Jump to content
Annons

Hur ska jag spela in gitarren?


AstReam

Recommended Posts

Tjenix, jag har snart spelat in musik i hemstudio i ett år och har hållt till på mitt trånga rum hos päronen 🙂 har spelat in gitarren direkt kopplad till mixerbord-ljudkort. nu har jag kommit över ett lite större rum och funderar på det här med att micka upp en gitarr/basförstärkare.

Min fråga är:

Ska jag bygga in förstärkaren i någon slags låda och micka upp den därinne? hur ska lådan vara strukturerad isåfall? Skulle det funka att bara micka med en sm57 framför stärkaren utan låda? rummet är ju hyfsat stort. Är det värt att bara köra direkt gitarr/bas-mixerbord-ljudkort?

oj, blev visst fler frågor där 😏 hoppas nån kanb hjälpa mig med mitt dilemma=)

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tjo...

Du lär ju märka vad du behöver göra...

man får ju prova sig fram... är det dålig akustik i rummet märker man ju det..

tycker man det inte blir bra med bara en sm57:a får man ju prova sig fram..

Det är en hel vetenskap att placera mickar framför stärkare..

Men det är klart det funkar med en sm57:a... det gör ju alla proffs med...

kanske att de provar med två eller med en condensator mick också..

Sen kommer det ju alldrig låta bra om inte förstärkaren gör det.

Vet man inte så prova..

Prova dämpa med filtar madrasser va fan som helst.. om man inte vill bygga en låda..

finns ju inget som säger att det blir bättre..

Men ok det underlättar ju med bra akustik, stärkare, mickpreamp

En bra gitarrist är kanske det som verkligen behövs....

cheers bobo

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Det jag måste göra först och främst är att skaffa en schysst förstärkare! jag kommer hur som helst att micka upp den, verkar ju kunna få mkt fetare ljud då! men om jag bestämmer mig för att bygga in den, hur ska lådan se ut? bara en fyrkantig box som passar precis över stärkaren? hur spelar ni själva in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mickar upp med en Shure SM57 om jag orkar och tiden på dygnet är rätt (med en 40W rörstärkare måste man spela rätt högt), annars använder jag mig av min Vox Tonelab SE som är väldigt bra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Det jag måste göra först och främst är att skaffa en schysst förstärkare! jag kommer hur som helst att micka upp den, verkar ju kunna få mkt fetare ljud då! men om jag bestämmer mig för att bygga in den, hur ska lådan se ut? bara en fyrkantig box som passar precis över stärkaren? hur spelar ni själva in?

Jag kör med en Line 6 Pod XT, vilket är helt ok... funderar på att köpa någon annan av Line 6:s förstärkare (spider... flextone etc), vilka går att line'a rätt in i ljudkortet tror jag bestämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...