Jump to content
Annons

Märklig detalj i windows


Vallhagen

Recommended Posts

Tjena. Detta kanske är oväsentligt eller nördigt eller nåt, men jag tyckte det var skumt, och under mina år som windowsanvändare har jag aldrig sett detta:

Ni vet, när man bara öppnar ett bibliotek i ett fönster, eller utforskaren, eller en "öppna-fil-dialog", tjo det där man gör 100 ggr om dan; Filnamn och info visas ju lixom i svart text på vitt (om man inte valt nån annan färgsättning). Nu frågan: En enda fil på min dator, en CWP-fil (cakewalk projekt), visas med blå (!) text. Jag kan inte se att den är flaggad på nåt sätt, rätt var den var så var det så. Nån som har en aning?

tjong

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Microsofts filkompression direkt i filsystemet. Har funnits sedan DOS, och hette då DoubleSpace/DriveSpace. 😆

Komprimerade filer/mappar i filsystemet visas med blå färg i texten. Men de är tämligen ovanliga.

De enda komprimerade mappar jag själv har, ligger i Windows-mappen, då Microsoft komprimerar backup på systemfiler m.m. inför uppdateringar/service pack, eller för Systemåterställning. Nåja, sidospår...

Så här tar du bort det:

Högerklicka på filen och välj Egenskaper.

Klicka på knappen Avancerat vid attribut.

Kryssa ur Komprimera innehåll för att spara diskutrymme och klicka OK.

Nu ska filen uppta "normal" storlek på disken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Om du har NTFS som filssystem så är den troligen komprimerad, det är standard sedan NT att windows-komprimerade filer visas med blått, högerklicka på den och välj egenskaper och sedan avancerat och se om den är komprimerad, då är det bara att avmarkera detta och så blir den normal...

Schkåll dårå!

jajaj nån hann före ! schkåll ändårå

Redigerat av Lasse Mongo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...