Jump to content
Annons

Cubase eller Logic?


BurnTheGround

Recommended Posts

Annons

Själv kör jag G5 med Logic och är kalasnöjd men det hela handlar endast om vana. Jag lärde mig Logic från början och kör därför med det.

Frost verkar ju vara bra optimerade för musikproduktion så där är det nog rätt hugget som stucket när det gäller värde för pengarna. Den stora frågan är vilket av programmen du gillar bäst?

Testa hos några polare ifall någon kör med PC och Cubase eller Logic och G5 och avgör själv 😄

God fortsättning!

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Logic är grymt mycket lättare än Cubase trots att jag började med Cubase och t.o.m. gick en kurs i det. I övrigt så är väl en Frost och en vanlig Powermac ungefär lika stabila osv. Dock så är du med en mac immun mot 99,9% av alla visus som finns ute på nätet. Om du köper nya Powermac Quad så får du nog den fetaste persondatorn som kan köpas färdig just nu förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad tycker ni?, jag har logic audio platinum 5.10 och Cubase SX. är det värt att börja lära sig Cubase?

(jag kan logic)

Nä, fortsätt med logic och köp en mac nästa gång de är dags att köpa ny datamaskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket program som är bäst har nog framförallt att göra vilken miljö du trivs bättre i. Samma är det vell med datorerna. Ska du använda dom till enbart musik så kvittar det nog vilken du har. Men ska du ha dom som vanliga hemmadatorer så har båda maskinerna olika fördelar!

Som någon skrev så slipper du allt vad virus heter till mac och slipper då ha virusprogram som ligger och suger kraft osv. Sen tycker jag att desto mer prog du får i din pc desto mer dendenser att hänga sig har den. Det problemet har jag inte med min mac. OSX hänger sig aldrig men det gör XP om du gör mer en bara har den som en musikmaskin.

Men om du gillar att lira lite dataspel så är utbudet till mac väldigt dåligt. Pluss om du är en sådan buse som tycker om att ta hem kopior på musikprogram från nätet så finns det inte alls samma utbud till mac som till pc.

Men jag kör mac och logic 6,3 och tycker det rockar fetast och Logic pro 7 är nog inte så tråkigt! Vi har cubase i studion och visst det funkar det med.

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon skrev så slipper du allt vad virus heter till mac och slipper då ha virusprogram som ligger och suger kraft osv.

Det är sant, men å andra sidan är det bara att stänga av virusprogram, brandvägg, mm när man jobbar med musiken. Man sitter ju knappast och surfar samtidigt som man producerar.

Edit: När det gäller ordkriget mellan mac- och pc-användare ställer jag mig neutral. Båda är dugliga maskiner.

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon skrev så slipper du allt vad virus heter till mac och slipper då ha virusprogram som ligger och suger kraft osv.

Det är sant, men å andra sidan är det bara att stänga av virusprogram, brandvägg, mm när man jobbar med musiken. Man sitter ju knappast och surfar samtidigt som man producerar.

Inte? Det gör jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon skrev så slipper du allt vad virus heter till mac och slipper då ha virusprogram som ligger och suger kraft osv.

Det är sant, men å andra sidan är det bara att stänga av virusprogram, brandvägg, mm när man jobbar med musiken. Man sitter ju knappast och surfar samtidigt som man producerar.

Inte? Det gör jag.

Känns som det skulle vara lite svårt att hålla fokus då, men ok. Vi är alla olika. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

vad tycker ni?, jag har logic audio platinum 5.10 och Cubase SX. är det värt att börja lära sig Cubase?

(jag kan logic)

kan jag installera båda?

(40 GB hårdisk)

Konstig fråga. Har du först köpt Cubase SX och sedan börjat fundera på om du skall använda det? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

vad tycker ni?, jag har logic audio platinum 5.10 och Cubase SX. är det värt att börja lära sig Cubase?

(jag kan logic)

kan jag installera båda?

(40 GB hårdisk)

Konstig fråga. Har du först köpt Cubase SX och sedan börjat fundera på om du skall använda det? 😉

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon skrev så slipper du allt vad virus heter till mac och slipper då ha virusprogram som ligger och suger kraft osv.

Det är sant, men å andra sidan är det bara att stänga av virusprogram, brandvägg, mm när man jobbar med musiken. Man sitter ju knappast och surfar samtidigt som man producerar.

Edit: När det gäller ordkriget mellan mac- och pc-användare ställer jag mig neutral. Båda är dugliga maskiner.

Jag har alltid msn igång på min powermac. Dessutom verkar det ju lite omständigt att sätta på och av virusprogram och brandväggar flera gånger om dan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon skrev så slipper du allt vad virus heter till mac och slipper då ha virusprogram som ligger och suger kraft osv.

Det är sant, men å andra sidan är det bara att stänga av virusprogram, brandvägg, mm när man jobbar med musiken. Man sitter ju knappast och surfar samtidigt som man producerar.

Edit: När det gäller ordkriget mellan mac- och pc-användare ställer jag mig neutral. Båda är dugliga maskiner.

Jag har alltid msn igång på min powermac. Dessutom verkar det ju lite omständigt att sätta på och av virusprogram och brandväggar flera gånger om dan.

Ja, ja... Jag kan naturligtvis också jobba i Cubase med MSN, Skype, ZoneAlarm och guvetvad igång. Men om jag vill ha maximal prestanda, t.ex. vid mixning, så stänger jag naturligtvis ner det jag inte behöver. Jag förutsätter att du får ut mer kraft av din Mac också om du stänger ner MSN. 🙂

En fråga från en som inte använt Mac på några år: måste man inte skydda sig från intrång av obehöriga när man är online?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon skrev så slipper du allt vad virus heter till mac och slipper då ha virusprogram som ligger och suger kraft osv.

Det är sant, men å andra sidan är det bara att stänga av virusprogram, brandvägg, mm när man jobbar med musiken. Man sitter ju knappast och surfar samtidigt som man producerar.

Edit: När det gäller ordkriget mellan mac- och pc-användare ställer jag mig neutral. Båda är dugliga maskiner.

Jag har alltid msn igång på min powermac. Dessutom verkar det ju lite omständigt att sätta på och av virusprogram och brandväggar flera gånger om dan.

Ja, ja... Jag kan naturligtvis också jobba i Cubase med MSN, Skype, ZoneAlarm och guvetvad igång. Men om jag vill ha maximal prestanda, t.ex. vid mixning, så stänger jag naturligtvis ner det jag inte behöver. Jag förutsätter att du får ut mer kraft av din Mac också om du stänger ner MSN. 🙂

En fråga från en som inte använt Mac på några år: måste man inte skydda sig från intrång av obehöriga när man är online?

Ja det är möjligt att jag skulle få ut mer kraft med alla program avslagna men jag har så det räcker ändå. Har aldrig ens kommit över 20% i processorbelastning och då har det ändå varit en del stora projekt (35-40 ljudkanaler, 5-10 mjukvaruinstrument & 70-80 aktiva pluggar).

Vad gäller intrång så tror jag att OSX är väl skyddat mot det, är iaf vad jag har hört. Har aldrig haft problem med varken intrång eller virus iaf och det hade jag en hel massa av när jag hade en pc för ett par år sedan.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

jag möter band och artister varje vecka i min studio som har suttit och pillat på grejor i sitt Cubase hemma och sen när dom kommer till mig eller nån annanstans så är det alltid Logic eller ProTools som gäller säger dom och önskar att dom hade tagit Logic från början...

Var kompatibel med resten av proffsstudiovärlden, kör Logic eller ProTools. Inga etablerade studios kör Cubase eller Sonar lr nåt sånt ... oavsett vad som står på fina hemsidor och i tidningar. Jag skulle utan tvekan för några hundra tusen säga att jag använde cubase oxå.. Skillnaden är att man ser aldrig nåt sånt från Apple eller Emagic.. säger de mesta tycker jag ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle utan tvekan för några hundra tusen säga att jag använde cubase oxå.. Skillnaden är att man ser aldrig nåt sånt från Apple eller Emagic.. säger de mesta tycker jag ...

Öh, va? Vad menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...