Jump to content
Annons

Microfon för gitarrinspelning


murtlest (oregistrerad)

Recommended Posts

murtlest (oregistrerad)

Någon som kan rekommendera en bra mic för inspelning av främst gitarr men kanske även instrument? Har tänkt mig något i 1000:- klassen.

MB säljer två ADK SC1or billigt, något att ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det elgitarr eller akustisk?

Elgitarr - köp en Shure SM57, har för mig att den kostar 795:-

Akustisk - SC1 kan funka, dock tycker jag att du får mer dynamik i ljudet om du använder en stormembransmikrofon. Läs förra numret av "Studio". Där var ju en jättestor artikel om just uppmickning av akustisk gitarr för inspelning. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

gcs (oregistrerad)

Akustisk gitarr ska alltid spelas in med en kondensatormikrofon...då menar jag en riktig kondensator och inte en elektretkondensator. Kolla på Röde mikrofonerna.

En sak till som någon redan sagts...det ska vara en stormembranmikrofon och gärna kula karaktär.

Redigerat av gcs
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte nödvändigtvis en stormembranare - men kondensatormicar är helt klart trevligast om du frågar mig. Detta är i mångt och mycket en smaksak, så det finns egentligen många "sanningar" - och ingen som är allmängiltig, men det är exempelvis många som gillar Oktava MC012 till akustisk gitarr.

Något som kan vara en nackdel med stormembranare är att de oftast färgar kraftigare än småmembranare...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

gcs (oregistrerad)

Den mikrofon som jag om möjligt skulle välja är DPA 4011 eller 4041. Man kan ju också tänka sig någon typ av mygga. Annars vet jag att man kan få bra resultat med Neumann U47, U89 eller 103.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pelle Ramberg (oregistrerad)

Prova ADK Vienna Edition, ligger runt 2000kr tror jag, den har väldigt bra omfång. Funkar väldigt bra för akustiska instrument :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...