Jump to content
Annons

Kvasi-jazz


Betyg  

5 röster

  1. 1. Betyg

    • Ett fast handslag och en dunk i ryggen
      0
    • En uppmuntrande nick
      2
    • En axelryckning
      2
    • En fnysning
      0
    • Det onda ögat
      0


Recommended Posts

Mest ploj, men texten är skriven till min flickvän (aaahhhhwwwwww). För övrigt min första Cubase-låt.

LÅTNAMN: Seems Pretty Silly

ARTIST/GRUPP: Johan Lundberg

GENRE: Nästan jazz

LÅTLÄNGD: 3.19

KOMPOSITÖR: Johan Lundberg

PRODUCENT: Johan Lundberg

EV. MEDVERKANDE: Johan Lundberg

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.55 megabyte

LÅTLÄNK: Både stream och nedladdning på PureVolume

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant kombination...kontrabas och trummor som påminner om jazz, piano som mest spelar raka ackord utan färgningar, och en röst som jag associerar mer till "the ark"...

Låten rycker lite hit och dit, kan jag tycka efter ett par genomlyssningar. Det är nog det som gör att jag inte fastnar för den riktigt. Och så skulle jag nog göra pianot lite mjukare (kanske svagare, eller pilla lite med eq, eller helt enkelt - slå mindre hårt på tangenterna) för att den inte ska konkurrera med din röst.

Men du sjunger bra och rent, och breaket före varje vers känns schysst. Och uppbyggnaden är helt okej. Så fortsätt göra låtar, men kanske lite mer förutsägbara...

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

TACK för din feedback! Det här är som sagt den första låten jag gör i Cubase, så fler lär det förhoppningsvis bli. Den här genren är totalt ny för mig (har tidigare spelat så kallad stoner rock och grunge) och jag är minst sagt något av en amatör på pianot så det är väl därför det inte blev så mycket 9- och b11-5-ackord och så vidare... 😆

Okej, jag ska tänka på vad du sa om pianot i fortsättningen (orkar inte pilla mer med den här låten nu). Ärligt talat ville jag nästan dra upp det mer, men ibland är väl mer mindre, som jänkarna burkar säga.

Däremot så undrar jag vad du menar med att göra låtarna MER förutsägbara? Felskrivning? Helst skulle jag vilja ha ett tonartsbyte, ett till stick, ett längre solo och så vidare och så vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej. Ett tips kan då vara att gå till en jazztrummis, en jazzbasist och en jazzpianist och kolla hur de gör, och få lite tips.

Vad jag menade med "mer förutsägbart" är att om man ska följa den "mjuka stilen som bas och trummor antyder, så brukar formen vara att man kör på i samma spår i ett par minuter, så man vänjer sig, innan det kommer ett stick. Här händer det nya saker nästan hela tiden.

Oftast så räcker det med två-tre idéer per låt. Det är alltid en balansgång mellan att vara för enformig och tråkig, och att vara för varierad, så man inte känner igen sig. Det är nog det jag syftar på när jag önskar "mer förutsägbar".

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar. Jo, jag kan förstå Beatles-associationen, min kontakt med den här genren är ju typ låtar som Martha My Dear och Honey Pie och inte den "äkta varan" så att säga. Rufus Wainwright är för övrigt en artist jag upptäckte för ett tag sedan som gör bra låtar i den här stilen.

Jag tackar för feedbacken och återvänder med något helt annat så snart jag är klar. Det blir lite Classic Rock tror jag... Mer min stil. (Och din tror jag, Rockfart.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite för mycket kvasi och lite för lite jazz för min smak, kanske. Dock "bra" från en någorlunda objektiv "stämmer någorlunda överens med normerna för populärmusik utan att för den delen vara alltför derivativt eller tråkigt"-synvinkel. 😄

Håller med om att pianot behöver både lägre volym och lite dämpningen i de höga frekvenserna, och de övriga instrumenten får inte vara med särskilt mycket när sången och pianot slåss om utrymmet.

Sången måste jag säga var sådär. Du sjunger rent och enormt mycket bättre än jag gör i mina bästa stunder, men det känns inte som om du sjunger ut ordentligt alla gånger, och vid höga och låga toner märks det att du anstränger rösten (eller, det låter ivf så).

Beatlesinfluensen/referensen var för övrigt trevlig 🙂

Sammanfattningsvis är det egentligen bara produktionen som inte riktigt håller, och för min del får du gärna fortsätta med den här sortens låtar. Skulle vara kul att se vad det blir av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanhända att den versionen du lyssnade på också var när jag lekt lite med Izotope Ozone och råkat fiffla bort trumsetet till yttre kosmos med rumsreverb...

Tack för uppmuntrande kommentarer, men fler övningar inom Tin Pan Alley-jazzen (eller vad man nu ska kalla den) får nog vänta tills jag förbättrat mina pianofärdigheter, spelar ju egentligen gura...

Ansträngd röst? Jamenvisst, nästan så att jag tror halsen ska gå av när jag tar lite högre toner. Vet inte riktigt vad som hänt med mig, för några år sedan var det nemas problemas att skrika på för full hals... Jag trodde det var därifrån som Ola Salo-referensen kom ifrån... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehehe, Izotopes pluggar verkar ju göra mer skada än nytta 😎

Ska fortsätta vara sådär olidligt uppmuntrande (jag vet, det är fördjävligt), men jag tror inte att dina "bristande" pianofärdigheter är något att oroa sig för. Jag håller, som du kanske märkt, på med olika jazzinfluerade grejer, men mina pianofärdigheter sträcker sig inte särskilt långt, antagligen mindre långt vad gäller faktisk spekteknik än dina färdigheter. Fast jag kan iofs ta 9-ackord med nian en oktav högre med bara en hand... *skryt* 😎

Vad gäller rösten, låter det som om du har kommit i puberteten... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...