Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har nyligen införskaffat Logic express 7.

1. Har ett Firewire Solo-ljudkort och en ”Roland eP.9e” el-piano som ja vill använda till att spela in i Logic. Jag har kopplat den till ljudkortets Unbalanced Input 1 och 2.

Ska det fungera? Har jag kopplat rätt?

2. Jag har även kopplat en Studio Projects mick till ljudkortets mickingång på framsidan. Men får det inte att fungera i Logic.

Logic hittar ljudkortet men jag finner inte vart i Logic jag får användning för prylarna. Hur gör man? :rolleyes:

Tack på förhand! /Oteknisk Frida

Annons
Postat

Har du Ljud i Logic ?

Om ja är det snarare ljudkortet som trixar.

Pröva med olika inputs och Outputs för att se på vilken kanal du får signal.

Och kolla att det är rätt ljudkort valt i Audio/Midi Setup i OS

och att logic använder sig av Core audio drivrutinerna

Postat

Ja det är inget fel på ljudet i Logic. Lyssnar i mina hörlurar som också är kopplad till ljudkortet, så ljudkortet strular nog inte heller...

I och med det, så borde ju micken också funka tycker man, men jag vet inte vart någonstans i Logic jag pillar fram så man kan sjunga in. Vart gör man de? 😳

Samma sak med pianot. Om man tex markerar ett spår, så måste man väl antagligen berätta för Logic att det är pianot som man vill spela in och att om man trycker på tangenterna så ploppar noterna upp.

Vet bara inte hur man gör! Förstår inte heller de som skrivs i manualen...

(Har gjort allt det ovannämna i skolan och då funkade det, men då var allt säkert redan inställt osv... )

Nån som kan förklara vart och hur man gör lite snabbt? Använd gärna bebisspråk! 😉

Krams!

Postat

1. Det ska funka som du har kopplat. Låt oss säga att du vill spela in elpianot på kanal 1. Markera spåret och gör om det till ett stereospår. Sedan vid input väljer du "Input 1-2". För att höra vad du spelar måste REC vara aktiverad.

Sen ska det funka fint.

2. När det gäller mikrofonen tänker du på samma sätt. Du vill kanske spela in den på kanal 3 i Logic. Då markerar du det spåret och gör om det till en ett monospår om det inte är det redan. Sedan väljer du den inputen du kopplat in mikrofonen på.

Glöm sedan inte fantommatningen på ljudkortet som krävs för att driva mikrofonen. Sedan aktiverar du REC på den kanalen och då ska det funka.

Hoppas detta hjälpte lite iaf?

/Micke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.