Jump to content
Annons

Tonkontrollen på en gitarr?


ztevie

Recommended Posts

Du kan ju borra upp hålet efter potten och sätta i en VU-mätare... 🙂

Med lite andra trimningar så kommer du snart att ha en sån här skönhet:

spinaltap.gif

Förtydligande: Det är alltså fyra humbuckers, inte åtta single-coil... 😆

Det är ju Nigels (från Spinal Tap) custom-gura det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Switchen som är på nu är öppen, antagligen en vanlig sån 3-vägsgrunka du pratar om.

Men funkar inte miniswitchen på samma sätt eftersom den har lägena on-on-on?

Eller kan jag inte få så att båda mickarna aktiveras då jag väljer mittenläget på den?

Först tänkte jag: Det är klart att det går, men jag får faktiskt inte till det. Så mitt svar är: Nej det går inte. Jag tror faktiskt inte du kan använda on-on-on-switchen, den har inte riktigt samma funktion.

Jag vill poängtera att jag kan ha fel; eller ett tillfälligt hjärnsläpp. Men jag "ser" inte hur det ska funka. Nån annan får gärna lösa dilemmat.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag iaf mätt miniswitchen. Jag har satt switchen i olika lägen och kollat mellan vilka kontakter jag inte har något motstånd, dvs o Ohm.

Få se då om man kan förklara så nån begriper..?

Säg att undersidan ser ut så här med kontakterna(* = kontakt):

1* *4

2* *5

3* *6

Vilka kontakter har 0 Ohm emellan sig?

Läge 1 bakre mick: 2-3, 5-6

Läge 2 bägge mick: 2-3, 4-5

Läge 3 främre mick: 1-2, 4-5

Kan det funka om man lägger bakre på 3:an, främre på 4:an. Och sen kör man utgång från 2 och 5? Eftersom 2 och 5 är gemensam för alla lägen?

Eller tänker jag helt fel nu?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag iaf mätt miniswitchen. Jag har satt switchen i olika lägen och kollat mellan vilka kontakter jag inte har något motstånd, dvs o Ohm.

Få se då om man kan förklara så nån begriper..?

Säg att undersidan ser ut så här med kontakterna(* = kontakt):

1*  *4

2*  *5

3*  *6

Vilka kontakter har 0 Ohm emellan sig?

Läge 1 bakre  mick: 2-3, 5-6

Läge 2 bägge  mick: 2-3, 4-5

Läge 3 främre mick: 1-2, 4-5

Kan det funka om man lägger bakre på 3:an, främre på 4:an. Och sen kör man utgång från 2 och 5? Eftersom 2 och 5 är gemensam för alla lägen?

Eller tänker jag helt fel nu?

Det här ska funka, jag ska skissa lite så har jag ett svar. Stay tune för en edit av denna post.

Edit: Ja du tänker rätt. Bygla 2-5, och koppla till gemensam.

tjing

Bengan

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå musikhistoria!

Eftersom jag råkar vara född för ganska många år sedan så hade jag en gammal irländsk gitarrhjälte, tyvärr bortgången alltför tidigt, som hette Rory Gallagher.

Där var det inga krusiduller med effektboxar inte, han drog stratan rätt in i stärkarn och sen jobbade han hårt med både volym och tonkontrollen och fick fram en del sköna "stråk" och wha-wha effekter.

Lyssna tex på livealbumet "Irish Tour '74".

F-n, nu sitter jag och blir nostalgisk, får nog leta upp min gamla skivspelare igen... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag iaf mätt miniswitchen. Jag har satt switchen i olika lägen och kollat mellan vilka kontakter jag inte har något motstånd, dvs o Ohm.

Få se då om man kan förklara så nån begriper..?

Säg att undersidan ser ut så här med kontakterna(* = kontakt):

1*  *4

2*  *5

3*  *6

Vilka kontakter har 0 Ohm emellan sig?

Läge 1 bakre  mick: 2-3, 5-6

Läge 2 bägge  mick: 2-3, 4-5

Läge 3 främre mick: 1-2, 4-5

Kan det funka om man lägger bakre på 3:an, främre på 4:an. Och sen kör man utgång från 2 och 5? Eftersom 2 och 5 är gemensam för alla lägen?

Eller tänker jag helt fel nu?

Det här ska funka, jag ska skissa lite så har jag ett svar. Stay tune för en edit av denna post.

Edit: Ja du tänker rätt. Bygla 2-5, och koppla till gemensam.

tjing

Bengan

OK, tack. Guldstjärna till dig...Och silverstjärna till mig som lyckades räkna ut det trots min begränsade expertis inom elektronik...

Då kanske jag snart blir klar med min modifiering av guran, va fin den ska bli...! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå musikhistoria!

Eftersom jag råkar vara född för ganska många år sedan så hade jag en gammal irländsk gitarrhjälte, tyvärr bortgången alltför tidigt, som hette Rory Gallagher.

[...]

F-n, nu sitter jag och blir nostalgisk, får nog leta upp min gamla skivspelare igen... 😉

hmmm... Stagestruck?

****

Kul Ztevie! Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...