Jag blev av med en Fender Bassman topp frÄn 70talet och kompisen blev av med sin Bibson.

VÄra hemförsÀkringar tÀckte ingenting. Bolaget hÀvdade att det fanns en liten finstil text som gjorde att den inte tÀckte "stöldbegÀrligt gods" dÀribland musikinstrument.

Vad Àr inte stöldbegÀrligt? Blev minst sagt vÀldigt besviken..

Hoppas du har större tur eller betalt för nÄgot tillÀgg av nÄgot slag.

Lycka till och hoppas att det ordnar sig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för inlÀggen grabbar.

Ja, Stolle det dĂ€r med stöldbegĂ€rligt gods lĂ€t ju sjukt. Vad Ă€r det dĂ„ som gĂ„r godkĂ€nt under stulet? đŸ„°

Jag fÄr se vad bolaget sÀger ... tror ni att det hjÀlper att det hÀnde pÄ jobbet?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag brukar alltid pÄ tyskt manér plÄta prylarna och skriva upp serienr pÄ guror mm. Spar kvitton. Det var dom rÄden jag fick av TryggHansa. Betr avskrivningstider sÄ varierar det lite beroende pÄ vad det Àr för sak.

IntrÀffade stölden i en replokal sÄ kan det vara bra om man har Hemtrygg plus eller vad det heter. Det tÀcker Àven en del stölder utanför hemmet om du inte kör med företagsförsÀkring pÄ dina prylar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sorry...lider med dig....jag blev av med min Àlskling, Martin D-35 sunburst för ett antal Är sedan....man kÀnner sig vÄldtagen pÄ nÄ't sÀtt.....sorry man

jag hade en flytande instrumentförsĂ€kring och fick ut slantar men vad fan....skadan var redan skedd... 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Skedde stölden pÄ jobbet fÄr du inte ett piss! DÀr gÀller inte din hemförsÀkring, Àven om du har en tillÀggsförsÀkring. PÄ offentliga platser som arbetsplatser, tandlÀkarmottagningar, bibliotek m.m. finns oftast skylten "Ansvarar ej för personliga Àgodelar".

Det Àr alltsÄ livsfarligt att hÀnga av sig sin dyra pÀlsjacka. Inte bara för att vÀrdet ryker om den blir stulen. Man fÄr ju lunginflammation pÄ vÀg hem utan den dessutom.

Det som spaceman pÄpekade om att fota sina prylar och serienummer Àr en bra idé. DÀremot sÄ gÀller inte hemplus (tillÀgg i en hemförsÀkring) - Ätminstone inte i Göteborg... HemförsÀkring Àr en hemförsÀkring och ingenting annat! D.v.s. sakerna Àr försÀkrade i hemmet och ingen annanstans. DÀremot ger en hemförsÀkring med plustillÀgg en försÀkring i hemmet Àven mot sakolyckor, d.v.s. om du t.ex. tappar gitarren i golvet av misstag. SjÀlvrisken kan du delvis bestÀmma sjÀv. Normalt sÀtts den dÄ till 1000 kr. Det bÀsta Àr att separat ha en sakförsÀkring för varje pryl man Àr rÀdd om. SjÀlvklart gÄr det att försÀkra vadsomhelst för vadsomhelst. Slutsatsen blir dock att du dÄ fÄr "betala" för din Takemine flera gÄnger om under dess livslÀngd.

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)
Har heller inget svar pĂ„ frĂ„gorna, men jag mĂ„ste verkligen fĂ„ uttrycka mitt lidande...det vore den absoluta mardrömmen i mitt tycke... đŸ˜Č

HAHA!

""kirk spelar i mer Àn penta Ä moll, han anvÀnder wah-wah:n pÄ ett extremt snyggt sÀtt, den e knapp mÀrkbar ""

sÄ jÀvla klockrent citat ... kan inte sluta garva typ..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har heller inget svar pĂ„ frĂ„gorna, men jag mĂ„ste verkligen fĂ„ uttrycka mitt lidande...det vore den absoluta mardrömmen i mitt tycke... đŸ˜Č

HAHA!

""kirk spelar i mer Àn penta Ä moll, han anvÀnder wah-wah:n pÄ ett extremt snyggt sÀtt, den e knapp mÀrkbar ""

sÄ jÀvla klockrent citat ... kan inte sluta garva typ..

VA?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har heller inget svar pĂ„ frĂ„gorna, men jag mĂ„ste verkligen fĂ„ uttrycka mitt lidande...det vore den absoluta mardrömmen i mitt tycke... 😆

HAHA!

""kirk spelar i mer Àn penta Ä moll, han anvÀnder wah-wah:n pÄ ett extremt snyggt sÀtt, den e knapp mÀrkbar ""

sÄ jÀvla klockrent citat ... kan inte sluta garva typ..

Jag hÄller med.Jag har varit förÀlskad i Metallica sedan 7 Ärs Äldern men pÄ senare Är upptÀckt saker med dem som jag gillar mindre och en grej Àr Kirk Hammetts "ibland" extremt dÄliga wha wha spelande live.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Kolla pÄ det tredje svaret pÄ denna trÄd. Killens signatur Àr det citatet ifrÄn Kirk Hammer vs. Maiden trÄden ...

otroligt att nÄn kan ha skrivit att Hammet spelar bra.. det Àr heeeelt vansinnigt tycker jag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det tragiska har hĂ€nt, min Takamine har blivit stulen 😆

Har nÄgon varit med om samma sak?

Vet ni vad som gÀller nÀr det kommer till avskrivningar hos försÀkringsbolaget (Trygg-Hansa) osv?

KÀnns ju förjÀvla drygt om det dras av en massa pengar pÄ den eftersom det endast Àr 1 Är gammal cirka...

Men det vÀrsta Àr ju att det Àr den bÀsta gitarren jag nÄgonsin Àgt ...

Tack pÄ förhand!

/Micke

Om du bara har hemförsÀkring sÄ bered dig pÄ trÄkigheter.

Musikinstrument o tillbehör rĂ€knas som stöldbegĂ€rlig egendom, o ersĂ€tts inte. 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det lÄter ju helt idiotiskt att stöldbegÀrlig egendom inte tÀcks av försÀkring. Blir det stulet var det ju uppenbarligen stöldbegÀrligt liksom.

😠 Visst lĂ„ter det helt fantastiskt?

De vill vÀl man ska teckna en extra dyrare försÀkring förstÄs.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det lÄter ju helt idiotiskt att stöldbegÀrlig egendom inte tÀcks av försÀkring. Blir det stulet var det ju uppenbarligen stöldbegÀrligt liksom.

HĂ„ller verkligen med.

Varför har man en stöldförsÀkring? Jo för att fÄ ersÀttning för de grejjer som blir stulna. Och vilka grejjer riskerar att bli stulna?... osv osv...

***

Lavrell! Jag beklagar! Verkligen! Hoppas det ordnar sig!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den har kommit tillbaka!!! 😄

Det mest pinasamma Ă€r att den inte kom bort pĂ„ jobbet utan jag glömde den tydligen i taxin pvĂ€g hem (jag hade druckit nĂ„gra öl 🙂 ) hahaha!

SĂ„ taxichauffören ringde mig idag sĂ„ jag hĂ€mtade den hos honom 🙂

Nu kan jag Ă€ntligen sova igen 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den har kommit tillbaka!!! 🙂

Det mest pinasamma Ă€r att den inte kom bort pĂ„ jobbet utan jag glömde den tydligen i taxin pvĂ€g hem (jag hade druckit nĂ„gra öl 😄 ) hahaha!

SĂ„ taxichauffören ringde mig idag sĂ„ jag hĂ€mtade den hos honom 😄

Nu kan jag Ă€ntligen sova igen 🙂

Haha 🙂...gött som attans, stort grattis!!

Tur att det finns snĂ€lla mĂ€nniskor hĂ€r i vĂ€rlden i alla fall. 🙂

Vill oxĂ„ höra en lĂ„t till taxisnubben Ă€ra. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...