znoodie Postat 18 januari 2006 Dela Postat 18 januari 2006 Hej! Nar jag har monitor knappen intryckt sa later det pa nagot satt som att det ligger en effekt pa sparet nar jag pratar i micken. Vad kan detta bero pa? Vad armonitor knappen till for? đ„° Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 18 januari 2006 Dela Postat 18 januari 2006 Knappen Àr till för att du skall kunna lyssna pÄ det ljud som kommer in till den kanalen. LÄter pÄ dig som att du fÄr en liten fördröjning och det kan ju uppfattas som en effekt. Försök minska Latencyn Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 18 januari 2006 Dela Postat 18 januari 2006 Om du redan monitorlyssnar genom din mixer, sĂ„ Ă€r monitorknappen bara onödig att anvĂ€nda. Den har egentligen mest betydelse för de som inte har nĂ„gon mixer, utan monitorlyssnar genom Cubase. Om du kör monitorlyssning i mixern, sĂ„ behöver du inte bry dig om vilken latency som Ă€r instĂ€lld, eftersom du ju inte har nĂ„gon... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
znoodie Postat 18 januari 2006 TrÄdstartare Dela Postat 18 januari 2006 Knappen Àr till för att du skall kunna lyssna pÄ det ljud som kommer in till den kanalen. LÄter pÄ dig som att du fÄr en liten fördröjning och det kan ju uppfattas som en effekt. Försök minska Latencyn Det ar sakert det som ar problemet. Tack! Men var hittar jag sa att jag kansanka latencyn? Det star pa device setupen att jag har 3.268 ms i latency. E de dar jag ska andra? E de mycke? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
znoodie Postat 18 januari 2006 TrĂ„dstartare Dela Postat 18 januari 2006 Om du redan monitorlyssnar genom din mixer, sĂ„ Ă€r monitorknappen bara onödig att anvĂ€nda. Den har egentligen mest betydelse för de som inte har nĂ„gon mixer, utan monitorlyssnar genom Cubase. Om du kör monitorlyssning i mixern, sĂ„ behöver du inte bry dig om vilken latency som Ă€r instĂ€lld, eftersom du ju inte har nĂ„gon... đ Jag har ingen mixer sa formig har de betydelse i sa fall đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
furstan Postat 18 januari 2006 Dela Postat 18 januari 2006 Knappen Àr till för att du skall kunna lyssna pÄ det ljud som kommer in till den kanalen. LÄter pÄ dig som att du fÄr en liten fördröjning och det kan ju uppfattas som en effekt. Försök minska Latencyn Det ar sakert det som ar problemet. Tack! Men var hittar jag sa att jag kansanka latencyn? Det star pa device setupen att jag har 3.268 ms i latency. E de dar jag ska andra? E de mycke? 3.268 ms Àr inte mycket, du borde inte behöva sÀnka det i alla fall. Latencyn tar upp vÀrdefull datorkraft nÀr du mixar. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Linus Postat 18 januari 2006 Dela Postat 18 januari 2006 Det Ă€r naturligt att det lĂ„ter som det gör. Behöver du inte Monitor-funktionen, anvĂ€nd den inte. đ För övrigt, 3 ms latency Ă€r vĂ€ldigt lĂ„gt! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Signert Postat 18 januari 2006 Dela Postat 18 januari 2006 (redigerat) Om du lyssnar direkt frĂ„n mixern, se till att Cubase Ă€r instĂ€llt pĂ„ manuell monitoring. (File->Preferences->VST), sĂ„ slipper du fippla med knapparna. đ Edit: Om du har effekter pĂ„ spĂ„ret sĂ„ Ă€r latencyn förmodligen högre, eftersom Cubase kompenserar för pluggarnas inbyggda latency. Bara sĂ„ du vet. (Funktionen gĂ„r att sĂ€tta ur spel med "Constrain delay compensation".) Redigerat 18 januari 2006 av Signert Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
znoodie Postat 19 januari 2006 TrĂ„dstartare Dela Postat 19 januari 2006 Det Ă€r naturligt att det lĂ„ter som det gör. Behöver du inte Monitor-funktionen, anvĂ€nd den inte. đ För övrigt, 3 ms latency Ă€r vĂ€ldigt lĂ„gt! Monitorknappen Ă€r vĂ€l till för att jag ska kunna lyssna pĂ„ "sĂ„ngen" i det hĂ€r fallet medans jag lĂ€gger den? MĂ„nga och knepiga saker stöter man pĂ„, men jag lĂ€r mig lite var dag. Vill passa pĂ„ att tacka alla er som försöker hjĂ€lpa till nĂ€r man har ett problem. Utan er hade jag slĂ€ngt ut datorn genom fönstret för lĂ€nge sedan.. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Signert Postat 23 januari 2006 Dela Postat 23 januari 2006 Om du redan monitorlyssnar genom din mixer, sĂ„ Ă€r monitorknappen bara onödig att anvĂ€nda. Den har egentligen mest betydelse för de som inte har nĂ„gon mixer, utan monitorlyssnar genom Cubase. Om du kör monitorlyssning i mixern, sĂ„ behöver du inte bry dig om vilken latency som Ă€r instĂ€lld, eftersom du ju inte har nĂ„gon... đ Jag har ingen mixer sa formig har de betydelse i sa fall đ Sorry, missade denna posten. Var kopplar du in hörlurarna? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.