Jump to content
Annons

Hiphop-beats!


Christopher (oregistrerad)

Recommended Posts

Christopher (oregistrerad)

Halloj... Tänkte fråga hur ni som gör beats, går till väga och var ni får inspiration ifrån? Har bara hållt på ett kort tag (mest som kul grej), men vill börja tatag i det hela och utveckla till en större hobby 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inspiration kan man få hur som helst och var som helst,

tänk dig att du står i köket, du ska koka mackaroner och steka köttbullar, rätt vare e så råkar du slå till med sleven på kastrullen, ohh en beat tänker du och fortsätter att slå, nu slår du du hejvilt på både kastruller och pannor och du kommer på en så grym beat att du bara måste spela in den!

nackdelen kanske är att köttbullarna blir brända 😛

Beats är kul som fan! Man får verkligen utlopp för sin rytmiska sida...

jag föreslår att du köper en drumpad eller skaffar en keyboard så du kan spela in lite jamming... när man programmerar(lägger ut noter i piano-rollen) beats kan det bli lite stelt om man inte lägger mkt möda i det hela... men det är en stor skillnad att slå beatsen själv, jag kan rekommendera att mappa ut lite trummor på keyboarden eller drumpaden och jamma loss, rå kul ere =)

Grejen är att när du programmerar beats kan det vara lätt att glöma att alla trummor har samma volym på hitsen, det du måste göra för att få lite liv i dem är att ge alla hits eller några, en individuell volym... tänk dig att du slår på nåra trummor, då kommer alla slagen inte att landa på samma ljudnivå, utan det kommer bli olika, testa genom att använda en anslagskännslig midi keyboard eller en drumpad, då kommer du se att alla slagen du ger har en individuell styrka, så att hålla i bakhuvet eller framhuvet är att ge liv åt trummorna genom volym och pan och även tajming, det är en hel jävla vetenskap detta och jag råkar inte sitta inne på den, men en dag hoppas jag på att bli en beat guru.. lol

Feeling är rätta ordet när det kommer till trummor, man måste träna in lite feeling så man får ett schysst flow... fast "feeling" gäller alla instrument, men på nåt sätt så känner jag att feeling är extra viktigt med trummor, det är ju liksom det som låten vilar på(grunden) och basen förstås, den är minst lika viktig. Nu ska jag inte säga att det ena är viktigare än det andra, men det är lättare att komma undan med en halvtaskig synth slinga än en 4min lång halvtaskig beat and bass slinga...

Anyway..

jag brukar dra till mig mkt uppmärksamhet när jag kommer cyklandes och klappar händerna med feting vantarna så det ekar... kommer på nya beats och bara diggar.. haha

Det roliga med att göra beats kommer när du har en bra mic, då du kan sampla vad du vill! och göra väldigt orginella grejer. Personligen har jag ingen mic men är bra sugen på att skaffa en, kommer nog köpa en så fort jag får lite deg över.

föreslår detsamma om du inte har en...du kommer röjja köket på alla möjliga ting, tänkt dig bara att sampla en visp som du slår genom luften eller en sked som du slår mot din knoge(möjligheterna är oändliga)... dra in den i en audio editor och "go crazy" med effekterna...

http://www.synthzone.com/drums.htm

kolla denna site, finns lite olika länkar om trummor och grejer, e säker på att du kommer hitta nåt användbart...

sök även på Google efter olika trum tips...

Beat on Bro! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Christopher (oregistrerad)

Ska skaffa en anslagskänslig klavitur när jag får råd... Fyller ju snart (hehe... reklam) så då blir det väl en. Det som jag tycker är svårt är just att få beatet från hjärnan till datorn, men det funkar säkert bättre att klinga tangenter än att programmera beatsen 🙂

Sen blir det väl ett turntable för att få lite mer liv i beatsen... Och så får jag väl lära mej att rimma och lägga några lines över beatsen 😛

Jaja... Tack iallafall, ska kolla på länken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Turntables är bra, men du kan improviserar så länge...

Finns pluggar som simulerar scratch effekten, och du kan kan reversa och hacka upp och göra i princip vad du vill i en audio editor.

Rimma å rimma, du får börja jobba åt nån rappar snubbe i stället och sälja beats åt han 😄

ja det kan vara svårare att få beatsen på papper, det är enklare att slå sina egna beats(och sen programmera lite detaljer och fixa så att allt låter tight), men det beror på vad man trivs med oxå, alla sätt går ju.

Sen så glömde jag en grej förut, som kan vara bra att tänka på, tänk dig hur ett trumset ser ut och är uppbyggt, var olika cymbaler, tom toms, osv sitter, det kan vara bra att hålla i huvudet om man vill simulera ett riktigt kit,

så du pannar olika trummor åt olika håll för att placera dem i stereo bilden, om du har en hat åt vänster och crash åt höger t.ex och baskaggen(kicken) i mitten..

Lyssna på lite låtar och hör hur trummorna är placerade.

hare gott...

Link to comment
Dela på andra sajter

nisse_ (oregistrerad)

jag brukar mer eller mindre leka mig fram hur jag vill ha beatsen. allt från att slänga på en massa effekter till att EQ:a det helt galet och ha en massa knepiga och galna mönster! iofs det gäller inte endast abstrakta hiphopbeats utan även vanliga housebeats!

mitt råd till dig är mest att sitta och leka med dina beats! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
agent beatnik (oregistrerad)

allt beror på vad man hittar för samplingar. Gräver runt bland skivorna och lyssnar efter vad man kan använda sig av. sen när du har hittat de grejer som du vill ha så är det bara att klippa och klistra. bygger uteslutande min musik på samplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

alltså jag förstår inte detta, alla snackar om att hitta andra samplingar, när det i princip uteslutande är förbjudet att göra så. för att få sampla en annan artist krävs det tillstånd, och hur många har det?!

ALL sampling är TOTALFÖRBJUDEN enligt lag utan behöriga tillstånd.

Verk, arrangemang osv. (alltså noter) är skyddat i 70 år. Så efter 70 år så får du spela själv exempelvis Bach på vilket instrument du vill och ha med på skiva.

det är typ så det är om jag har fattat detta rätt!?

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

agent beatnik (oregistrerad)

visst är det förbjudet att sampla. Men det tillhör den så kallade hip-hop kulturen. Hip-hop utan samplingar är som tzasiki utan vitlök. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, snarare gäller "What ye gaunnae do about it"-principen: man kan sampla hur mycket man vill hemma i i vardagsrummet, det är först när du börjar fundera på att publicera låten som det är aktuellt att kontakta upphovsmannen. Dessutom är det frågan om riskbedömning då risken för det mesta är ganska liten att upphovsmannen får reda på att du snott hans musik (såvida du inte samplar Every Step You Take eller liknande dängor). Finns hur många exempel som helst på artister som samplar hejvilt utan att kolla med upphovsrättsinnehavaren (Amon Tobin och Koop, t ex).

Har man ändå moraliska betänkligheter angående sampling finns det ju en uppsjö av kommersiella CDs med samplingar som man kan använda mer eller mindre fritt.

Anyhoo, bra beatsinspiration är Amon Tobin. Vad gäller teknik är det bara att köra på så du får lite referensramar (dvs, vad händer om jag lägger till en baskagge där osv) och utvecklar fingerspitzgefuhl (jag har letat efter läge att använda det ordet j*vligt länge). Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fille (oregistrerad)
Ska skaffa en anslagskänslig klavitur när jag får råd... Fyller ju snart (hehe... reklam) så då blir det väl en. Det som jag tycker är svårt är just att få beatet från hjärnan till datorn, men det funkar säkert bättre att klinga tangenter än att programmera beatsen 🙁

Sen blir det väl ett turntable för att få lite mer liv i beatsen... Och så får jag väl lära mej att rimma och lägga några lines över beatsen 😳

Jaja... Tack iallafall, ska kolla på länken!

Hej

Lyssna mycket på hur andra gör, typ missy elliot kan ha rätt schyssta saker. Kolla hur dom sätter ihop sakerna och vad som kompleterar varandra. lyssna på METAL =) där är trummorna extremt viktiga. kolla in tex Tomas Haake i Meshuggah eller trummisen i Arch enemy.

Själv är jag metalhead och lirar gura men jag fattar vad du menar med att det kan vara svårt att få sakerna ut ur huvet och göra något verkligt av det. Vad jag kan säga är att det kommer med tiden, man tränar och lär sig sitt instrument och sina verktyg. En del är begåvade med detta och kan sätta allt i praktik direkt och det är väll den talangen alla musiker vill ha.

lycka till

/fille

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Man kan ju använda samplingar på massor av olika sett också. Man behöver inte bara vara låst på att hitta ett 8 takters stråkarrangemang som låter ok när man loopar det. Utan till exempel små "one shots" till trummorna. Själv fastnade jag för en platta med en sambaorkester där man kan plocka massor av slag ifrån.

Men så har jag kommit till en punkt då jag insett att det inte var så kul att sitta och klippa sönder annans musik för att göra egen. Personligen tycker jag det är lättare att göra "allt" själv. Behöver jag färga rytmen med congas så mickar jag bara upp dom och slår lite.

Vad gäller inspiration eller idéer så har ju vi alla våra olika metoder. Personligen tycker jag om att kolla på dvd:er och främst dokumentärer, främst om musik. Jay-Z's Fade to Black dokumentär från skivan Black Album är att rekomendera, samt Metallicas "Somekind of a monster"

Sen kan det gå ett tag och jag kanske står och lagar köttbullar då ja kommer en melodislinga i huvudet, eller bara ett groove. Antingen så har jag kapacitet att spela in allt spår för spår, eller också tar jag upp mobilen som jag använder som fickminne och för ner mina tankar där, och även några ord angående om övriga instrument och harmonik. För jag får oftast hela låten i huvudet, men hör det som låter viktigast: hooken.

I övriga fall tar jag upp guran och spelar något funkigt. Funkar inte det går jag loss på ett piano. Funkar inte det, ja, då gör jag fler köttbullar eller så börjar jag ratta på en baskagge tills jag tycker det är själ i den, sen börjar jag med virveln. Och när alla ljud har karaktär gör jag en beat. Fast det är lite att jobba baklänges, men jag älskar det.

En kompis säger att han ser färger när han gör/hör musik. Jag ser saker. Jag må vara galen, men ska melodislingan låta som om det vore ett treårigt barn som sitter och trycker på ett piano, så försöker jag skapa både en treåring och ett piano som passar han: hålla sig inom två oktaver på melodin kanske?

Givetvis sitter jag inte och spenderar dygn på det här.. det kommer automatiskt.

Som många andra säger också, lyssna på dina influenser. Försök att kopiera en beat. Det kanske blir svårt att göra det "ljudmässigt", men försök att plagiera beaten. Ta ut trumtakten, ta ut melodin som synthen etc. spelar. Sen kan jag garantera dig att du gör något som låter mycket bättre än det du försökt kopiera.

Det komplexa ska vara enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...