Jump to content
Annons

Omvandlarna på micken?


JJMusik

Recommended Posts

Jag är inte så haj på mickar och undrar helt enkelt vad symbolerna gör och vad dem betyder, även när man ska/inte ska använda dem.

Där sitter en knapp som man kan ändra från rakt streck till streck med en liten böj nedåt.

och en -18dB

ja... Basskutt og -18dB pad

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ena är ett högpassfilter (HPF) som skär bort allt ljud under en viss frekvens, vanligen 80Hz. Bra för att slippa lågfrekvent skräp vid t.ex. sånginspelning.

Det andra är en dämpning om du spelar in vid sjukt starka ljudnivåer. Används mer sällan eftersom det kan ändra karaktären på miken ganska mycket. (Har jag fått mig berättat, själv har jag aldrig haft behov av det.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ena är ett högpassfilter (HPF) som skär bort allt ljud under en viss frekvens, vanligen 80Hz. Bra för att slippa lågfrekvent skräp vid t.ex. sånginspelning.

Det andra är en dämpning om du spelar in vid sjukt starka ljudnivåer. Används mer sällan eftersom det kan ändra karaktären på miken ganska mycket. (Har jag fått mig berättat, själv har jag aldrig haft behov av det.)

tackar för svaret. är det strecket med en böj nedåt som aktiverar high pass filtret då? dum fråga kanske 😱 men likabra att ställa den

Link to comment
Dela på andra sajter

är det strecket med en böj nedåt som aktiverar high pass filtret då? dum fråga kanske 😉 men likabra att ställa den

Jepp. "Streck med böj nedåt": Illustrerar att de lägre frekvenserna dämpas.

"-18dB": dämpa allt med 18dB.

Redigerat av 8bit
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...