Jump to content
Annons

Inspelningsfrågor! från en nybörjare.


SG5

Recommended Posts

Allright, jag har förstått att ju mer info man lämnar desto

lättare är det ju för nån att svara så jag får hoppas att jag

inte blir dryg. Nu är det såhär, jag använder en Phonic MM 1002 mixer,

bild: http://www.muzinsking.com.tw/bidimages/nor...phonic/1002.jpg

och ljudkortet jag använder är ett Sound Blaster Audigy 2 ZS.

jag har kopplat en rca-kabel till "line in" på ljudkortet från "rec out" på mixern, och vidare från ljudkortet så har jag högtalarna inkopplade. Mitt intresse ligger först och främst i att spela in elgitarr, micken jag använder för detta är en Shure PG57. Jag spelar föressten in i Cubase SX3.

nu till mina funderingar och problem:

jag får otroligt jobbiga störningar på inspelningarna och

dom är skitsvåra att EQ:a bort och dom förstör verkligen

en hel del. Jag har iofs en hel del effekter inkopplade efter vägen

gitarr ---> förstärkare, närmare bestämt 4st digitech pedaler, en Zoom505

och en Ibanez rackdelay, men jag tycker ändå inte att störningarna ska vara

så stora eftersom jag använt bra kablar (planet waves) och rätt ut/ingångar

inspelningarna låter bortsett från det bra för att vara en torrmix (förutom att det ibland kan vara lite väl mycket bas när jag dämpar och spelar även fast det är lite när jag spelar "öppet" och jag vill ju inte förstöra det öppna ljudet utan jag vill ha ett kontinuerligt sound. Vidare... hur gör jag för att ge gitarrinspelningarna ett rejält upplyft, lite stereokänsla, inte så centrerat och platt

lite tips i cubase skulle sitta kanon, även, vad bör jag använda under hela mitt arbete från det att jag har spelat in tills jag blir färdig? begreppet mastra är även lite luddigt för mig. Jag har experimenterat mig fram och lärt mig en sak, lita på örat, man behöver inte ha saker för flera hundratusen för att det ska låta bra men det kan ändå vara schysst med lite tips på vägen! lite allmänt bara från folk som befunnit sig där jag är!

ett annat problem är att när jag linar basen från min ME50 så känns det verkligen som att ljudet går upp och ner i registren, man får ingen kontroll över det, ibland så domninerar basen allt och ibland får man anstränga sig för att höra ifall det finns en bas där. själva basen är det inget fel på då det är en relativt dyr bas och jag giggar med den 3-4ggr i månaden.

saknar jag några viktiga delar (hårdvara, mjukvara)

ja, kom med lite tips så blir jag jätteglad! =)

tack på förhand!

okej, här kommer två ljudfiler, en gitarr och en bas.

båda är orörda, inget gjort på dem i stort sett.

http://www.dentredjegenerationen.se/bas.wma

http://www.dentredjegenerationen.se/gitarr.wma

ska även tilläggas att dom är inspelade 01:28 och jag är mycket

trött och inte så fantasifull =)

Redigerat av SG5
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Prova att koppla gitarren direkt med en telekabel in i någon kanal på mixern och kolla om det brusar lika mycket. Gör det inte det så kan du ju lägga på effekterna i efterhand i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...