Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Efter att brÀnt mitt kÀra M-audio har jag vart utan ljudkort ett tag.

Tittat runt lite och fastnat bÄde för Firepoden (Presonus) som sÀgs va vÀlljudande och Phase X24 som fick bra kritik i Studios test.

SĂ„ dyker detta upp.

Galet billigt.

Jag har inte behov av alla ingÄngar idag, men dÄ har man nÄt att vÀxa i...

Annons
Postat

Det trÄkiga Àr att de verkar vara svÄra att se i verkligheten, ute pÄ butikshyllorna dvs.

AlltsÄ svÄrt att lyssna & jÀmföra.

Postat

😉 Ja det Ă€r ju typ halva priset mot vad den kostat innan. Är den pĂ„ vĂ€g ut mĂ„hĂ€nda?

Hacke lÀr vÀl kunna ge dig endel info pÄ den.

Postat
  rainydays sa:
😉 Ja det Ă€r ju typ halva priset mot vad den kostat innan. Är den pĂ„ vĂ€g ut mĂ„hĂ€nda?

Hacke lÀr vÀl kunna ge dig endel info pÄ den.

Ja, sÄg efter lite sökning att han hade den... Och testet pÄ Toms.

Ska preparera ett par frÄgor...

Postat

Testet pÄ Thoms ska du nog inte lÀgga mycket vikt vid dock, killen som gjort det har ingen större insikt i musikproduktionssfÀren.

Postat

Jag funderar skarpt pÄ att köpa det kortet sjÀlv .. hade koll pÄ det innan jul .. 4200 ville dom ha för det pÄ Thomann dÄ och jag funderade redan dÄ pÄ att köpa det .. sen helt plötsligt jÀttesÀnkning .. de svenska leverantörer som har kortet verkar dock inte hÀngt med i svÀngen (inte mÄnga som har det men t.ex. pixmania 5999 -> 5500 Àr ju inte alls samma procentuella sÀnkning)

Har varit hos förÀldrarna över jul/nyÄr men pÄ mÄndag finns stor risk att jag slÄr till ..

Postat

Är det Rusta eller Galne Gunnar som sĂ€ljer ut resterna? 😆😆😆🙂

2700:- mÄste ju vara vÀldigt prisvÀrt. HÄller vÀl lite högre kvalité Àn Behringer antar jag... :rolleyes:

Postat

Àr det telekablar man kan koppla in 10 st pÄ baksidan?

Och kan man spela in pÄ 10 kanaler samtidigt?

Postat (redigerat)

Vad jag förstÄtt av det som stÄr re thomann sÄ Àr det 8 analoga teleingÄngar pÄ baksidan och 2 analoga med micpreamp pÄ framsidan + 4 stycken digitala ingÄngar.

UtgÄngarna Àr 12 stycken varav 8 Àr analoga och 4 Àr digitala.

Men jag kan ju missförstĂ„tt det som stod pĂ„ thomann. 😛

Redigerat av Humor
Postat
  Humor sa:
Vad jag förstÄtt av det som stÄr re thomann sÄ Àr det 8 analoga teleingÄngar pÄ baksidan och 2 analoga med micpreamp pÄ framsidan + 4 stycken digitala ingÄngar.

nja, nÀstan rÀtt .. 10 analoga in .. plus tvÄ pÄ med micpreamp .. alltsÄ 12 analoga ..

Postat

hm. jag hittade samma kort fast Ànnu billigare.. och ni som Àr tveksamma till siten sÄ kan jag personligen sÀga att jag har haft grymt bra erfarenhet med att handla dÀrifrÄn.

Postat
  Mutto sa:
hm. jag hittade samma kort fast Ànnu billigare.. och ni som Àr tveksamma till siten sÄ kan jag personligen sÀga att jag har haft grymt bra erfarenhet med att handla dÀrifrÄn.

Fast deras pris Àr vÀl med tysk moms, Thomann visar pris med svensk moms.

Postat
  milton sa:
Efter att brÀnt mitt kÀra M-audio har jag vart utan ljudkort ett tag.

Tittat runt lite och fastnat bÄde för Firepoden (Presonus) som sÀgs va vÀlljudande och Phase X24 som fick bra kritik i Studios test.

SĂ„ dyker detta upp.

Galet billigt.

Jaha. Och jag gav 4995:- för mitt demoex hos FitzPatrick. Doh!

Men redan dÄ var det mycket ljudkort för pengarna. Nu Àr det Ànnu mer.

Har inte hört nÄgot om att produkten ska discontinue:as.

Postat
  Citat

vad spelar det för roll nÀr den moms du betalar ÀndÄ Àr den tyska? att köpa grejer frÄn annat EU-land rÀknas som inrikeshandel och moms ska alltsÄ betalas dÀr..

Kolla tullen om du inte tro mig :rolleyes: : Tullen

Postat
  Linus sa:
  Mutto sa:

Nopes, du betalar det som stÄr angivet pÄ hemsidan.

Köpte sjÀlv min ackegura dÀrifrÄn :rolleyes:

Postat (redigerat)

det Àr en grej jag undrar över det dÀr ljudkortet. Om jag ill anvÀnda alla 16 ingÄngar mÄste jag kju ha nÄgon form av extern A/D-omvandlare som jag sedan kopplar in i de digitala ingÄngarna.

DĂ„ till frĂ„gan: Det Ă€r ju en coaxial ingĂ„ng och en optisk ingĂ„ng. Är det tvĂ„ ingĂ„ngskanaler pĂ„ den coaxiala och tvĂ„ pĂ„ den optiska eller kan man köra in alla fyra pĂ„ vilken som helst?

Redigerat av Humor
Postat

Hej!

Min kompis Ă€r rĂ€tt sugen pĂ„ att köpa det dĂ€r kortet och vi undrar - Ă€ven om ni har snuddat vid det - vad kostar det allt som allt? Är moms inrĂ€knat i priset alltsĂ„ (thomann)? Tillkommer nĂ„gon tull? Tillkommer nĂ„gon fraktavgift?

MVH

Pontus

Postat

Alla priser (pĂ„ Thomann) Ă€r inklusive 25% moms. Nu vet jag inte om momssatsen verkligen ÄR 25% i tyskland, som jag har förstĂ„tt det sĂ„ Ă€r det tullsatsen i landet du köper varan i som gĂ€ller. Hursomheslt Ă€r priset inklusive moms. HĂ€r stĂ„r det att fraktkostnaden till Sverige Ă€r 15€, framgĂ„r inte om de lĂ€gger pĂ„ vid ökad vikt..

Det tillkommer inte tull vid köp frÄn annat EU-land.

Postat

NÄgot som Àr Ànnu luddigare Àr ju hur thomann.de i sÄ fall rÀknar.

tysk moms: 16%, svensk moms: 25%

Hercules kostar 232€ x 1,16 (16% tysk moms) = 269€ (vilket Ă€r priset pĂ„ den tyska delen/andra siter)

men...

232€ x 1,25 (25% svensk moms) = 290€ fast det svenska priset Ă€r 279€ .. sĂ„ det Ă€r inte sĂ„ stor skillnad i pris som mellan 16%->25% (pĂ„ hercules Ă€r det bara 3,7% dyrare)

Men det Ă€r ju bara bra! 🙁

Postat

Är det nĂ„gon som vet hur kvaliteten Ă€r pĂ„ den?

Är det nĂ„gon som har köpt ljudkortet som kan sĂ€ga?

Postat (redigerat)
  Berggrund sa:
Är det nĂ„gon som vet hur kvaliteten Ă€r pĂ„ den?

Är det nĂ„gon som har köpt ljudkortet som kan sĂ€ga?

Finns lite tidigare utlÄtanden om kortet, se https://www.studio.se/index.php?showtopic=17626 och klicka dig vidare...

Jag har inte köpt det Ă€n, eftersom mitt gamla M-Audio-ljudkort plötsligt gjort en helomvĂ€ndning & Ă„teruppstĂ„tt frĂ„n de döda, och just nu snurrar glatt som vanligt igen. Jag Ă€r förbryllad - första elektroniska pryl jag Ă€gt som "lagat sig sjĂ€lv..😄". FĂ„r se hur lĂ€nge dock...

Redigerat av milton
Postat
  Berggrund sa:
Hur kommer det sig att den har sjunkit sÄ mycket i pris? I sverige kostar den ju 5000 kr.

Ja det kan man undra. Antingen Àr det som sagt pÄ vÀg ut, eller har de bytt till en billigare fabrik, eller har de helt enkelt större produktion, eller tja vem vet? men kan ju undra vad de har för marginaler nÀr de kan göra sÄ.

STAudio C-Port gjorde ju en liknande sÀnkning. Kostade 7000kr nÀr jag köpte det, nÄgra veckor efter dök det ner till 4000kr, sen 3500kr, sen överlÀt dem produktionen till ESI. Det Àr inte lÀtt att vara liten.

Postat
  _johnny_ sa:
Hej! Àr nybörjare pÄ det hÀr och skulle behöva hjÀlp med att reda ut en sak. Enligt http://www.tomshardware.se/multimedia/ljud...ercules-02.html

sÄ ser det ju ut som att man bara kan spela in 6 kanaler samtidigt....stÀmmer det, eller missupfattar jag?

6 st stereo ja, dvs totalt 12 kanaler. Du kör kanske vissa prylar in i mono?

Channel 11 & 12 Àr förresten mik-preamp ingÄngarna, medans 1-10 Àr linjeingÄngarna pÄ baksidan.

Postat

Okej...men hur kopplar man dÄ? om man ska in i 1&2 samtidigt...eller man kanske inte behöver d? kan man allstÄ spela in 6 intsrument Ät gÄngen i sterio? om man spelar in alla i mono dÄ? hur mÄnga kan man spela in samtidigt dÄ? jag tycker det verka som kanalerna hörde ihop. men man kan allastÄ spela in ett intsrument pÄ 1'an Ä ett pÄ 2'an och d sparas som olika spÄr i datorn?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.