Jump to content
Annons

Tacksam för lite råd...


Mikeri

Recommended Posts

LÅTNAMN: Cathrine Wheel

ARTIST/GRUPP:

GENRE:?

LÅTLÄNGD:5,37

KOMPOSITÖR:Mikael Eriksson/Petri Kokki

PRODUCENT:Mikael Eriksson

EV. MEDVERKANDE: Mikael Eriksson, Petri Kokki

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT:mp3

STORLEK: 5.2 megabyte

STATUS: Skiss

Hejsan 🙂

Vore intressant att få lite synpunkter på den här låten. Det är jag som har snickrat ihop musiken och Petri Kokki har lagt sången. Tycker själv att det borde vara lite mer tyngd och kraft i ljudet, men jag har nog inte riktigt fattat hur man får till det...

Tacksam för tips och råd 😆

Tack på förhand

Micke

Cathrine_Wheel.mp3

Redigerat av Mikeri
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

underbara harmonier 🙂😄

mer kraft när låten kommer igång vid 1 min:

var mer sparsam med ljudmixen fram till "starten"

en lätt fuzzad bas kan bidra med krydda.

[gnäll]

"andra stämman" kan behöva en nypa Auto-Turner"

[/gnäll]

denna låt kan vara nummer 3 på en CD med episka verk,

en HårdRock gura skulle sitta fint i mina (döva) öron 😄

resten är rent mixningsjobb.

4 av 5

Link to comment
Dela på andra sajter

Queensrüche så det skriker om det! :-) Det gillar jag. Nästan en bättre låt än va de har lyckats att presetera på några år... Diggar sången, höj den! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Får sköna 80-talsvibbar på introt. Sen får jag Queensrüche/Nightwish vibbar när gitarrerna kommer in. 😆

Mixen är sådär, gitarrljudet har för mkt diskant, och sången ligger dränkt nånstans i mitten. Sången är annars bra så man vill ju höra den lite bättre. Nice gitarrstämmor. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Herre jävlar vilket gitarrsolo! Och vilket sound på gitarren! SMakfullt och jävligt gött! sololjudet var helt i min smal alltså! Helt plötsligt trodde jag att jag hade satt på någon proffsproducerad musik...

men när solot var slut så lade det sig. Men vafan! jobba på de andra delarna så är du hemma juh! 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Får sköna 80-talsvibbar på introt. Sen får jag Queensrüche/Nightwish vibbar när gitarrerna kommer in. 😄

Mixen är sådär, gitarrljudet har för mkt diskant, och sången ligger dränkt nånstans i mitten. Sången är annars bra så man vill ju höra den lite bättre. Nice gitarrstämmor. 😄

Mvh / djonas

Tack djonas, får försöka fixa det på nått vis....får nog göra om alltihop i alla fall pga datorhaveri.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Herre jävlar vilket gitarrsolo! Och vilket sound på gitarren! SMakfullt och jävligt gött! sololjudet var helt i min smal alltså! Helt plötsligt trodde jag att jag hade satt på någon proffsproducerad musik...

men när solot var slut så lade det sig. Men vafan! jobba på de andra delarna så är du hemma juh!  😳  😆

Tack så mycket Joel.....japp sololjudet är nog ganska bra... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitskön sång och låten är hur skön som helst. ( Den här typen av sångröster är en favvo faktiskt..) så... nog med kladdigt smetsmicker nu och över till allvarligare saker: 😉

Lite önskemål har jag: Fram med sången mycket mer. kanske dubba den på vissa ställen för att ge sången mer kraft, kanske över/understämmor?

Mixen är relativt otydlig, ljuden flyter ihop, kicken har lite för mycket kropp runt 120 - 170hz för min smak.

Våga vara drastisk i editeringen och backa sedan tills det låter bra, det brukar märkas ganska tydligt var gränsen går... spara ner låten i flera olika namn och lyssna dagen efter med fräscha öron.. brukar funka bra om man är tveksam till vissa ändringar.

Det är de små detaljerna som gör den största skillnaden i slutänden, så fila vidare på det här... det är för bra för att låta bli att mixa en sisådär 30 timmar till 😄

Kör hårt o posta igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både låten och framförandet har potential. Tycker att sången drunknar lite ibland. Borde lyftas fram på vissa ställen. Bl a när stråkarna ligger på i början t e x.

Är enig med Lundin om kicken. Mixen är lite otydlig. Ljuden grötar lite, men det borde gå att fixa. Separera lite och jobba med reverbet skulle mitt tips vara. Padmattorna kanske skulle ligga en smula längre bak eller vara lite mer diskanta.

Sköna gitarrharmonier förresten. Jag är svag för vackra melodiska stämmor på gitarrer 😆

edit: där är något brum eller väsande hörde jag vid andra lyssningen. Man hör det tydligt i början och slutet av låten. Vad är det? låter som en förståärkare eller något. Det kanske stör lite i ljudbilden också?

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Låter bra! 😏 Påminner väldigt mycket om Lake Of Tears, som jag gillar. Och det här gillar jag också. Håller med om att sången borde komma fram lite mera. Annars, så låter det här mäktigt! 😆

Keep up!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitskön sång och låten är hur skön som helst. ( Den här typen av sångröster är en favvo faktiskt..) så... nog med kladdigt smetsmicker nu och över till allvarligare saker: 😱

Lite önskemål har jag: Fram med sången mycket mer. kanske dubba den på vissa ställen för att ge sången mer kraft, kanske över/understämmor?

Mixen är relativt otydlig, ljuden flyter ihop, kicken har lite för mycket kropp runt 120 - 170hz för min smak.

Våga vara drastisk i editeringen och backa sedan tills det låter bra, det brukar märkas ganska tydligt var gränsen går... spara ner låten i flera olika namn och lyssna dagen efter med fräscha öron.. brukar funka bra om man är tveksam till vissa ändringar.

Det är de små detaljerna som gör den största skillnaden i slutänden, så fila vidare på det här... det är för bra för att låta bli att mixa en sisådär 30 timmar till 😏

Kör hårt o posta igen.

Ach danke schöön. 😄 Det kan mycket väl bli så många timmar. Det blir ev. en om inspelning av denna låt. Data haveri 😄 Datorer... Konstiga djur.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...