Jump to content
Annons

Micpreamp 8 kanaler

Recommended Posts

micke_e (oregistrerad)
Postat

Behöver få lite tips på micpreamps med 8 kanaler (även mindre antal kanaler).

Fantommatning ska finnas på alla kanaler.

Även sådana med inbyggda AD/DA-omvandlare (för att kopplas in i Digi002Rack).

Annars kommer preampen att kopplas till en Alesis AD/DA-omvandlare och vidare in i Digi002:an.

Prisklass spelar ingen roll.. vill bara se vad som finns tillängligt på marknaden. Får lösa det ekonomiska efter det.

Väldigt stort ämne kanske.. men alla tips uppskattas!

Annons
Postat

Det finns ju två typer

En typ som inte färgar ljudet (transparent), och en som färgar (på ett bra sätt förhoppningsvis).

Line Audio Design OMP typ 5000:- (transparent). En av de bästa för under 10000:-

Om du vill ha nåt som färgar så kan det vara nåt med rör i men då måste man lägga ner mycket mer pengar för att få en bra och jag kommer inte på nån bra just nu.

Postat
Prisklass spelar ingen roll.. vill bara se vad som finns tillängligt på marknaden. Får lösa det ekonomiska efter det.

Millennia HV3D. Bättre blir det inte.

G.

micke_e (oregistrerad)
Postat
Line Audio Design OMP typ 5000:- (transparent). En av de bästa för under 10000:-

Tack för svaret, hade helt glömt bort Line Audio! 😳

Någon färgning är inte "nödvändig". Kommer förmodligen att bli en Neve Pure Path senare som jag kommer köra det mesta av materialet genom.

petero (oregistrerad)
Postat

Någon som vet hur Line Audio Design OMP är i jämförelse med typ ett mackie 8-bus eller likvärdigt bords preamps?

//P

Postat (redigerat)

Min favorit.. Det bästa är just impedanskompensationen som gör att man förändar närheteten i mickljudet på ett dramatiskt magiskt sätt.. Gör stor skillnad om man har bra mickar! Och den är väldigt transparent i sitt sound. Men ändå väldigt "Engelsk" 🥰

Mackie 800R

Redigerat av hegobald
Postat
Någon som vet hur Line Audio Design OMP är i jämförelse med typ ett mackie 8-bus eller likvärdigt bords preamps?

//P

OMP (och den 2-kanaliga DMP för den delen), är bland de renaste preamps som går att få för rimliga pengar. Hur den är i jämförelse med Mackie vet jag inte, eftersom jag inte har hört 8-bus, men jag har svårt att tänka mig att något märke i liknande prisklass kan mäta sig med ett bygge som hade kostat väldigt mycket mer om samma produkt hade kommit från ett känt märke, i stället för från en entusiast som absolut inte vill ta mer betalt än vad som är absolut nödvändigt... 😳

Postat

Mackie 800R ligger prismässigt mot 12.000:- Bara som referens då.. Gonatt för övrigt! 😄

petero (oregistrerad)
Postat
OMP (och den 2-kanaliga DMP för den delen), är bland de renaste preamps som går att få för rimliga pengar. Hur den är i jämförelse med Mackie vet jag inte, eftersom jag inte har hört 8-bus, men jag har svårt att tänka mig att något märke i liknande prisklass kan mäta sig med ett bygge som hade kostat väldigt mycket mer om samma produkt hade kommit från ett känt märke, i stället för från en entusiast som absolut inte vill ta mer betalt än vad som är absolut nödvändigt... 😆

Då kanske man ska testa en OMP Pre kanske, blir lite sugen. Är trött på mina Mackie 8-bus pre, tråkiga och släta tycker jag. Det enda som jag saknar på Line Audio OMP och DMP är fasvändning, det skulle vara grymt att ha.

//P

Postat

Kör själv med en Focusrite Octopre med ADAT-kort. En bra grej med den är att man har en kompressor på varje kanal. Är kanon att använda som skydd så att man inte överstyr nån ingång in i datorn. Va lite inne på Line Audio men behövde ADAT-utgång för att just kunna få 16 in i Digirack 002. Vet att det har funnits planer på att bygga en OMP med ADAT ut men Roger har väl för mycket att göra med de nya CM3-orna. Ett altenativ är ju att sätta en Alesis AI-3 i mellan men den har ju några år på nacken så jag vet inte hur de AD-omvandlarna står sig.

Postat

Fasvända kan man ju göra i Cubase annars (eller vilket program du använder...).

ADAT-planerna för OMP ligger, såvitt jag vet, på is för stunden på grund av tidsbrist, men det kommer säkert i framtiden - dock ökar priset antagligen till nästan det dubbla på den modellen, jämfört med standardmodellen... Roger vägrar ju göra något halvdant... 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.