Jump to content
Annons

Ny dator - Vilket oprativsystem?


Herr.A

Recommended Posts

Ohoj!

Har införskaffat en ny pc till studion, nu till frÄgan:

Vilket oprativsystem skall jag andvÀnda???

Funkar xp? Har hört att det Àr vÀldigt mycket saker som ligger och "jobbbar" i XP tex. söker efter skrivare osv.

Burken skall bara andvÀndas för musik, alltsÄ inget internett eller skrivprogram skall den ha.

Jag Àr tacksam för svar pÄ vÀrldensbÀsta forum!!!

Tjenis!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

XP Àr rÀtt val.

Onödiga bakgrundstjĂ€nster och program plockar du helt sonika bort. đŸ˜±

T.ex. stÀng av schemalagda aktiviteter, felrapportering, fjÀrrhjÀlp, systemÄterstÀllning, Messenger, DHCP-klient, automatiska uppdateringar osv.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

XP Ă€r mycket bĂ€ttre. Det Ă€r den Windowsversion som hittills har fungerat bĂ€st och krĂ€ver minst tweakning - sĂ„ att installera Win95 pĂ„ en maskin i dag, Ă€r ett misstag enligt min mening... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det blev win 95!!

Jag trodde du sa ny PC.

Windows 95 har inte stöd för hÀlften av alla komponenter som en ny dator innehÄller.

Men man fĂ„r vĂ€l hoppas att det var Win95B (som kom 1996), sĂ„ du Ă„tminstone fĂ„r stöd för USB och kan anvĂ€nda USB-portarna. đŸ˜±

Dessutom krÀver alla nyare musikprogram att du har 2000 eller XP.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ohoj!!

Nu Àr det klart !

Det blev win 95!!

Tack för alla svar!!!

Jobba pÄ!!!

HĂ€ls Herr.A

Herr A mĂ„ste vara en skĂ€mtare av stora mĂ„tt 😎

Att köra ett 10 Ă„r gammalt operativsystem pĂ„ en modern dator Ă€r att verkligen skaffa sig problem. Som Linus sĂ€ger... Bara halva datorn kommer att funka ju.. Och dessutom kommer det inte att funka nĂ„t vidare med moderna DAW heller (typ Cubase etc..) 😎

EDIT: Hitta en intressant hemsida dĂ€r vissa liknelser finns mellans Herr A,s Avtar och denna stora artist 🙁http://eilertpilarm.to/

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ohoj!!!

Kul nÀr det blir lite drag hÀr pÄ forumet!!

Ni kan vara lugna det blir XP, ville bara kolla att ni var vakna och det var ni ju!!

HadŽe gött!!!

Rocka pÄ!!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Herr A, om du inte redan har införskaffat XP sÄ jag jag ju flika in att det rÀcker alldeles utomordentligt med Home Edition. Du "slipper" fjÀrrstyrning och lite andra saker som du ÀndÄ bör inaktivera i musikdatorn, och sparar stÄlar.

Passar pÄ att flytta trÄden frÄn Inspelning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Herr A, om du inte redan har införskaffat XP sÄ jag jag ju flika in att det rÀcker alldeles utomordentligt med Home Edition. Du "slipper" fjÀrrstyrning och lite andra saker som du ÀndÄ bör inaktivera i musikdatorn, och sparar stÄlar.

Bra tips. 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

kör sjÀlv Win98SE med stor framgÄng och har inga planer pÄ att byta heller (mest för att ljudkortet inte stöds av annat i drivrutinsvÀg) men det funkar klockrent aldrig nÄgra hÀngningar eller annat skit heller s.k. servicar och annat brÄte, dessutom snabbt som FAN med flerkanals-inspelningar etc utan en massa skit startat, clean konfig sÄ att sÀga.

Kör VST32 och guldklimpen Samplitude och det rockar margarin kan jag i sjÀlvsÀkert lÀge pÄstÄ utan skrupler eller överdrivet pÄlagda förvrÀngare!

Ja, det bara bÀrsen man kan klaga pÄ!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kör sjÀlv Win98SE med stor framgÄng och har inga planer pÄ att byta heller (mest för att ljudkortet inte stöds av annat i drivrutinsvÀg) men det funkar klockrent aldrig nÄgra hÀngningar eller annat skit heller s.k. servicar och annat brÄte, dessutom snabbt som FAN med flerkanals-inspelningar etc utan en massa skit startat, clean konfig sÄ att sÀga.

Kör VST32 och guldklimpen Samplitude och det rockar margarin kan jag i sjÀlvsÀkert lÀge pÄstÄ utan skrupler eller överdrivet pÄlagda förvrÀngare!

Ja, det bara bÀrsen man kan klaga pÄ!

vad har du för minne och prosessor?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
kör sjÀlv Win98SE med stor framgÄng och har inga planer pÄ att byta heller (mest för att ljudkortet inte stöds av annat i drivrutinsvÀg) men det funkar klockrent aldrig nÄgra hÀngningar eller annat skit heller s.k. servicar och annat brÄte, dessutom snabbt som FAN med flerkanals-inspelningar etc utan en massa skit startat, clean konfig sÄ att sÀga.

Kör VST32 och guldklimpen Samplitude och det rockar margarin kan jag i sjÀlvsÀkert lÀge pÄstÄ utan skrupler eller överdrivet pÄlagda förvrÀngare!

Ja, det bara bÀrsen man kan klaga pÄ!

vad har du för minne och prosessor?

PÄ den ena maskinen Àr det en Pentium II 450 med 512MB Ram Och en SCSI-disk 18GB 7200RPM för inspelning i lokalen, den andra en P4 2,8 Ghz med 1024 MB RAM med en raid bestÄende av 2st 120GB diskar (4 partitioner) 7200 RPM för mixning och fÀrdigstÀllande hemma.

That's it! SchkÄll pÄre!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kör sjÀlv Win98SE med stor framgÄng och har inga planer pÄ att byta heller (mest för att ljudkortet inte stöds av annat i drivrutinsvÀg) men det funkar klockrent aldrig nÄgra hÀngningar eller annat skit heller s.k. servicar och annat brÄte, dessutom snabbt som FAN med flerkanals-inspelningar etc utan en massa skit startat, clean konfig sÄ att sÀga.

Kör VST32 och guldklimpen Samplitude och det rockar margarin kan jag i sjÀlvsÀkert lÀge pÄstÄ utan skrupler eller överdrivet pÄlagda förvrÀngare!

Ja, det bara bÀrsen man kan klaga pÄ!

vad har du för minne och prosessor?

PÄ den ena maskinen Àr det en Pentium II 450 med 512MB Ram Och en SCSI-disk 18GB 7200RPM för inspelning i lokalen, den andra en P4 2,8 Ghz med 1024 MB RAM med en raid bestÄende av 2st 120GB diskar (4 partitioner) 7200 RPM för mixning och fÀrdigstÀllande hemma.

That's it! SchkÄll pÄre!

ok men dĂ„ sĂ„ gĂ„r det ju fort 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
kör sjÀlv Win98SE med stor framgÄng och har inga planer pÄ att byta heller (mest för att ljudkortet inte stöds av annat i drivrutinsvÀg) men det funkar klockrent aldrig nÄgra hÀngningar eller annat skit heller s.k. servicar och annat brÄte, dessutom snabbt som FAN med flerkanals-inspelningar etc utan en massa skit startat, clean konfig sÄ att sÀga.

Kör VST32 och guldklimpen Samplitude och det rockar margarin kan jag i sjÀlvsÀkert lÀge pÄstÄ utan skrupler eller överdrivet pÄlagda förvrÀngare!

Ja, det bara bÀrsen man kan klaga pÄ!

vad har du för minne och prosessor?

PÄ den ena maskinen Àr det en Pentium II 450 med 512MB Ram Och en SCSI-disk 18GB 7200RPM för inspelning i lokalen, den andra en P4 2,8 Ghz med 1024 MB RAM med en raid bestÄende av 2st 120GB diskar (4 partitioner) 7200 RPM för mixning och fÀrdigstÀllande hemma.

That's it! SchkÄll pÄre!

ok men dĂ„ sĂ„ gĂ„r det ju fort 😄

det gĂ„r iaf utan problem 🙂 !

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Oj Tjenna Lasse M.. Trodde att du fastna med huvet i siboratorn förevigt jag.. Kul att se dig igen 😆

Endast korken kan fastna ordenligt men dĂ„ finns ju brĂ€ckjĂ€rn som kan lösa det problemet 🙂 annars Ă€r det typ bra och man tackar för omtanken, Botten upp och korken av, siboratorn den Ă€r ju Ă€ndĂ„ körd i botten!

😆😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...