Exil Posted December 29, 2005 Share Posted December 29, 2005 Hej där alla Cubase/Nuendo-älskare eller hatare kanske? hehe Jag vet inte om det har har att göra me Cubase, men idag när jag öppnade cubase så stod det "Samplerate could not be set. This may be due to the sampleblock beeing set to external sync" Jag gick då in i ljudkortet och såg att Matser clocken inte gick att ställa in. Den ska ju stå på 4400Hz (enligt mina inställningar tidigare) och nu går det inte att välja något där längre. Jag har ljudkortet: DMX 6fire 24/96 Har förbrilt sökt efter lösningen på nätet men tyvärr utan svar, så jag hoppas på er kära vänner =) Gott nyt år!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest maxmaxmax Posted December 29, 2005 Share Posted December 29, 2005 När jag fick det där problemet med mitt terratec berodde det på att pci-kortet inte satt i ordentligt. ( Och i slutet, att det hade gått sönder. ) Kolla kablage, kortet och reboota allt. Har du gjort någon hårdvaruförändring i samband med att det slutade funka? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Exil Posted December 29, 2005 Author Share Posted December 29, 2005 Hmm okej gtack för tipset. Jag misstänkte att det kunde vara något sånt där, men tänkte kolla upp ltie andra grejer först, eftersom det kan avra lite riskabelt att dra i sladdar, eftersom den då måste installera om ljudkortet igen. Men jag tror jag inte har något val. Jag har inte gjort några hårdvaruförändring i samband med det hela. Det fungerade bra igår..men idag när jag startade upp cubase igen så slutade det att funka. "Masterclock locked" står det. Men jag vette fan hur man ska låsa upp den heh. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Exil Posted December 29, 2005 Author Share Posted December 29, 2005 Jag har nu testat att dra ur och sedan satt i mitt pci kort..men absolut ingenting händer. Visserligen stör det här ju inte midi, som jag jobbar med mest, men när jag lägger till sång spår förvärras ju saken. hah, blir smurfröst och för snabbt. Kanske dags att göra en smurfhits-skiva? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nelerion Posted December 29, 2005 Share Posted December 29, 2005 (edited) Ja det är på tiden att de gamla smurfhitsen får ett nytt ansikte . 🤪 Hoppas det löser sig för dig, glöm inte av att jorda av dig innan du ger dig in i burken, massa dyra komponenter kan förstöras. [edit] Och viktigast av allt - dra ur strömkabeln [/edit] Edited December 29, 2005 by Nelerion Link to comment Share on other sites More sharing options...
Exil Posted December 29, 2005 Author Share Posted December 29, 2005 Haha lite sent å påpeka det nu, men jag jordade iaf av mig innan, det visste jag allt. Men hmm det skumma är att om jag spelar in igen nu, så blir det rätt. Krånglet uppstår när jag sedan sparar projektet och startar upp det igen. Då blir det sync-problem igen. Men men får väl sitta med projektet uppe hela dan å spela in tills jag är nöjd, och sedan exportera till waw så jag har grundiéen iaf. Jag ska ändå spela in sång med två grymma tjejer på skolan sen, så min röst är ju bara demosång. Hehehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts