Jump to content
Annons

Studio monitorer


djfadi (oregistrerad)

Recommended Posts

djfadi (oregistrerad)

Hej!!!

Jag har tänkt köpa ett par studiomonitorer, och jag tänker lägga ut runt 3500:- på ett par, vilka borde jag köpa. Jag har kollat lite runt och sett 2 par jag gillar. vad tycker ni, snälla ge mig råd.

ESI near06 6" Studio monitor

2927:-

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-171144.html

Samson 8" Active

3444:-

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-162469.html

MVh

DJ FAdi

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm.. Missade du dom här för bara et par hundringar mera?

http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_b20...r_prodinfo.html

Dom kan jag gå i god för i alla fall..

För ditt maxbelobb på 3500:- så finns ju även dessa, och dom funkar bar också.. Lite effektsvagare bara. http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_b20...r_prodinfo.html

Link to comment
Dela på andra sajter

djfadi (oregistrerad)

är behringer verkligen bra då, man har bara hört dåligt om det märket.

Hur många tum är dem monitorerna, är det bara 4"

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer är bättre än ryktet.. Jag kan bara tala från mina egna erfarenheter... Tror att det gått lite hype i att kasta skit på Behringer.. En gång i tiden då behringer var nya på marknaden så hade dom säkert strul med lite prylar.. Dom gör säkert en del skitprylar i dag också, beroende på att dom gör så många prylar 😛.. Men som jag sa.. Behringer 2031A kan jag gå i god för.. Jag har varit med om 3 par i olika studiomiljöer och dom har funkat fint.. Och dom låter så pass bra att man kan tro att det saknas en nolla i priset.. 😉

EDIT: 2031A har en 8 3/4" bas.. Alltså större än 8"

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)

Varje gång den här frågan dyker upp så rekomenderar jag Tapco S5. Det var dom jag föll för när jag letade monitorer. Provlyssnade rätt många modeller (dock ej Behringer så där kan jag inte uttala mig). Men om du inte lyssnat på S5:orna så råder jag dig att göra det innan du bestämmer dig.

Lycka till!

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång den här frågan dyker upp så rekomenderar jag Tapco S5. Det var dom jag föll för när jag letade monitorer. Provlyssnade rätt många modeller (dock ej Behringer så där kan jag inte uttala mig). Men om du inte lyssnat på S5:orna så råder jag dig att göra det innan du bestämmer dig.

Lycka till!

//Anders

Men allvarligt Tapco (släkting till Mackie) 5" kan ALDRIG matcha ett par 8 3/4" från Behringer.. Inte om det är dom enda monitorerna i studion.. Tapco 5" funkar suvveränt som närmonitorer (som komplement till riktiga större fullrange-monitorer)

Behringer 2031A funkar bra som ENDA monitor i den mindre projektsstudion..

Det är min uppfattning i alla fall. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Äger bara ett par passiva men dom är grymma för pengarna och kan nog garantera att absolut ingenting runt 1500 kr/paret kommer ens i närheten utav Behringer B2031P, så för pengarna helt fantastiska 😎!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är iaf väldigt nöjd med mina Tapco S5

Det tror jag säkert.. Dom låter bra.. Men har du lyssnat på ett par Behringer 2031A i samma miljö nån gång? :rolleyes:

Som jag sa tidigare så funkar S5 superbra som närmonitorer.. Men för fullysning så räcker dom inte riktigt till.. såvida man inte har en Tapco sub-woofer till dom också.. Sub klarar sig Behringen 2031A utan tack vare att dom har så pass mycket större membran (och kraftigare förstärkare så klart).

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså är det bara jag som tycker behringarna ljuger???? Dom är väldigt falska i de "lägre" regionerna. Med det menar jag inte att dom låter dåligt för det gör dom verkligen inte...

Snälla hjälp mig! 😠

Jag har haft dom i drygt ett halvår och jag känner mig helt lost i dom.

Självklart har jag ställt in "rumskompensationen".

Tar jag en låt jag suttit och mixat på mycket i basregionerna som låter hur bra som helst i min trutar och spelar upp den på mina polares Fostex PM-1 så är det som natt och dag och lyssna på basregistret. På Fostexarna hör man klart och tydligt att det distar... medans mina bäähringers bara ljuuuger... 😏

Kanske borde påpeka att jag mest sysslar med elektronisk musik.

Redigerat av expanded
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är iaf väldigt nöjd med mina Tapco S5

Det tror jag säkert.. Dom låter bra.. Men har du lyssnat på ett par Behringer 2031A i samma miljö nån gång? 😏

Som jag sa tidigare så funkar S5 superbra som närmonitorer.. Men för fullysning så räcker dom inte riktigt till.. såvida man inte har en Tapco sub-woofer till dom också.. Sub klarar sig Behringen 2031A utan tack vare att dom har så pass mycket större membran (och kraftigare förstärkare så klart).

Självklart provade jag Behringer monitorerna också innan jag slog till. Provade alla monitorer både på Jam och Estrad i både min egen prisklass och även i det övre skiktet runt 10-15000kr paret innan jag slog till. Hade med mig tre skivor som jag känner till väldigt bra. En med distad och fräsig rock, en med mysig och lugn country och även en egen studioinspelad demo med mitt förra band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Mina referenser då. Först och främst har jag suttit och häckat bakom diverse mixbord i över 20 års tid. I den studio jag sitter mest i så har jag ett par JBL 4430 inmonterade i väggen.. Just JBL 4430 är mina favorit fullrangemonitorer eftersom jag har 20 års erfarenhet av dom. Alla högtalare ljuger mer eller mindre... det är sant.. det gäller alltså att man lär sig var och hur dom ljuger. Som närmonitorer har jag ett par (av många hatade) Yamaha NS 10M.. Dom låter skit men efter många år med dessa "mellanrregisteröverdrivna" referenser så vet jag vad dom menar med min musik även då den spelas i andras miljöer (konsumenternas).. På senare tid så har jag jag provat andra monitorer också.. Mina absoluta favoriter är Genelec 8050A bland nyare monitorer.. men dessa ligger i en helt annan prisklass. I det den "budgetrange" som nämns ovan så har jag inte lyckats hitta mer välljudande högtalare än just Behringer 2031A. Sen hur dom presterar och hur dom återger ett korrekt ljud beror mycket också av det rum man lyssnar i och hur dom är korrigerade. Visst förskönar dom ljudet en aning.. Men man måste kunna lyssna till dom timtals också utan att man spyr. Lär man sig dom så är dom bra och rättvisa.. Att som nån sa ovan sitta med dom i ett halvår och fortfarande inte ha lärt sig dom är utanför mitt förstånd. 😉

Jag hävdar att dom är absolut bäst i sin prisklass... Vill du ha bättre så pratar vi helt enkelt fler nollor i priset 😆

(jag garderar mig dock för vissa måndagsexemplar av B2031A men jag har aldrig stött på några)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...