Jump to content
Annons

En låt från hiphop kollektivet SDB


Sebskater (oregistrerad)

Recommended Posts

Såhär lägger Spakur i låten "Torrt krut & bensin" tillsammans med Afasi.

Låten är nog mer känd som Afasi & Filthy - Bomfalleralla. Gått på ZTV osv. Det är samma beat men Spakur är inte med och Afasi lägger annan text på Spakurs ställe.

Såhär går den delen iaf.

"Ja har kläder från Polarn & Pyret, japptröja och gröna tights

Sån cool attityd sen du började röka lights

underbar, som en veckodäckad bartender

darrig och slapphänt, slapphänt och darrig, dra mig baklänges

slänger badstränder, för jag besitter Adolf Hitlers adelstitel

har en bra aning om Stalins och Charles Darwins vadlagning

om att mänskligheten är utrotad, jag står främst i ledet och utropar

"Slå Gudrun Schyman på käften, säg det där var för jämställdheten din djurhona""

Killen har la ju ungefär:

"Sån cool attityd sen du började röka lights"

De andra två jag nämnde tidigare är från en battle som finns inspelad på video.

Borde fortfarande gå att hämta på svenskabattles.tk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 79
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Såhär lägger Spakur i låten "Torrt krut & bensin" tillsammans med Afasi.

Låten är nog mer känd som Afasi & Filthy - Bomfalleralla. Gått på ZTV osv. Det är samma beat men Spakur är inte med och Afasi lägger annan text på Spakurs ställe.

Såhär går den delen iaf.

"Ja har kläder från Polarn & Pyret, japptröja och gröna tights

Sån cool attityd sen du började röka lights

underbar, som en veckodäckad bartender

darrig och slapphänt, slapphänt och darrig, dra mig baklänges

slänger badstränder, för jag besitter Adolf Hitlers adelstitel

har en bra aning om Stalins och Charles Darwins vadlagning

om att mänskligheten är utrotad, jag står främst i ledet och utropar

"Slå Gudrun Schyman på käften, säg det där var för jämställdheten din djurhona""

Killen har la ju ungefär:

"Sån cool attityd sen du började röka lights"

De andra två jag nämnde tidigare är från en battle som finns inspelad på video.

Borde fortfarande gå att hämta på svenskabattles.tk

nä, pust... bryr mig inte om någon snor allt skräp från någons soptunna... Det finns ju miljontals bättre lines att sno om man nu gillar återvinning!

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
jag la andra versen haddemo skrev den första 🙁

Nej han skrev den inte.

Han bytade den.

Aaaaah! Är det så man stavar det! Har alltid undrat 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag la andra versen haddemo skrev den första 🙁

Nej han skrev den inte.

Han bytade den.

Aaaaah! Är det så man stavar det! Har alltid undrat 😆

Bajtade, baytade eller baitade måste det väl ändå stavas? Bytade låter som en missuppfattning av bytte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
jag la andra versen haddemo skrev den första 🙁

Nej han skrev den inte.

Han bytade den.

Aaaaah! Är det så man stavar det! Har alltid undrat 😆

Bajtade, baytade eller baitade måste det väl ändå stavas? Bytade låter som en missuppfattning av bytte.

& hur hiphop är du?

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
jag la andra versen haddemo skrev den första 🙁

Nej han skrev den inte.

Han bytade den.

Aaaaah! Är det så man stavar det! Har alltid undrat 😆

Bajtade, baytade eller baitade måste det väl ändå stavas? Bytade låter som en missuppfattning av bytte.

Jag tror inte vi kan få reda på det förrän vi vet vart ordet kommer ifrån från början. Det har jag inte någon aning om och är lite nyfiken på. Eller är jag bara dum nu?

Men vi kanske inte ska ta den diskussionen här...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag la andra versen haddemo skrev den första 🙁

Nej han skrev den inte.

Han bytade den.

Aaaaah! Är det så man stavar det! Har alltid undrat 😆

Bajtade, baytade eller baitade måste det väl ändå stavas? Bytade låter som en missuppfattning av bytte.

& hur hiphop är du?

Jag vet inte riktigt hur man ska mäta det; i hur bagy byxor jag har, hur många rhymes jag drar per sekund eller hur jag väl jag utövar de fyra elementen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
jag la andra versen haddemo skrev den första 🙁

Nej han skrev den inte.

Han bytade den.

Aaaaah! Är det så man stavar det! Har alltid undrat 😆

Bajtade, baytade eller baitade måste det väl ändå stavas? Bytade låter som en missuppfattning av bytte.

Jag tror inte vi kan få reda på det förrän vi vet vart ordet kommer ifrån från början. Det har jag inte någon aning om och är lite nyfiken på. Eller är jag bara dum nu?

Men vi kanske inte ska ta den diskussionen här...

Jo det kan vi göra.

Tråden är ändå sabbad.

Det är ett gammalt graffiti-uttryck för att plagiera någons style. Uttrycket har spridit sig vidare i hiphopens övriga uttryck & kan användas alltid när någon snor ens tekniker, stilar eller lyrics. Originalstavningen bör ju vara "bite" eftersom uttrycket kommer från engelskans "Bite - bita av". Den försvenskade stavningen är "baita", eller ofta "byta".

Visst har Mornel kanske rätt i att stavningen ser konstig ut, men han kan hålla sig på mattan eftersom han inte ens vet vad det betyder (eller, visste, rättare sagt).

Mackan Rombo förstod ju direkt, så alltså funkar stavningen alldeles utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har Mornel kanske rätt i att stavningen ser konstig ut, men han kan hålla sig på mattan eftersom han inte ens vet vad det betyder (eller, visste, rättare sagt).

Eh, jo, jag visste vad det betyder redan innan din utläggning.

Och jag vidhåller att bytade mest ser ut som en missuppfattning av bytte. Jag tycker dessutom att den mest rimliga stavningen är "bajta", trots att det ser lite fånigt ut. Men det är ju skit samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Visst har Mornel kanske rätt i att stavningen ser konstig ut, men han kan hålla sig på mattan eftersom han inte ens vet vad det betyder (eller, visste, rättare sagt).

Eh, jo, jag visste vad det betyder redan innan din utläggning.

Och jag vidhåller att bytade mest ser ut som en missuppfattning av bytte. Jag tycker dessutom att den mest rimliga stavningen är "bajta", trots att det ser lite fånigt ut. Men det är ju skit samma.

Jaha.

Du är ute efter rimliga stavningar av ord?

Ring Horace Engdahl då förhelvete.

Hur jävla rimligt är t.ex. sjö, professionellt & Cykel?

Var var du när vi uppfann det svenska hiphop-lingot?

EDIT; & hur jävla rimlig är stavningen av ordet rimlig?

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har Mornel kanske rätt i att stavningen ser konstig ut, men han kan hålla sig på mattan eftersom han inte ens vet vad det betyder (eller, visste, rättare sagt).

Eh, jo, jag visste vad det betyder redan innan din utläggning.

Och jag vidhåller att bytade mest ser ut som en missuppfattning av bytte. Jag tycker dessutom att den mest rimliga stavningen är "bajta", trots att det ser lite fånigt ut. Men det är ju skit samma.

Jaha.

Du är ute efter rimliga stavningar av ord?

Ring Horace Engdahl då förhelvete.

Hur jävla rimligt är t.ex. sjö, proffisionellt & Cykel?

Var var du när vi uppfann det svenska hiphop-lingot?

EDIT; & hur jävla rimlig är stavningen av ordet rimlig?

Haha, ta det lugnt. Du behöver inte alltid hetsa upp dig så mycket, Danny.

Det stavas professionellt, inte proffisionellt, och nej, det är kanske inte helt rimligt, men det har blivit en del av svenskan. Y i ord uttalas aldrig aj i svenskan, därav reagerade jag och undrade om mina tre stavningsförslag inte var mer rimliga. Du är självklart mycket välkommen att stava ordet som du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Visst har Mornel kanske rätt i att stavningen ser konstig ut, men han kan hålla sig på mattan eftersom han inte ens vet vad det betyder (eller, visste, rättare sagt).

Eh, jo, jag visste vad det betyder redan innan din utläggning.

Och jag vidhåller att bytade mest ser ut som en missuppfattning av bytte. Jag tycker dessutom att den mest rimliga stavningen är "bajta", trots att det ser lite fånigt ut. Men det är ju skit samma.

Jaha.

Du är ute efter rimliga stavningar av ord?

Ring Horace Engdahl då förhelvete.

Hur jävla rimligt är t.ex. sjö, proffisionellt & Cykel?

Var var du när vi uppfann det svenska hiphop-lingot?

EDIT; & hur jävla rimlig är stavningen av ordet rimlig?

Haha, ta det lugnt. Du behöver inte alltid hetsa upp dig så mycket, Danny.

Det stavas professionellt, inte proffisionellt, och nej, det är kanske inte helt rimligt, men det har blivit en del av svenskan. Y i ord uttalas aldrig aj i svenskan, därav reagerade jag och undrade om mina tre stavningsförslag inte var mer rimliga. Du är självklart mycket välkommen att stava ordet som du vill.

Tack.

& jag stavar proffisionell hur jag vill också.

Eller nåt.

Vi lever ju i Fredrik Lindström-land.

& egentligen är jag inte upphetsad. Jag måste bara ladda upp lite agressioner för jag ska träffa mitt ex ímorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har Mornel kanske rätt i att stavningen ser konstig ut, men han kan hålla sig på mattan eftersom han inte ens vet vad det betyder (eller, visste, rättare sagt).

Eh, jo, jag visste vad det betyder redan innan din utläggning.

Och jag vidhåller att bytade mest ser ut som en missuppfattning av bytte. Jag tycker dessutom att den mest rimliga stavningen är "bajta", trots att det ser lite fånigt ut. Men det är ju skit samma.

Jaha.

Du är ute efter rimliga stavningar av ord?

Ring Horace Engdahl då förhelvete.

Hur jävla rimligt är t.ex. sjö, proffisionellt & Cykel?

Var var du när vi uppfann det svenska hiphop-lingot?

EDIT; & hur jävla rimlig är stavningen av ordet rimlig?

Haha, ta det lugnt. Du behöver inte alltid hetsa upp dig så mycket, Danny.

Det stavas professionellt, inte proffisionellt, och nej, det är kanske inte helt rimligt, men det har blivit en del av svenskan. Y i ord uttalas aldrig aj i svenskan, därav reagerade jag och undrade om mina tre stavningsförslag inte var mer rimliga. Du är självklart mycket välkommen att stava ordet som du vill.

Tack.

& jag stavar proffisionell hur jag vill också.

Eller nåt.

Vi lever ju i Fredrik Lindström-land.

& egentligen är jag inte upphetsad. Jag måste bara ladda upp lite agressioner för jag ska träffa mitt ex ímorgon.

Okej, lycka till med ex:et då! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

åh...

Då förespråkar jag att underlätta genom översättning, så ordet "Bite" blir till "Bita"..

exempel.

Tord är en bitare

Jens bet av en bit från min låt

Calle biter på scen

Iofs kanske de inte blir tillräckligt RAP eller badass-hiphop-lingo, men det kanske vore kul med något lite eget i alla fall. För de som e RIKTIGT motsträviga och inte ens vill kalla det Att bita, kan ju helt enkelt bara säga, "Den keffa slynan snodde min hiphoptext"

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror visserligen att den svenska översättningen av "bite" blir "bite" då man inte översätter detta.

Ordet är lånad liksom.

Jag menar. Mail översatte vi ju inte till brev direkt. Eventuellt till mejl isf.

Och isf skulle det på svenska heta "bajt" och att bajta.

jag tycker dock bite är ett fult ord och säger hellre snott då alla förstår innebörden. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
jag tycker dock bite är ett fult ord och säger hellre snott då alla förstår innebörden. =)

Precis. Föredrar nog också den varianten. Men sen är jag ju inget hiphop-huvud heller! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar fortfarande på den första Svenska rap-artisten! Bra sådan alltså 😆! De allra flesta kan inte rappa överhuvudtaget, punkt!

Menar inte att man måste ha taktkänsla som en trummis (se bara på NAS, taktdöv?) men flow krävs! Även att ha skön röst (som 2Pac och måånga andra

Amerikaner och fransoser med för den delen) vilket faktiskt rätt många har! Slutligen helhetsintryck som ska kännas äkta och beröra, det har nästan ingen!

Alla dessa tre samtidigt är det ingen som har, än så länge! Ibland faller det på beatsen, ibland på töntiga texter (som att man är hårdför kriminell för att snuten

tog en när man klottrade... och man är +20 bast 😆, o.s.v!) Ge oss en riktig Svensk rapartist nu för fan, ska det vara så jävla svårt? Okej, Timbuk(tu) är kanske

på gång att måhända bli just detta måntro, vi får se?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag väntar fortfarande på den första Svenska rap-artisten! Bra sådan alltså 🙂! De allra flesta kan inte rappa överhuvudtaget, punkt!

Menar inte att man måste ha taktkänsla som en trummis (se bara på NAS, taktdöv?) men flow krävs! Även att ha skön röst (som 2Pac och måånga andra

Amerikaner och fransoser med för den delen) vilket faktiskt rätt många har! Slutligen helhetsintryck som ska kännas äkta och beröra, det har nästan ingen!

Alla dessa tre samtidigt är det ingen som har, än så länge! Ibland faller det på beatsen, ibland på töntiga texter (som att man är hårdför kriminell för att snuten

tog en när man klottrade... och man är +20 bast 😳, o.s.v!) Ge oss en riktig Svensk rapartist nu för fan, ska det vara så jävla svårt? Okej, Timbuk(tu) är kanske

på gång att måhända bli just detta måntro, vi får se?

Missat ADL?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar fortfarande på den första Svenska rap-artisten! Bra sådan alltså 🙂! De allra flesta kan inte rappa överhuvudtaget, punkt!

Menar inte att man måste ha taktkänsla som en trummis (se bara på NAS, taktdöv?) men flow krävs! Även att ha skön röst (som 2Pac och måånga andra

Amerikaner och fransoser med för den delen) vilket faktiskt rätt många har! Slutligen helhetsintryck som ska kännas äkta och beröra, det har nästan ingen!

Alla dessa tre samtidigt är det ingen som har, än så länge! Ibland faller det på beatsen, ibland på töntiga texter (som att man är hårdför kriminell för att snuten

tog en när man klottrade... och man är +20 bast 😳, o.s.v!) Ge oss en riktig Svensk rapartist nu för fan, ska det vara så jävla svårt? Okej, Timbuk(tu) är kanske

på gång att måhända bli just detta måntro, vi får se?

Grejen med timbuktu är ju att han ligger rätt långt ifrån den traditionella hip hopen. Han kör ju mer funkbeats och sjunger kanske mer snabbt än praktar i takt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...